بارداری: هفته بیست و چهارم

بارداری: هفته بیست و چهارم - میترانیتا
اشتراک‌گذاری...
Print this page
Print
Email this to someone
email
Share on Facebook
Facebook
Share on Google+
Google+
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

جنین چگونه رشد می‌کند

جنین به طور بی‌وقفه در حال رشد است. او از هفته پیش تا این هفته ۱۱۳ گرم وزن اضافه کرده است. به طور کلی در حال حاضر ۵۱۲ گرم وزن و ۳۰ سانتی‌‏متر قد دارد (به اندازه یک ذرت). جنین بسیار لاغر است اما آهسته آهسته شروع به چاق‌شدن می‏‌کند. مغز او نیز به سرعت در حال رشد است و جوانه‏‌های چشایی به رشد خود ادامه می‏‌دهند. ریه‏‌ها در حال رشد هستند. پوست هنوز نازک و شفاف است اما در هفته‌‏های بعد تغییر می‏‌کند.

زندگی شما چگونه تغییر می‌کند

تغییرات جسمی

در چند هفته قبل قسمت بالایی رحم بالای ناف رسیده بود و در حال حاضر به اندازه یک توپ فوتبال است. بسیاری از خانم‌‏ها بین هفته ۲۴ تا ۲۸ باید آزمایش قند خون بدهند. این آزمایش برای سنجش دیابت بارداری است که در زمان بارداری به وجود می‌‏آید.
دیابتی که در زمان بارداری معالجه نشود، زایمان طبیعی را خطرناک می‏‌کند و احتمال سزارین را بالا می‏‌برد، زیرا این نوع دیابت موجب رشد بیش‌‏از‏حد اعضای فوقانی جنین می‌‏شود. همچنین احتمال ایجاد مشکلات دیگر مثل افت ناگهانی قند خون بلافاصله بعد از تولد نوزاد را افزایش می‏‌دهد. اگر آزمایش مثبت بود دیابت بارداری دارید، اما برای اطمینان بیشتر باید آزمایش تحمل گلوکز را نیز انجام دهید.
روی شکم، ران، سینه‌‏ها یا باسن ترک‌‏هایی مشاهده می‏‌کنید. این ترک‌‏ها زمانی به وجود می‌‏آیند که فیبرهای کلاژن در لایه میانی پوست کش می‌‏آیند و جدا می‏‌شوند تا با شکل و اندازه بدن سازگار شوند. متأسفانه، هیچ کرمی وجود ندارد که از لایه بیرونی پوست بگذرد و به لایه زیری برسد، مهم نیست که روی برچسب کرم چه نوشته شده است. می‌‏توانید شکم خود را با بعضی کرم‌‏های نرم‏‌کننده یا کرمی که حاوی ویتامین E است ماساژ دهید. بهترین زمان برای این کار بعد از دوش گرفتن است، زمانی که پوست شما هنوز گرم و مرطوب است و منافذ بیشتر باز هستند.
ممکن است متوجه جوش‏‌های کوچکی مثل لک روی نوک سینه خود شوید. سعی کنید هنگام دوش گرفتن با صابون این ناحیه را به شدت نشویید یا از کرم ضدجوش برای از بین بردن آنها استفاده نکنید.
در صورتی که حس کردید باید آب دهان خود را دائماً قورت دهید، مضطرب نشوید. داشتن آب دهان فراوان در هفته ۲۴ بارداری طبیعی است و اصلاً مهم نیست. سعی کنید آدامس بجوید، قرص نعنا بجوید و در صورت نیاز برای جذب آب اضافی، دستمال همراه داشته باشید.

این هفته زیاد سردرد می‌‏گیرید و این موضوع روی کار و تمرکز شما تأثیر می‌‏گذارد. ببینید چه مواردی باعث بروز این سردردها می‌‏شود. شکلات، کافئین، قرار گرفتن در نور روشن روز، نخوردن آب به میزان کافی یا سطح پایین قند خون تا نخوردن غذای کافی در بسیاری از زنان عامل این سردردها است. اگر دراز کشیدن و استراحت کردن به تسکین درد کمک نکرد، با پزشک خود صحبت کنید تا ببینید چه داروهایی برای شما مفید است.
برای جلوگیری از ریزش شیر و خیس کردن لباس از پد استفاده کنید. مشکل ریزش شیر بعد از شیر دادن نوزاد سخت‌‏تر می‏شود و ممکن است دائماً لباس‏تان خیس شود، بنابراین سعی کنید حتماً از پد استفاده کنید.

تغییرات عاطفی

در این دوره از بارداری با دست کشیدن بر شکم خود جنین را احساس می‏‌کنید. با لمس و نوازش جنین احساس شیرینی بین شما و جنین رد و بدل می‏‌شود. جنین به خوبی محبت مادر را درک می‏‌کند و با او به خوبی در ارتباط است. این کار به مادر آرامش می‌دهد. پدر نیز می‌‏تواند با نوازش شکم مادر محبت خود را به جنین نشان دهد.

۳ سؤال درباره زایمان زودرس

اگر تاکنون از علائم زایمان زودرس اطلاعی نداشته‏‌اید، سعی کنید اطلاعاتی درباره آن کسب کنید. بعضی از نوزادان زودتر از موعد مقرر (قبل از هفته سی و هفتم) به دنیا می‌‏آیند. گاهی زایمان زودرس عمدی است بدین معنی که گروه پزشکی به دلیل شرایط خاص پره‌‏اکلامپسی یا توقف رشد جنین تشخیص می‌دهد که زایمان باید انجام شود و گاهی این زایمان‏‌های زودرس ناخواسته هستند. ممکن است قبل از هفته سی و هفتم زایمان زودرس داشته باشید، کیسه آب شما پاره شود یا دهانه رحم بدون هیچ انقباضی گشاد شود.

در بعضی از خانم‏‌ها عوامل متعددی از قبیل عفونت‏‌های دستگاه تناسلی، مشکلات جفت یا نارسایی دهانه رحم برای زایمان زودرس وجود دارد، در حالی که در تعدادی از آنها هیچ دلیلی وجود ندارد. بنابراین تمام زنان باردار باید علائم زایمان زودرس را بدانند و همچنین اطلاع داشته باشند که اگر برای خودشان اتفاق افتاد چه اقداماتی باید انجام دهند.

سؤال اول

علائم زایمان زودرس چیست؟

اگر قبل از هفته سی و هفتم هر یک از این علائم را داشتید، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید.

• افزایش ترشحات واژنی

• تغییر در نوع ترشحات، به صورتی که آبکی، مخاطی یا خونی (حتی اگر به رنگ صورتی با رگه‏‌هایی از خون) باشند.

• هرگونه لکه بینی یا خونریزی از واژن

• دردهای شکمی، مانند انقباض‌‏های زمان عادت ماهانه، یا بیش از چهار انقباض در یک ساعت (حتی اگر آزاردهنده نباشند)

• افزایش فشار در ناحیه لگن (احساس اینکه جنین خود را به پایین فشار می‏‌دهد)

• درد خفیف در ناحیه کمر (به خصوص اگر قبلاً این درد را احساس نمی‏‌کردید)

بعضی از این علائم گیج‏‌کننده هستند چون دردهایی مثل فشار در ناحیه لگن و درد خفیف در ناحیه کمر در بارداری‌‏های طبیعی نیز وجود دارند و انقباض‏‌های زودرس هنگام درد دروغین زایمان بی‏‌ضرر هستند. پس بهتر است آرام باشید و با پزشک خود یا ماما تماس بگیرید و تمام مشکلات غیرمعمول را توضیح دهید.

سؤال دوم

اگر احساس کردم زایمان زودرس در پیش است چه اقداماتی باید انجام دهم؟

اگر علائم زایمان زودرس داشتید یا کیسه آب شما نشتی داشت، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید تا شما را در بیمارستان معاینه کند. در بیمارستان گروه پزشکی انقباض‏‌ها را چک می‏‌کنند، ضربان قلب جنین را می‌گیرند و برای تشخیص علائم عفونت آزمایش ادرار می‏‌گیرند. پزشک یا ماما به وسیله اسپکولوم مشخص می‏‌کند که آیا کیسه آب شما پاره شده است یا خیر. همچنین ممکن است با نمونه‏‌برداری از واژن و دهانه رحم، آزمایش‏‌های مربوط به عفونت و فیبرونکتین جنینی را انجام دهند. این معاینه ترشحات واژنی و دهانه رحم را از نظر وجود پروتئینی که برای شکل‏‌گیری کیسه آمنیوتیک لازم است، بررسی می‏‌کند. افزایش سطح فیبرونکتین بین هفته‏‌های بیست و چهارم تا سی و چهارم به این معنی است که این «چسب» طبق یک برنامه خاص از بین می‌‏رود (بسته به انقباض‌‏ها یا پاره شدن کیسه آمنیوتیک) در نتیجه احتمال زایمان زودرس در یکی دو هفته آینده بسیار زیاد می‏‌شود.

سؤال سوم

آیا نوازد در صورت تولد زودرس سالم است؟

هر چه نوزاد نزدیک‏‌تر به پایان حاملگی به دنیا آید احتمال زنده ماندن او بیشتر است و مشکلات کمتری خواهد داشت. نوزادانی که طی زایمان زودرس بین هفته‌‏های سی ‏و چهارم تا سی ‏و ‏هفتم متولد می‏‌شوند به طورکلی سالم‌‏تر هستند اگر چه خطر مشکلات بلندمدت و کوتاه‌مدت نسبت به نوزادانی که به موقع متولد می‏‌شوند هنوز هم آنها را تهدید می‏‌کند. امروزه نوزادانی که زودتر از هفته بیست ‏و‏ چهارم به دنیا می‌‏آیند به لطف مراقبت‏‌های پیشرفته در بخش نوزادان زنده می‏‌مانند، اما این نوزادان نیازمند مراقبت‏‌های پزشکی بلندمدت هستند و گاهی زنده ماندن همیشه مشکلاتی را برای آنها ایجاد می‏‌کند.
بهترین راه برای کاهش خطرات زایمان زودرس اجتناب از استعمال دخانیات، مصرف مشروبات الکلی و مصرف داروهای مخدر است. تغذیه مناسب، مراجعه هر ماهه به پزشک و اهمیت دادن به علائم و مشکلات بهترین روش‌های جلوگیری از زایمان زودرس هستند.

فعالیت‌های این هفته

سعی کنید به امور خانه برسید. در کنار همسرتان وسایلی که در خانه خراب شده است را قبل از تولد نوزاد تعمیر کنید. به یاد داشته باشید که شما نباید در معرض مواد شیمیایی قرار بگیرید یا از نردبان بالا بروید. کارهایی را که باید انجام دهید:

• هرگونه وسیله شکسته را از خانه خارج کنید یا آنها را تعمیر کنید.

• اتاق کودک را رنگ کنید، پرده‏‌ها را آویزان کنید و در صورت نیاز مبلمان جدید بخرید.

علائم بارداری در هفته بیست و چهارم

• اگر ورم قوزک و پا دارید، زمانی که نشسته‌اید پاها را بالا بگذارید.

• گرفتگی عضله پا دارید، این حالت نشانه کم‏ آبی است.

• کمر درد دارید.

• روی بدن خطوط تیره ایجاد می‌‏شود‏، این خطوط تیره از بالای ناف شروع می‏‌شوند و بعد از تولد نوزاد کم‏رنگ می‏‌شوند.

• ترک‏‌های پوستی روی بدن ایجاد می‌‏شوند، هرچه که پوست بیشتر کشیده‌تر شود این ترک‌‏ها نیز بیشتر به وجود می‌‏آیند.

تهیه و ترجمه توسط تیم تولید محتوای میترانیتا

دیدگاهتان را بنویسید