بارداری: هفته بیست و نهم

بارداری: هفته بیست و نهم - میترانیتا
اشتراک‌گذاری...
Print this page
Print
Email this to someone
email
Share on Facebook
Facebook
Share on Google+
Google+
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

جنین چگونه رشد می‌‏کند

در حال حاضر جنین یک کیلو و صد و سی ‏و‏ سه گرم (به اندازه یک کدو) و قد او از سر تا پاشنه پا ۳۸ سانتی‏‌متر است. ماهیچه‎ها و ریه ‏ها به رشد خود ادامه می‏‌دهند و جمجمه بزرگ‏تر می‌‏شود تا مغز رشدکرده را در خود جای دهد. اشتهای جنین زیاد می‌‏شود درنتیجه پروتئین، ویتامین ث، فولیک اسید و آهن بیشتری باید مصرف شود. استخوان‌‏ها کلسیم زیادی جذب می‏‌کنند، سعی کنید شیر یا منابع دیگر کلسیم مانند پنیر، ماست یا آب‏‌پرتقال غنی‏‌شده بیشتری مصرف کنید. در این سه ماهه حدوداً روزانه به ۲۵۰ میلی‏‌گرم کلسیم در روز برای محکم کردن اسکلت جنین نیاز است.

زندگی شما چگونه تغییر می‏‌کند

تغییرات جسمی

جنین در این هفته خیلی فعال است. ممکن است پزشک از شما درخواست کند هر روز حرکات و ضربات جنین را بشمارید و گاهی دستور‏العمل‏‌های خاصی برای انجام این کار به شما ارائه می‏‌دهد. با شمارش حرکات جنین، پزشک متوجه می‌شود آیا فعالیت جنین کم شده است یا خیر. ممکن است برای تشخیص شرایط جنین نیاز به انجام آزمایش پروفایل بیوفیزیکی داشته باشید.
در این هفته بدن بیشتر باد و پف می‏‌کند، چون جریان خون و حجم مایع بیشتری در بدن وجود دارد. پاها و حتی انگشتان بزرگ‏‌تر از همیشه به نظر می‏‌رسند. اگر حلقه‌‏تان برای شما تنگ شده است، آن را بیرون بیاورید، در هفته‏‌های آینده ممکن است برای درآوردن آنها به مشکل بخورید.

هورمون بارداری پروژسترون باعث شل شدن بافت عضلات صاف در بدن می‌‏شود که مشکلات گوارشی را به‌همراه دارد. این شل شدن عضلات، به همراه بزرگ شدن شکم، هضم را با مشکل مواجه می‏‌کند. کندی هضم موجب ایجاد گاز و سوزش معده به خصوص بعد از صرف یک غذای سنگین شده و منجر به ایجاد یبوست می‏‌شود. بزرگ‌شدن رحم نیز ممکن است باعث ایجاد بواسیر شود. تورم رگ‏‌های خونی در ناحیه مقعد یکی از مشکلات معمول در زمان حاملگی است. خوشبختانه تورم‏ رگ‌‏های خونی یک ‏هفته بعد از وضع حمل برطرف می‌‏شود.

اگر این تورم‏‌ها دردناک است یا خارش دارد در تشت آب بنشینید یا از کمپرس آب سرد استفاده کنید. از نشستن و ایستادن طولانی‌مدت خودداری کنید. قبل از شروع هرگونه درمان در طی بارداری ابتدا با پزشک خود مشورت کنید. در صورت داشتن خونریزی مقعدی، پزشک خود را در جریان بگذارید. برای جلوگیری از یبوست، غذاهای فیبردار بخورید، آب زیاد بنوشید و مرتب ورزش کنید.
در پستان‏‌های خود احساس سنگینی می‏‌کنید؟ رگ‏های منبسط‏شده مشخص می‏‌شود و نوک پستان‌ها شروع به تیره شدن می‏‌کنند. تمامی این تغییرات برای آماده کردن پستان‏‌ها برای تولید شیر لازم است. غیر از استفاده از صابو‌ن‏‌های خشک و خودداری از تحریک پوست، هیچ کار دیگری لازم نیست برای سینه‌های خود انجام دهید.

بعضی از خانم‏‌ها مشکلی دارند که به آن سندرم هیپوتانسیون سوپاین دوران حاملگی می‏‌گویند. این سندرم زمانی اتفاق می‌‏افتد که طاق باز خوابیدن باعث تغییر در ضربان قلب و افت فشار‏خون می‏‌شود و تا وقتی که وضعیت خود را تغییر ندهید احساس سرگیجه دارید. در این حالت حتی اگر به سرعت از جای خود بلند شوید و بایستید احساس سرگیجه دارید. برای جلوگیری از سرگیجه روی پهلو دراز بکشید و زمانی که می‏‌خواهید وضعیت خود را از حالت خوابیده به نشسته یا ایستاده تغییر دهید به آرامی حرکت کنید.

از آزادی خود لذت ببرید و هفته‌‏های آخر را با شادی سپری کنید زیرا با تولد نوزاد آزادی شما گرفته می‏‌شود. کارهایی را انجام دهید که بعد از تولد نوزاد دیگر قادر به انجام آنها نیستید، مانند رفتن به سینما، خوردن یک شام دل‏‌انگیز در کنار همسر و غیره.

تغییرات عاطفی

احتمالاً با دانستن اینکه حتی در صورت زایمان زودرس شانس زنده ماندن کودک زیاد است، خوشحال می‌شوید. در صورتی که قبلاً نوزاد نارس داشته‏‌اید، بدون شک نگران و ناراحت هستید که این اتفاق دوباره تکرار شود.
کارهای خود را اولویت‌‏بندی کنید. فکر کنید پیش از تولد نوزاد چه کارهایی باید انجام دهید و چه کارهایی می‏‌خواهید انجام دهید. حالا زمان انجام تعمیرات، اسباب‏‌کشی یا شروع کار جدید نیست. سعی کنید از استرس بیش‌‏از‏حد خودداری کنید و زندگی راحتی داشته باشید.
سعی کنید زیاد به اینکه چه ظاهری دارید و چگونه به نظر می‏‌ر‌سید فکر نکنید. باید عقاید خود را درباره زیبایی و جذابیت تغییر دهید. بدن زنان باردار فوق‌‏العاده است و زیبایی خود را دارد.
نوسانات روحی در سه ماه سوم رایج است. لحظه‌‏ای خود را بسیار هیجان‌‏زده و خوشحال می‌بینید و یک دقیقه بعد شروع به گریه می‌‏کنید. با خودتان مهربان باشید. این نوسانات به خاطر تغییر هورمون‏‌ها و ضعف سیستم عصبی است و باعث ایجاد حالت‏‌های عصبی شبیه قبل از قاعدگی می‏‌شوند.

سنگینی پاها

یکی دیگر از مشکلات بارداری سنگینی پاها است. احساس می‏‌کنید که با چکمه‏‌های سنگین به خصوص بعد از ایستادن و نشستن طولانی‌مدت کار می‏‌کنید. این حالت به دلیل کاهش حرکت گردش خون در حین بارداری و افزایش حجم خون است. با پیاده‌‏روی احساس بهتر و راحت‌‏تری خواهید داشت و فعالیت سیستم گردش خون بهبود می‏‌یابد. روش‌‏های زیر را برای از بین بردن سنگینی پاها انجام دهید:

• کمپرس آب سرد روی پاها قرار دهید

• ماهیچه ساق پا را ماساژ دهید

• جوراب‌های تنگ بپوشید

• پاهای خود را بالاتر از بدن قرار دهید تا گردش خون بهتری داشته باشید.

رژیم غذایی در سه ماهه سوم بارداری

مثل ماه‏‌های اول بارداری تغذیه این دوران نیز برای رشد نوزاد بسیار ضروری است. ویتامین‌‏ها و مواد معدنی مناسبی را به جنین در حال رشد برسانید. اصول تغذیه اصلی:

• ۳ تا ۴ نوع میوه و سبزیجات در روز

• ۹ وعده حبوبات و غلات

• ۳ وعده لبنیات

• و سه وعده گوشت، تخم‏‌مرغ، باقله، نخود‏فرنگی یا مغز مصرف کنید.

علائم بارداری در هفته بیست و نهم

• حرکات جنین افزایش می‌یابد.

• به خاطر مشکلات خوابیدن سردرد و سرگیجه دارید و قند خون پایین است؛ بنابراین سعی کنید به طور منظم و در فاصله زمانی مناسب غذا بخورید.

• در شکم خود احساس خارش می‌‏کنید، کشیدگی پوست باعث نازک شدن و حساس شدن آن می‌‏شود.

• در کمر، پاها یا لگن خود احساس درد می‏‌کنید.

• بواسیر دارید چون جنین روی دستگاه گوارش فشار می‌‏آورد و هورمون‏‌ها نیز باعث شل شدن ماهیچه‏‌های روده می‏‌شوند. غذاهای فیبردار میل کنید.

• یبوست دارید.

• هنوز با خوابیدن مشکل دارید.

• تکرر ادرار دارید، هرچه رحم بزرگ‏‌تر می‏‌شود نیاز به ادرار کردن نیز بیشتر می‏‌شود.

• برجستگی رگ‌‏های واریس دارید، نگران نباشید. بعد از زایمان برطرف می‏‌شوند.

تهیه و ترجمه توسط تیم تولید محتوای میترانیتا

دیدگاهتان را بنویسید