بارداری: هفته هشتم

بارداری: هفته هشتم - میترانیتا
اشتراک‌گذاری...
Print this page
Print
Email this to someone
email
Share on Facebook
Facebook
Share on Google+
Google+
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

جنین چگونه رشد می‏‌کند

در این هفته همچنان پرده نازکی بین انگشت‌‏های پا و دست جنین وجود دارد، مجرای تنفسی از گلو به سمت شاخه‌های ریه درحال‌رشد می‌‏رود. چشم‏‌های جنین به طور کامل پلک‏‌ها را پوشانده است و دنبالچه او در حال ناپدید شدن است. سلول‏‌های عصبی مغز به رشد خود ادامه می‏‌دهند تا به یکدیگر وصل شوند و مسیرهای عصبی اولیه را تشکیل دهند. ممکن است جنسیت جنین فکر شما را خیلی به خود مشغول کرده باشد ولی اندام‏‌های تناسلی وی هنوز به حدی رشد نکرده‌اند که بتوان جنسیت او را تشخیص داد. در حال حاضر اندازه کودک شما ۱/۶ سانتی‏متر و تقریباً اندازه یک لوبیا قرمز است. جنین به طور ثابت در حال حرکت و چرخش است ولی این حرکات را احساس نمی‏‌‌کنید.

زندگی شما چگونه تغییر می‏‌کند

تغییرات جسمی

در این هفته شکم شما اندازه یک گریپ‏‌فروت یا پرتقال بزرگ است و باید غذاهای بیشتری بخورید. همچنان حالت تهوع دارید، تقریباً ۷۰ تا ۸۰ درصد از زنان باردار در سه ماه اول بارداری خود حالت تهوع را تا حدی تجربه می‏‌کنند. سعی کنید برای جلوگیری از افت قند خون، هیچ وعده غذایی را حذف نکنید. بین وعده‏‌های غذایی خود میان‏‌وعده مصرف کنید و غذاهایی مصرف کنید که هضم آنها راحت است. خود را فقط مجبور به خوردن غذاهای سالم نکنید.
ممکن است در اطرف لگن خاصره خود احساس سنگینی کنید. بعد از خوردن یک وعده غذایی سنگین و هنگام ادرار کردن این حالت بدتر می‏‌شود. هنوز هیچ نشانه‏ ظاهری از بارداری در شما وجود ندارد و شکم شما مثل سابق صاف است. ممکن است احساس کنید که کمرتان کمی پهن‌‏تر از قبل شده است. هنوز زمان استفاده از لباس‌های بارداری نرسیده است ولی باید از شلوارها و دامن‏‌های راحت‏‌تری استفاده کنید.

در این هفته احساس خستگی بیشتری می‌‏کنید و تمایل به استراحت بیشتری دارید. تغییرات هورمونی در دوران بارداری باعث افزایش سطح پروژسترون و ایجاد خستگی می‏‌شوند. حالت تهوع و استفراغ انرژی را کاهش می‌د‌هند و ممکن است شب‏‌ها برای خوابیدن با مشکل مواجه شوید. اگر هنگام خوابیدن حالت تهوع یا تکرر ادرار دارید، خوابیدن برای شما مشکل‌ساز است.

برای رفع خستگی پیاده‌‏روی کنید. ۱۵ تا ۲۰ دقیقه پیاده‌‏روی روزانه در سه ماه اول بارداری احساس خستگی را کاهش می‌دهد. فقط با این روش می‌‏توانید روز خود را بدون چرت زدن پشت سر بگذارید. از هفته هشتم کمردرد دارید. این وضعیت را قبلاً تجربه نکرده‌‏اید. معمولاً این کمر درد ناشی از فشار رحم روی ستون فقرات است. کمر درد موقتی است و تحت تأثیر افزایش هورمون است. ممکن است در این هفته متوجه نرم شدن نوک سینه خود نیز شوید. در چند هفته آینده سینه‏‌های شما بزرگ می‏‌شوند. افزایش سطح هورمون استروژن باعث بزرگ شدن سینه‏‌ها و تغییر سایر بافت‏‌ها برای شیردهی می‌‏شود. ممکن است سینه‏‌ها در سراسر دوران بارداری رشد کنند. اگر فرزند اولتان است و سینه‏‌هایتان به اندازه دو فنجان بزرگ شد اصلاً تعجب نکنید. بهتر است که سوتین‏‌های بزرگ‏‎تری بپوشید.

تغییرات عاطفی

در این هفته مشکوک می‌شوید که آیا واقعاً باردار هستید یا خیر. صبور باشید. این هفته از هفته‌های قبل مهم‌‏تر است چون جنین در این هفته بیشترین میزان رشد خود تا الان را تجربه می‌کند.
ممکن است نسبت به قبل کمی بی‏‌حوصله و زودرنج شوید. نوسانات خلقی و کم‏‌تحملی نسبت به سایر مواقع طبیعی است. مخصوصاً اگر تصمیم گرفته‌‏اید که خبر بارداری را برای مدتی نزد خود نگه دارید این نوسانات روحی بیشتر می‏‌شود. در مورد انتخاب نام کودک و جنسیت او فکر کنید. با فکر کردن در مورد این مسائل لحظات آرامی را تجربه خواهید کرد.

راهنمای تصمیم‌‏گیری: انجام چه آزمایش‌هایی در دوران بارداری مناسب است؟

پزشک چند آزمایش ژنتیکی و غربالگری تجویز می‌‏کند. برخی از آنها آزمایش خون ساده هستند‏ ولی برخی دیگر پیچیدگی خاص خود را دارند. تمام آزمایش‏‌ها اختیاری‏ هستند. قبل از انجام آزمایش از پزشک در مورد نحوه انجام، خطرات و نتیجه آزمایش سؤال کنید. بسیاری از آزمایش‏‌های حین بارداری بیشتر برای غربالگری هستند تا تشخیص. آزمایش‌‏های غربالگری بعضی بیماری‏‌ها را تشخیص می‌دهند، ولی فقط یک آزمایش تشخیصی می‏‌تواند مشکلات جنین را مشخص کند.

در زیر به آزمایش‏‌های سه ماه اول اشاره شده است:

آزمایش غربالگری ترکیبی سه ماهه اول

تست غربالگری جدید ترکیبی از اسکن گردن (با استفاده از سونوگرافی برای اندازه‌‏گیری فضای باز در بافت پشت گردن جنین در حال رشد) همراه با آزمایش خون برای اندازه‏‌گیری دو پروتئین است. اسکن بین هفته ۱۱ تا ۱۳ بارداری انجام می‌‏شود و آزمایش خون ممکن است همان موقع یا چند هفته قبل از آن انجام ‏شود. غربالگری سه ماهه اول، اطلاعاتی در مورد احتمال وجود سندرم داون را در اختیار پزشکان قرار می‏‌دهد و اگر چنین در معرض خطرات بیشتری قرار گرفته باشد را نشان می‌دهد. این آزمایش تشخیصی نیست ولی خطری ندارد و می‌تواند در تصمیم‏‌گیری درباره انجام آزمایش تشخیصی تهاجمی مثل نمونه‌‏برداری از پرزهای جفتی (CVS) یا آمنیوسنتز که احتمال سقط جنین را بالا می‏‌برد به پزشکان کمک کند.

نمونه‌‏برداری از پرزهای جفتی (CVS)

در این آزمایش از سلول‌های جفت نمونه‌برداری می‌شود و در آزمایشگاه از نظر ژنتیکی تجزیه و تحلیل می‌شود. CVS ناهنجاری‏‌های کروموزومی و سایر اختلالات ژنتیکی جنین را مشخص می‏کند. این آزمایش در سه ماهه اول بارداری و معمولاً بین هفته ۱۱ و ۱۲ انجام می‏شود و جایگزین آزمایش تشخیصی ژنتیکی به نام آمنیوسنتز بین هفته ۱۶ تا ۲۰ است.

فعالیت‏‌های این هفته

حاملگی موجب تغییر سریع اندام‌ها می‌شود و سینه و شکم در هفته‌‏های بعدی بزرگ‌‏تر می‌شوند. قبلاً وقتی غذا می‏‌خوردید، غذا روی پاهایتان می‏‌ریخت، اما از این به بعد غذا از سینه شما پایین‏‌تر نخواهد ریخت! همچنین با بزرگ‌‏تر شدن جنین، خم شدن روی بشقاب برای شما سخت‌تر خواهد شد.

خوردن میوه همیشه مفید است. این هدیه‌‏های شیرین طبیعت ویتامین‌‏های مورد نیاز و سایر مواد مغذی بدن و جنین را تأمین می‏‌کنند و نقشی اساسی در خوش‌ترکیبی شما دارند. می‏‌توانید به جای استفاده از سبزیجات که حالت تهوع ایجاد می‏‌کنند، میوه‏‌جات تازه مصرف کنید. (مثلاً بجای خوردن کلم بروکلی می‏‌توانید برگ زردآلو خشک مصرف کنید.)

علائم بارداری در هفته هشتم

• سینه‏‌ها بزرگ‏تر می‏شوند و حالت تهوع در این هفته نیز بیشتر می‌‏شود.

• در اوایل بارداری در عضلات شکم و رحم گرفتگی احساس می‌کنید.

• در این هفته سوءهاضمه، یبوست، نفخ دارید وسر دل می‌سوزد.

• به انواع بوها حساسیت پیدا می‏‌کنید.

• رویاها و افکار عجیب در سر دارید.

در این دوره از بارداری ویارهای عجیب و غریب دارید و به دنبال غذاهای و خوراکی‏‌هایی خاص هستید. گاهی پدیده جالبی رخ می‌‏دهد. زن باردار ویار به خوردن مواد غیرخوراکی می‏‌کند مثلاً اگر هوس خوردن قرص لباسشویی، زغال‏سنگ، موم و یا سیگار داشتید، اصلاً تعجب کنید! سعی کنید جایگزین خوراکی برای آنها پیدا کنید. برخی از زنان از نوشیدنی‌‏ها و خوراکی‌هایی که قبلاً خورده‌‏اند متنفر می‏‌شوند. این حالات کاملاً طبیعی است اصلاً نگران نشوید.

تهیه و ترجمه توسط تیم تولید محتوای میترانیتا

دیدگاهتان را بنویسید