بارداری: هفته شانزدهم

بارداری: هفته شانزدهم - میترانیتا
اشتراک‌گذاری...
Print this page
Print
Email this to someone
email
Share on Facebook
Facebook
Share on Google+
Google+
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

جنین چگونه رشد می‏‌کند

برای یک جهش بزرگ در رشد نوزاد آماده شوید. در چند هفته آینده جنین دو برابر می‏‌شود و به قد او چند سانتی‏‌متر اضافه می‌‏شود. در حال حاضر نوزاد اندازه یک گلابی است او ۱۱ سانتی‌‏متر قد و ۱۱۰ گرم وزن دارد. رشد پاها بیشتر می‌‏شود، سرش صاف‏‌تر و چشم‌‏هایش به جلو سر می‏‌رود. گوش‏‌هایش به محل اصلی خود نزدیک‏تر شده‏‌اند. پوست سر شکل گرفته است ولی موهای او هنوز قابل تشخیص نیستند. حتی ناخن‌‏های پای او نیز شروع به رشد کرده‌‏اند. در این هفته تغییرات زیادی در داخل شکم ایجاد می‏‌شود. به عنوان مثال در حال حاضر روزانه قلب او ۲۵ لیتر خون پمپاژ می‌‏کند و این مقدار با افزایش رشد کودک بیشتر می‌‏شود.

زندگی شما چگونه تغییر می‌‏کند

تغییرات جسمی

جنین بالای رحم، بین استخوان شرمگاهی و ناف قرار دارد و رباط اطراف آن با رشد جنین بزرگ‏‌تر شده و بیشتر کش می‌‏آید. هرچه دوران بارداری به هفته‏‌های آخر نزدیک‌تر شود، احساس بهتری خواهید داشت. حالت تهوع و نوسانات خلقی کمتر می‏‌شود و روشن شدن پوست به شما احساس بهتری می‌‏دهد.
به زودی یکی از شگفت‏‌ا‌نگیزترین لحظات حاملگی یعنی حرکت جنین را احساس خواهید کرد. در حالی که خیلی از زنان حرکات نوزاد را در اوایل هفته ۱۶ احساس می‏‌کنند ولی خیلی از آنها تا پایان هفته ۱۸ متوجه این حرکات نمی‌‏شوند. (در صورتی که اولین بارداریتان است صبور باشید ممکن است تا پایان هفته ۲۰ متوجه حرکات نوزاد نشوید.) اولین حرکت جنین مثل تکان‏‌های نامنظم و حباب‏‌های گاز است. در هفته‌‏های بعدی جنین بیشتر رشد می‏‌کند و اغلب حرکات او را احساس می‏‌کنید.

ممکن است لثه‏‌ها حساس شده باشند و در هنگام مسواک زدن به راحتی خونریزی کنند. دائم مسواک خود را عوض کنید و از مسواک‏‌های نرم استفاده کنید. دو بار در روز مسواک بزنید و هر روز از نخ دندان استفاده کنید. حتماً روی زبان خود را هم مسواک بکشید زیرا باکتری‏‌ها روی زبان زیاد رشد می‌کند. در طی بارداری حداقل یک بار به دندان‏پزشک مراجعه کنید. تورم لثه، عفونت لثه، یکی از عوامل خطرزا در زایمان زودرس است. توجه داشته باشید که بهداشت دهان و دندان همیشه از اهمیت ویژه‏‌ای برخوردار است.
ممکن است یبوست بگیرید یا حرکت روده‌‏ها اهسته‏‌تر شود. آب، مواد غذایی سبوس‏‌دار، میوه‏‌ها، سبزیجات، غلات و ورزش کردن همگی به عملکرد طبیعی روده‏‌ها کمک می‌‏کنند. افزایش ترشحات واژن گاهی آزاردهنده است و لزوماً نشان‏‌دهنده عفونت نیست. ترشحات واژنی در طی بارداری شیری‌رنگ یا شفاف هستند و تا زمانی که ایجاد خارش نکند یا بدبو نباشد نگران‏‌کننده نیستند. مخاط واژن که سلول‏‌های واژن را می‏‌سازد نقش مهمی در جلوگیری از عفونت آن ناحیه بر عهده دارند.

ممکن است در این هفته درد شدید چرخشی را در دو طرف شکم خود احساس کنید. رباط‏‌ها و ماهیچه‌‏هایی محافظ رحم در حال بزرگ شدن هستند و گاهی در برابر این تغییرات مقاومت نشان می‌‏دهند. سعی کنید به یکباره حرکت نکنید و در صورت امکان تا آنجا که ممکن است از ایستادن بپرهیزید و در عوض بنشینید.

تغییرات عاطفی

احساس می‌‏کنید جنین تمام بدن شما را تسخیر کرده است، زیاد این مسئله را برای خودتان یادآوری نکنید. اگر زیاد به بارداری و جنین توجه کنید نمی‏‌توانید روی کار و امور خانه‏‌داری متمرکز شوید. فقط شما چنین احساسی ندارید، این حس بین زنان باردار رایج است.
بسیاری از زنان زمانی که حرکت جنین در هفته ۱۷ تا ۱۸ را حس می‌‏کنند تازه باور می‏‌کنند که باردار هستند. اگر سرشار از احساس مادر شدن نیستید نگران نباشید. تنها چیزی که در این مرحله از بارداری مهم است این است که به خوبی از خودتان مراقبت کنید و رفتارهایی را که سلامتی شما و جنین را به خطر می‏‌اندازد انجام ندهید.
بچه‏‌دار شدن تغییراتی در رابطه زن با خانواده خودش نیز ایجاد می‌کند. همه این رفتارها کاملاً طبیعی هستند و نشان‏‌دهنده تغییراتی هستند که به واسطه مادر شدن در زندگی زن ایجاد می‌‏شود.

سؤالاتی درباره اضافه ‏وزن

سؤال اول

در حال حاضر چقدر باید وزن اضافه کنم؟

اگر بارداری خود را با وزن متعادلی شروع کرده باشید، حدوداً در این سه ماه باید پنج کیلو و نیم تا شش کیلو و نیم وزن اضافه کنید (در کل دوران بارداری باید یازده تا پانزده کیلوگرم وزن اضافه کنید). اگر قبل از بارداری اضافه ‏وزن یا کمبود وزن داشته‏‌اید، پزشک به شما توصیه می‏‌کند کمی کمتر یا بیشتر وزن اضافه کنید.

سؤال دوم

چگونه در حین بارداری افزایش وزن مناسبی داشته باشیم؟

بسیاری از زنان در دوران بارداری باید روزانه ۳۰۰ کالری بیشتر از گذشته مصرف کنند. (مقدار کل کالری مورد نیاز به وزن و میزان فعالیت شما بستگی دارد.)

بسیاری از زنان فکر می‏‌کنند که به سرعت وزن زیاد کرده‌‏اند. ولی اصلاً فکر خوبی نیست که رژیم غذایی کم‌‏کالری مصرف کنید یا بعضی از وعده‏‌های غذایی را حذف کنید. برای کاهش سریع وزن پیشنهادهای زیر را دنبال کنید:

• روز خود را با یک صبحانه مغذی دارای پروتئین کافی، کربوهیدرات‏‌های پیچیده، فیبر و مقدار کمی از چربی‌‏های سالم آغاز کنید.

• سبزیجات، غلات کامل، گوشت بدون چربی و محصولات لبنی کم‏‌چرب بخورید و از مصرف غذاهای فرآوری شده و میان وعده‌‏های بسته‏‌بندی‏‌شده و دسرهای شیرین بپرهیزید.

• تنقلات سالم، مانند پنیر و ماست کم‌‏چرب، هویج و میوه‌‏های تازه مانند سیب یا موز مصرف کنید. از مصرف غذاهای سرشار از قند خودداری کنید.

• یک جایگزین خوشمزه برای غذاهای چرب انتخاب کنید. برای مثال: از ماست یخ‌‏زده بدون چربی به جای بستنی، از نان شیرینی به جای شیرینی خامه‌ای یا ذرت بو داده به جای چیپس و سیب‏‌زمینی استفاده کنید.

• به جای آب‏میوه، آب بنوشید.

• با پزشک خود مشورت کنید و به طور منظم ورزش کنید. اگر نمی‏‌توانید به طور منظم ورزش کنید، روزانه ورزش‏‌هایی مثل پیاده‏‌روی و شنا انجام دهید. انجام این ورزش‏‌ها به شما انگیزه می‏‌دهد. حتی ۲۰ دقیقه پیاده‌‏روی روزانه در هنگام ناهار تفاوت زیادی ایجاد می‌‏کند.

در صورتی که برای اضافه کردن وزن با مشکل مواجه شدید: بعضی از زنان تلاش زیادی برای افزایش وزن خود می‏‌کنند. نکاتی را برای کمک به اضافه وزن شما در زیر آورده‌‏ایم:

• هر روز میلک‏‌شیک (نوعی نوشیدنی که با شیر، بستنی و انواع میوه‏‌ها درست می‏‌شود) بخورید (برای اضافه کردن ویتامین C به آن میوه اضافه کنید). برای افزایش کالری و افزایش کلسیم می‌‏توانید از بستنی استفاده کنید.

• غذاهای مغذی با چربی‏‌های مناسب مثل آووکادو و آجیل مصرف کنید.

• سعی کنید میوه‌‏های خشک مصرف کنید. این میوه‌‏ها مثل میوه‏‌های‏ تر حجم زیادی از معده را پر نمی‏‌کنند، بنابراین می‏‌توانید میزان بیشتری از آنها را مصرف کنید.

• علاوه بر غذای اصلی، میان وعده مصرف کنید.

• به خود یادآوری کنید که برای سلامت خود و فرزندتان در این دوره زمانی باید اضافه‏ وزن داشته باشید. پس غذا بخورید.

سؤال سوم

چگونه وزن دوران بارداری بر نوزاد تأثیر می‏‌گذارد؟

حداقل برخی از دردهایی که در حین بارداری تجربه می‌‏کنید به دلیل تغییر شکل بدن و افزایش وزن رحم است. کمردرد در این دوران شایع است و ممکن است شما دائماً در حال زمین خوردن باشید و احساس دست و پا چلفتی بودن کنید. پوست شما به دلیل افزایش اندازه شکم و سینه بیش‌‏از‏حد کش می‏‌آید و جای این کشیدگی بر پوست باقی می‏‌ماند.

ممکن است در مورد از بین رفتن چربی‌‏های بدن بعد از زایمان نگران باشید. کاهش وزن کمی زمان می‏‌برد ولی اگر غذاهای مناسب مصرف کنید و به اندازه کافی ورزش کنید راحت‏‌تر از شر چربی‏‌های اضافی خلاص می‏‌شوید. اگر فعالیت کافی داشته باشید، سریع‏‌تر به وضعیت قبل خود بازمی‏‌گردید.

فعالیت‏‌های این هفته

حتی اگر در خانه هستید، یک برنامه عاشقانه برای خود و همسرتان ترتیب دهید. هنگامی که کودک شما به دنیا می‌‏آید، برنامه‌‏ریزی تعطیلات آخر هفته برای شما و همسرتان بسیار دشوار است. این فرصت‏‌ها را از دست ندهید. زمان زیادی را از دست ندهید چون در سه ماه سوم بارداری بیرون رفتن برای شما بسیار دشوار می‏‌شود. اگر امکان خارج شدن از شهر را دارید، از اطراف محل زندگی خود لذت ببرید، با هم شام بخورید یا فیلم نگاه کنید.

ادامه کار در دوران بارداری

در مورد کار کردن در دوره بارداری به خوبی فکر کنید. سختی کار، مسافت رفت و آمد و ساعات کار را در نظر بگیرید. اگر کار از نظر روحی به شما آرامش مورد نیاز را می‏‌دهد، کار خود را ادامه دهید. ولی اگر کار کردن با وجود بارداری برای شما سخت است با همسر خود مشورت کنید و تصمیم نهایی را بگیرید.

علائم بارداری در هفته شانزدهم

• حرکات جنین را احساس می‏‌کنید

• کمر درد، یکی از تأثیرات دیگر هورمون‏‌های بارداری است. از انجام ورزش مطمئن شوید، صاف بنشینید و حرکات کششی انجام دهید.

• در پایان سه ماه دوم باید برای شیردهی آماده شوید.

• یبوست به خاطر فشار رحم روی روده بزرگ است.

• فراموشی دارید. هیچ‏کس نمی‌‏داند دلیل این مشکل چیست.

• مو و ناخن‌‏ها سریع‏تر رشد می‏‌کنند.

• چشم‏‌ها خشک و حساس می‏‌شوند و احساس خارش می‌‏کنید. این علائم به خاطر وجود هورمون‏‌های بارداری است.

• پوست قرمز می‏‌شود.

تهیه و ترجمه توسط تیم تولید محتوای میترانیتا

دیدگاهتان را بنویسید