باروری

باروری - میترانیتا
اشتراک‌گذاری...
Print this page
Print
Email this to someone
email
Share on Facebook
Facebook
Share on Google+
Google+
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

بارداری زمانی اتفاق می‌افتد که اسپرم مرد، تخمک زن را بارور کرده و تخمک در رحم لانه‌گزینی کند. بسیاری از زوج‌ها مشکلی برای بچه‌دار شدن ندارند.
بسیاری از زوج‌ها می‌توانند با داشتن روابط جنسی منظم و بدون استفاده از روش‌های جلوگیری، به راحتی صاحب فرزند شوند.
اگر در حال حاضر تلاش می‌کنید بچه‌دار شوید یا در آینده تصمیم به این کار دارید، آشنایی با اصول اولیه بارداری به شما کمک خواهد کرد.

عادت ماهانه

تغییرات هورمونی در بدن زنان باعث رها شدن تخمک از تخمدان‌ها در هر ماه می‌شود. این تخمک در لوله‌های رحمی که تخمدان‌ها را به رحم وصل می‌کنند، حرکت می‌کند.
در همین حین دیواره رحم ضخیم می‌شود، به این دلیل که رحم خود را برای لانه‌گزینی تخمک بارورشده احتمالی آماده می‌سازد.
در صورت عدم باروری، دیواره رحم می‌ریزد و خون از راه واژن از بدن خارج می‌شود. این اتفاق موجب عادت ماهانه (پریود) در زنان می‌شود. در زمان پریودی، دیواره رحم ریزش کرده و همراه با مقداری خون از بدن خارج می‌شود.

مدت سیکل عادت ماهانه بین ۲۴ تا ۳۵ روز متفاوت است ولی زنان در سنین بارداری تقریباً هر ۲۸ روز یکبار پریود می‌شوند.

اگر زنی در زمان رهاسازی تخمک بدون استفاده از روش‌های جلوگیری، رابطه جنسی داشته باشد، تخمک موجود در لوله فالوپ (لوله رحمی) بارور می‌شود. تخمک بارورشده به سمت رحم حرکت می‌کند و در دیواره رحم لانه‌گزینی می‌کند تا رشد کند.

باروری چگونه اتفاق می‌افتد

هر تخمک ۱۲ تا ۲۴ ساعت بعد از رهاسازی از تخمدان‌ها قابلیت باروری دارد.

اسپرم تا هفت روز در لوله‌های رحمی زنده می‌ماند، بنابراین باروری حتی قبل از رها شدن تخمک و زمانی که اسپرم وارد این لوله‌ها می‌شود نیز امکان‌پذیر است.
در زمان لقاح یک اسپرم تخمک را بارور می‌کند. اسپرم دارای ژن‌های پدر و تخمک دارای ژن‌های مادر است. به محض ورود اسپرم به تخمک و باروری آن، هیچ اسپرم دیگری وارد تخمک نمی‌شود.
تخمک بارورشده که نطفه نامیده می‌شود، در لوله فالوپ حرکت می‌کند تا به رحم برسد. نطفه در دیواره رحم لانه گزینی می‌کند (حدود ۶ تا ۱۰ روز بعد از تخمک‌گذاری) تا رشد کند. هشت هفته بعد از باروری، به تخمک بارورشده جنین می‌گویند.

در اکثر خانم‌ها اولین نشانه بارداری عقب افتادن عادت ماهانه است. چند روز بعد از عقب افتادن عادت ماهانه، با آزمایش ادرار می‌توانید از بارداری خود مطمئن شوید.
با تهیه لوازم مورد نیاز از داروخانه و انجام آزمایش ساده در منزل، از بارداری خود اطمینان پیدا کنید.

تهیه و ترجمه توسط تیم تولید محتوای میترانیتا

دیدگاهتان را بنویسید