بارداری: هفته سی و هشتم

بارداری: هفته سی و هشتم - میترانیتا
اشتراک‌گذاری...
Print this page
Print
Email this to someone
email
Share on Facebook
Facebook
Share on Google+
Google+
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

جنین چگونه رشد می‏‌کند

جنین واقعاً چاق شده است. وزن جنین در حال حاضر تقریباً ۳ کیلوگرم و قدش حدوداً ۵۰ سانتی‏متر (به اندازه یک تره‌‏‌فرنگی) است. انگشتان جنین قوی شده‌‏اند. اندام‌‏های جنین به طور کامل تکامل یافته‌‏اند و نوزاد برای زندگی خارج از رحم آماده است.
دوست دارید بدانید چشم‌‏های نوزاد شما چه رنگی است؟ الان نمی‌توانید رنگ چشم‌‏هایش را حدس بزنید. اگر نوزاد با چشم‌‏های قهوه‌‏ای به ‏دنیا بیاید، رنگ آنها قهوه‏‌ای خواهد ماند. اگر هنگام تولد، چشمان نوزاد خاکستری یا آبی تیره باشد تا نه ماهگی یا همان خاکستری می‌‏ماند یا به آبی، سبز، سبز قهوه‌‏ای یا قهوه‌‏ای تغییر پیدا می‌‏کند. تغییر رنگ به این دلیل است که عنبیه (قسمت رنگی چشم) بعد از تولد رنگدانه‏‌های بیشتری جذب می‌‏کند، به یاد داشته باشید که رنگ چشم‌‏ها روشن‏‌تر یا آبی‏‌تر نمی‌‏شود. (چشمان سبز، سبز قهوه‌‏ای و قهوه‌‏ای، رنگدانه‌‏های بیشتری نسبت به چشم‏‌های آبی یا خاکستری دارند)

زندگی شما چگونه تغییر می‏‌کند

تغییرات جسمی

از نظر بسیاری از خانم‏‌ها، دو هفته باقی‏مانده یک نوع انتظار شیرین است. از این زمان برای مرتب کردن اتاق خواب نوزاد و رسیدگی به اموری که بعد از تولد نوزاد وقت برای رسیدگی به آنها ندارید، استفاده کنید. استراحت کنید، مطالعه کنید و وقت بیشتری را با همسرتان بگذرانید.

ورم کردن پاها و قوزک در چند هفته باقی‏مانده امری عادی است، اما اگر پاها به یکباره ورم کردند یا شاهد ورم‌کردن صورت یا زیر چشم‏‌ها بودید یا به طور ناگهانی چاق شدید، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید. اگر سردردهای شدید یا مشکلات بینایی (مانند دوبینی یا تاری دید، نقطه بینی، حساسیت به نور یا از دست دادن دید به طور موقتی)، دردهای ناحیه فوقانی شکم، تهوع یا استفراغ دارید، فوراً پزشک خود را در جریان قرار دهید. این علائم نشان‏‌دهنده شرایط حادی به نام پره‌‏اکلامپسی است.

در این هفته بین جمع‌‏های شلوغ و افرادی که مریض هستند قرار نگیرید. همیشه نمی‏‌توان از بیماری جلوگیری کرد، ولی تا می‌‏توانید در بین جمع‌های شلوغ و افراد بیمار قرار نگیرید. برای زایمان باید در بهترین وضعیت ممکن قرار داشته باشید و انرژی خود را به خوبی حفظ کنید.

سینه شما در این هفته آغوز بیشتری تولید می‌‏کند تا جایی که بعضی از زنان مجبورند از پد سینه استفاده کنند. اگر قبلاً بچه شیر داده باشید، این حالت طبیعی‏‌تر است. در سینه‌های خود احساس سنگینی و ناراحتی می‌‏کنید، آنها در حال آماده شدن برای شیردهی و تغذیه نوزاد هستند.

تغییرات عاطفی

در این هفته مدیتیشن انجام دهید. کارهای سنگین سلامت شما را به خطر می‏‌اندازد. ماساژ، کلاس‌‏های یوگا قبل از تولد، شنا یا پیاده‏‌روی‌‏، فرصت‏‌های مناسبی برای حفظ آرامش هستند.
اگر بچه دیگری دارید ممکن است در مورد او احساس گناه کنید، چون فکر می‏‌کنید با تولد فرزند جدید، زندگی او مختل ‏می‏‌شود و نگران این موضوع هستید که آیا فرزند جدید را به اندازه او دوست دارید یا خیر. ذهن خود را درگیر چنین فکرهایی نکنید، به زودی نوزاد جدید تبدیل به یک عضو دوست‌داشتنی در خانواده می‏‌شود.
اگر هم وسایل زیادی از فرزند بزرگ‏تر خود دارید، ممکن است باز هم لازم باشد چیزهای جدیدی برای نوزاد بخرید. باید برای عضو جدید خانواده خرید کنید. از فرزند بزرگ‏تر بخواهید نامه‌ه‏ایی برای نوزاد بنویسد. زمانی که هردو بزرگ‏تر شدند می‌‏توانید نامه را به آنها نشان دهید.

سه سؤال در مورد آمادگی برای شیردهی به نوزاد

سؤال اول

چرا شیر مادر بهترین غذا برای نوزاد است؟

شیر مادر بهترین غذای طبیعی برای نوزاد محسوب می‏‌شود. شیر مادر دارای مقدار کافی پروتئین، کربوهیدرات، چربی، ویتامین‏ و مواد معدنی است که نوزاد تا شش ماهگی به آنها نیاز دارد. مطالعات انجام‏‌شده نشان می‌‏دهد که شیر مادر فایده‏‌های دیگری نیز برای نوزاد دارد. در زیر به خلاصه‏‌ای از فواید شیر مادر اشاره شده است:

تغذیه با شیر مادر، کودک را در برابر ابتلا به اسهال، مشکلات تنفسی و عفونت‌‏های گوش مصون می‏‌کند.

• تغذیه با شیر مادر، خطر حساسیت، سرطان خون و احتمال چاقی را کاهش می‏‌دهد.

• تغذیه با شیر مادر، خطر ابتلا به سرطان سینه در مادران را کاهش می‏‌دهد.

سؤال دوم

چه کارهایی باید انجام دهم تا برای شیردهی آماده شوم؟

می‌‏توانید با مطالعه درباره شیردهی و کمک گرفتن از دیگران اطلاعات زیادی به دست آورید. در زیر به چهار نکته کلیدی اشاره شده است:
بلافاصله بعد از تولد، نوزاد را در آغوش بگیرید و ارتباط پوستی با هم برقرار کنید (به‌جز در مواردی که یکی از شما مشکلات پزشکی داشته باشد) تا بتوانید شیردهی را هرچه زودتر آغاز کنید. اگر عمل سزارین انجام داده‌‏اید، در اتاق بهبودی نوزاد را بغل کنید.

توجه داشته باشید که هر زنی به طور طبیعی قادر به شیر دادن نیست و در صورتی که نتوانستید این کار را انجام دهید، نگران نباشید و بدانید که تنها نیستید. قبل از اینکه از بیمارستان مرخص شوید، سعی کنید اصول شیردهی را یاد بگیرید. روزانه ۸ تا ۱۲ بار به نوزاد شیر دهید. نوزاد نباید جز شیر مادر چیز دیگری بخورد، مگر اینکه پزشک تشخیص دهد

سؤال سوم

آیا شیردادن درد دارد؟

با اینکه شیر مادر تنها راه طبیعی تغذیه نوزاد است، اما باید گفت همیشه این کار آسان نیست. در بسیاری از خانم‌‏ها شیردهی در ابتدا دردناک و آزاردهنده است. به پزشک خود بگویید که درد دارید. معمولاً درد نشان‌‏دهنده این است که نوزاد به درستی پستان را نگرفته است. بخش عمده‌‏ای از آرئول (بخش تیره رنگ اطراف نوک پستان) باید در دهان نوزاد باشد. نوک پستان باید کاملاً در دهان نوزاد قرار بگیرد.
اگر بعد از چند مک اولیه نوزاد احساس درد کردید، انگشت کوچک خود را در دهان نوزاد بین لثه‏‌ها و نوک پستان قرار دهید تا وضعیت مناسبی پیدا کنید و درد کمتری احساس ‏کنید.
برای اینکه راحت باشید در مکان‏‌های عمومی به کودک خود شیر دهید، همیشه یک پتو یا کت اضافه با خود داشته باشید. در این صورت اگر لازم شد که به کودک شیر دهید برای حفظ حریم خصوصی خود می‌‏توانید پتو را روی شانه خود و سر کودک بیاندازید و به او شیر دهید.

فعالیت‏‌های این هفته

مطالعه درباره روش‏‌های مراقبت از نوزاد را شروع کنید. اگر هنوز این کار را انجام نداده‌‏اید، الان بهترین زمان است که خواندن مطالب راجع به بارداری را تمام کنید و مطالعه مطالب راجع به نوزاد را شروع کنید. بعد از تولد نوزاد،‌ وقت زیادی برای مطالعه نخواهید داشت؛ بنابراین مطالب مربوط به چند هفته اول را هم اکنون یاد بگیرید.
بسیاری از مادران، خانه را برای ورود نوزاد از هر نظر آماده و مهیا می‏‌کنند. لازم نیست که نوزاد را در یک محیط کاملاً تمیز و استریل به خانه بیاورید. برای بالا بردن سیستم ایمنی نیاز است که بدن نوزاد با برخی از میکروب‏‌ها همراه باشد. شما بعد از تولد نوزاد انرژی کافی برای تمیز کردن ندارید، می‏‌توانید از دیگران برای انجام این امور کمک بگیرید.

علائم بارداری در هفته سی و هشتم

• کشاله‏‌های ران از هم فاصله می‏‌گیرند. به دلیل سرازیر شدن جنین و فشاری که روی اعصاب لگن وارد می‌‏شود، ممکن است در ناحیه واژن احساس درد داشته باشید.

• هنوز هم با مشکلات دردهای کاذب زایمان، مشکلات خوابیدن، ترشحات واژنی، خارش شکم و ورم پاها و قوزک دست و پنجه نرم می‌‏کنید.

• ممکن است شاهد ترشحات مخاطی و خونی باشید که به آن نمایش خونی گفته می‌‏شود. این ترشحات نشانه قریب‏‌ا‌‌لوقوع بودن زایمان است.

همچنین ممکن است دچار اسهال شوید که باز هم نشان‌‏دهنده نزدیک بودن زایمان است.

تهیه و ترجمه توسط تیم تولید محتوای میترانیتا

دیدگاهتان را بنویسید