بارداری: هفته سی و سوم

بارداری: هفته سی و سوم - میترانیتا
اشتراک‌گذاری...
Print this page
Print
Email this to someone
email
Share on Facebook
Facebook
Share on Google+
Google+
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

جنین چگونه رشد می‏‌کند

وزن جنین در این هفته کمی بیش از یک کیلو و ۸۱۴ گرم و قدش بیش از ۴۴ سانتی‏متر (تقریباً به اندازه یک آناناس) است. چروک‎های پوست به سرعت از بین رفته و استخوان‏‌بندی محکم می‏‌شود. استخوان‏‌های جمجمه به یکدیگر متصل نیستند و به راحتی حرکت می‏‌کنند و روی هم سوار می‌‏شوند، این امر باعث می‌‏شود جنین در زمان تولد به آسانی در مجرای تولد حرکت کند. (در حین زایمان فشار زیادی به سر نوزاد وارد می‌‏شود به طوری که بسیاری از نوزادان با سر مخروطی شکل به دنیا می‌‏آیند.) استخوان‏‌های جمجمه تا اوایل بزرگسالی به طور کامل به یگدیگر متصل نمی‌‏شوند و همانطور که مغز و دیگر بافت‏‌های آن در زمان نوزادی و کودکی رشد می‏‌کنند، این استخوان‏‌ها نیز رشد می‏‌کنند.

زندگی شما چگونه تغییر می‏‌کند

تغییرات جسمی

چون جنین تقریباً تمام فضای شکم را پر می‏‌کند، تغییرات زیادی اتفاق می‌افتد. راه‌رفتن آهسته‌‏تر و سخت‌تر می‌‏شود. حتی نشستن یا درازکشیدن برای شما مشکل می‌شود. ممکن است انگشت‌ها، مچ‌ها و دست‌ها دردناک یا کرخت شوند. مثل قسمت‏‌های دیگر بدن، در مچ‏‌ها هم مایعات جمع می‌شوند و روی کانال استخوانی مچ فشار وارد می‏‌کنند.
اعصابی که از این کانال عبور می‌‏کنند فشرده می‏‌شوند و باعث کرختی، سوزش، تیر کشیدن یا دردهای خفیف می‏‌شوند. سعی کنید مچ را ثابت نگه ‏دارید یا هنگام خواب با استفاده از یک بالش، مچ را بالا‏تر از سطح بدن قرار دهید. اگر برای کارتان لازم است دست‏‌هایتان را زیاد حرکت دهید (مثل کار با کامپیوتر یا کار در خط تولید کارخانه)، موقع استراحت دست‏‌هایتان را بکشید و این کار را مدام انجام دهید.
در بسیاری از خانم‌‏های باردار، داشتن رابطه جنسی تا زمانی که کیسه آب پاره نشده باشد و یا درد زایمان شروع نشود، مشکلی ایجاد نمی‏‌کند.

ممکن است در این مرحله از بارداری «بی‏‌اختیاری ادرار» داشته باشید. این مشکل در خانم‏‌هایی که قبلاً باردار شده‌‏اند، بیشتر خود را نشان می‌دهد. وقتی که می‌خندید، عطسه می‌‏کنید، سرفه می‏‌کنید یا جسم سنگینی را بلند می‏‌کنید، ممکن است مقداری ادرار از مثانه شما نشت کند. این مشکل در اواخر بارداری بیشتر می‌شود. بعضی از خانم‌‏ها مجبور هستند از پدهای نازک در لباس زیر استفاده کنند تا لباس‏‌هایشان خیس نشود. انجام ورزش‏‌های لگنی مانند ورزش کگل باعث قوی شدن ماهیچه‏‌های نگهدارنده مثانه می‏‌شود.
اگر همیشه از لنزهای چشم استفاده می‏‌کردید هم اکنون استفاده از این لنزها آزاردهنده است. تجمع مایعات و تغییر حالت چشم باعث می‌‏شود که استفاده از این نوع لنزهای تماسی به راحتی قبل نباشد. بسیاری از خانم‌‏ها ترجیح می‏‌دهند تا بعد از زایمان از عینک استفاده کنند تا چشم‏‌هایشان به حالت طبیعی باز گردد. در این مرحله از بارداری سعی کنید شماره لنز یا عینک خود را تغییر ندهید. ممکن است شماره چشم شما عوض شده باشد ولی در دوران بارداری با معاینه دقیق هم معمولا شماره چشم دقیق تعیین نمی‌شود.

ممکن است دوباره سوزش معده داشته باشید. جنین به اندام‌‏های داخلی فشار می‏‌آورد و این اندام‌‏ها به سمت بالا رانده می‌‏شوند؛ بنابراین هضم غذا به راحتی انجام نمی‏‌شود. بعضی از غذاها دیرهضم هستند و باعث می‏‌شوند که سوزش معده شدیدتر شود. از خوردن غذاهای تند، ادویه‌‏دار و وعده‏‌های غذایی بزرگ اجتناب کنید تا از سوزش معده در امان باشید. از پزشک خود درباره قرص‌های بی‌خطر معده در دوران بارداری سؤال کنید. شیر، ماست، فرنی و پنیر باعث بهبود سوزش معده می‌‏شوند.
دردهای کاذب زایمان در هفته سی و سوم بارداری بیشتر می‏‌شوند. این انقباض‌‏های بدون درد، رحم را برای زایمان طبیعی آماده می‌کنند و به اکسیژن‏‌رسانی بیشتر جفت کمک می‏‌کنند. این دردها ناراحت‏‌کننده نیستند جز اینکه با درد یا ترشحات واژنی زیاد همراه باشند. گاهی اوقات استراحت یا تغییر وضعیت، دردهای کاذب را بهبود می‏‌بخشد.

تغییرات عاطفی

آیا از حاملگی خسته شده‌‏اید؟ نوسانات روحی در این هفته باعث ناپایداری احساسات می‏‌شود. ممکن است احساس کنید از بارداری خسته شده‌‏اید. هرگاه از حاملگی خسته شدید، دراز بکشید و شکم خود را نوازش کنید. با لمس کردن جنین به درآغوش گرفتن نوزاد در آینده نزدیک فکر کنید. خانم‌‏های دیگر می‌‏توانند از نظر احساسی و درک به شما کمک کنند. با افرادی صحبت کنید که بدون هیچ قضاوتی به صحبت‌‏هایتان گوش می‏‌کنند.
بی‏‌خوابی، نوسانات روحی را تشدید می‏‌کند. سعی کنید وقت خواب مشخصی داشته باشید. عصرها قهوه و شکلات بخورید و بعد از ساعت ۴ بعدازظهر ورزش نکنید. اگر شاغل هستید سعی کنید کارهای سبک انجام دهید.

سه سؤال در مورد بررسی حرکات جنین

سؤال اول

هر از چند مدت حرکات جنین را باید حس کرد؟

جنین در ماه آخر باید به طور مرتب حرکت کند. هر جنین روال حرکتی خاص خود را دارد و هیچ روال خاصی وجود ندارد. شما متوجه تغییرات اساسی در سطح حرکتی جنین نمی‏‌شوید اما تغییرات خودبه‌خود ایجاد می‌‏شوند.

سؤال دوم

آیا باید به ضربات جنین توجه کرد و آنها را به خاطر سپرد؟

بسیاری از پزشکان عقیده دارند که برای اطمینان بیشتر باید حرکت‏‌های جنین را حداقل یک یا دو بار در روز بررسی کرد. راه‏‌های متفاوتی برای محاسبه ضربات جنین وجود دارد؛ بنابراین با پزشک زنان خود مشورت کنید تا بهترین راه را به شما آموزش دهد. در زیر به یکی از رایج‌‏ترین روش‌ها اشاره شده است: زمانی از روز که جنین فعال‏‌تر از همیشه است را انتخاب کنید. (بهتر است همیشه در یک ساعت خاص از روز محاسبه انجام شود.) آرام بنشینید یا برای اینکه حواستان پرت نشود روی پهلو دراز بکشید. مدت زمانی را که طول می‏‌کشد تا ده حرکت متمایز مانند ضربه، تکان یا حرکت کل بدن را حس کنید، محاسبه نمایید. باید حداقل ده حرکت را ظرف مدت دو ساعت احساس کنید. (نگران نباشید، ممکن است دو ساعت طول نکشد. گاهی اوقات ده ضربه ظرف مدت ده دقیقه اول حس می‏‌شود.) در صورتی که ده حرکت را ظرف مدت دو ساعت حس نکردید، شمارش را متوقف کنید و با پزشک خود یا ماما تماس بگیرید.

سؤال سوم

اگر حس کردید حرکات جنین آهسته‏ شده است یا تغییر کرده است چه کاری باید انجام دهید؟

اگر متوجه تغییر حرکت جنین و آهسته شدن حرکات شدید، فوراً پزشک خود را در جریان قرار دهید. کاهش حرکات ناشی از وجود مشکل است و شما باید برای بررسی وضعیت جنین تست بدون استرس پروفایل بیوفیزیکی انجام دهید.

فعالیت‏ های این هفته

لباس‏‌های نوزاد را بشویید و مرتب کنید. برای جلوگیری از حساسیت پوستی هر چیزی که با پوست نوزاد تماس خواهد داشت را بشویید. از شوینده‌‏های مخصوص نوزادان یا شوینده‌‌های ملایم با برچسب ضدحساسیت یا مخصوص پوست‏‌های حساس استفاده کنید.

سزارین اختیاری

حتماً تا به حال در مورد سزارین اختیاری شنیده‌‏اید. حتی در بعضی از رسانه‏‌ها پیشنهاد می‏‌شود زنانی که از درد زایمان طبیعی می‌‏ترسند، سزارین کنند، ولی این دلیل منطقی نیست. چون در این روش شکم شما پاره می‌شود و احتمال خونریزی و عفونت بالا است. ممکن است زمان بهبود طولانی شود و تا سه هفته طول بکشد. تحقیقات نشان داده‌‏اند که درد زایمان طبیعی از لحاظ فیزیکی و ذهنی برای مادر مفید است.

دلایل انجام سزارین

• عدم تناسب در ناحیه لگن: ممکن است حفره لگن به حدی تنگ باشد که عبور نوزاد را غیرممکن کند.

• زایمان در یک موقعیت حساس: به این معنا که نوزاد در خطر است و باید با انجام زایمان اورژانسی به دنیا بیاید.

• داشتن دوقلو: در این شرایط به سزارین نیاز است.

• داشتن پره‌‏اکلامپسی جدی که جان نوزاد را تهدید می‏‌کند.

• جفتی که دهانه رحم را مسدود کرده است.

• داشتن وضعیت پزشکی خطرناک.

• در صورتی که قبلاً سابقه سزارین داشته‌اید.

علائم بارداری در هفته سی و سوم

• احساس گرما می‏‌کنید. چون میزان متابولیسم بدن شما به حداکثر می‌‏رسد و باعث می‏‌شود که بیش‌از‌حد احساس گرما کنید.

• به خاطر نوسانات هورمونی و فشار روحی یا کم‌‏آبی بدن، سر درد دارید.

• تنگی نفس دارید. قبلاً هم آن را تجربه کرده‌‏اید.

• گیجی و فراموشی دارید، که کاملاً طبیعی است.

تهیه و ترجمه توسط تیم تولید محتوای میترانیتا

دیدگاهتان را بنویسید