بارداری: هفته ششم

بارداری: هفته ششم - میترانیتا
اشتراک‌گذاری...
Print this page
Print
Email this to someone
email
Share on Facebook
Facebook
Share on Google+
Google+
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

جنین چگونه رشد می‌‏کند

در این هفته بینی، دهان و گوش‏‌های جنین شروع به رشد می‏‌کند. اگر می‏‌توانستید داخل رحم خود را مشاهده کنید، یک سر بزرگ و چند نقطه تیره‌رنگ می‌‏دیدید که چشم‌‏ها و گوش‏‌های جنین در آن شروع به رشد خواهد کرد. گوش‌های جنین با دو فرورفتگی کوچک در دو طرف سر و دست‏ و پاهای جنین به شکل برآمدگی کوچکی مشخص شده‌اند. قلب جنین در هر دقیقه ۱۰۰ تا ۱۶۰ بار می‏‌زند و خون در کل بدن او به جریان درمی‏‌آید، این میزان تپش قلب تقریباً دو برابر سریع‌‏تر از یک فرد بزرگ‏سال است. روده‌‏های جنین در حال رشد هستند و بافت‏‌هایی که به رشد ریه کمک می‌‏کنند در حال شکل‌گیری هستند. غده هیپوفیز، باقیمانده مغز، عضلات و استخوان‏‌های جنین شکل می‌‏گیرند. هم‌‏اکنون جنین به اندازه یک دانه عدس است.

زندگی شما چگونه تغییر می‌‏کند

تغییرات جسمی

ممکن است علائم مشابه‏ هفته قبل را داشته باشید. حالت تهوع، حساسیت به بوها و احساس خستگی بیشتر می‌‏شود و انرژی کاهش می‏‌یابد. صبور باشید و بی‏‌قراری نکنید، شاید کمی سخت باشد ولی افراد زیادی این حالت را تجربه می‏‌کنند. در اکثر اوقات احساس ناراحتی و گرسنگی می‏‌کنید. اشتهای برخی زنان نسبت به قبل در این مرحله زیاد می‏‌شود. در این هفته زنان بیشتر گوشت، ماهی، غذاهای دریایی و میوه‏ ویار می‌کنند.
پستان‌‏ها و نوک سینه‌‏ها حساس‌‏تر می‌‏شوند. ممکن است به دلیل بزرگ‌‏تر شدن سینه‏‌ها و تورم رگ‌‏ها، سینه‌ها کبود ‏شوند. باید از سوتین‏‌های راحت‌تری استفاده کنید.
ممکن است ترشحات واژن بیشتر شود. در صورت زیاد بودن این ترشحات و ایجاد خارش و بوی بد شدید به پزشک مراجعه کنید. عفونت کاندیدیازیس در بارداری طبیعی است و در اثر افزایش هورمون‏‌ها و تغییرات طبیعی حالت‏‌های اسیدی واژن ایجاد می‏‌شود.

ممکن است اشتهای شما زیاد شود. بزاق دهان برخی از زنان بیشتر می‌شود و برای مقابله با آن باید مواد غذایی بیشتری مصرف کنند. این حالت‏‌ها‏ طبیعی است و در هفته‏‌های بعد از بین می‏رود.
برخی از زنان در هفته ششم بارداری از سردرد شاکی هستند. سعی کنید برای درمان آنها دارو مصرف نکنید، دراز بکشید، مواد سالم و مایعات مصرف کنید و دوش آب گرم بگیرد. ماساژ سر و پوست سر نیز مفید است.
ممکن است احساس کنید که اطراف کمر و خط سینه لباستان تنگ شده است. این موضوع به دلیل افزایش وزن جنین نیست بلکه به دلیل ورم کردن بدن است.
ممکن است در حین بارداری خود نوسان احساسی داشته باشید. گاهی شاد و گاهی غمگین هستید. کنترل احساسات نگرانی‏‌هایی را برای شما به همراه دارد. نوسان احساسات تا حدودی به دلیل تغییرات هورمونی است، اما به جز تغییرات هورمونی زندگی شما در حال ایجاد تغییرات بزرگی است و شما قطعاً نسبت به سایر تغییرات احساسات خاصی دارید.

لکه‌بینی (لکه‏‌های خون روی شورت یا دستمال توالت) یا خونریزی در اوایل بارداری طبیعی است و تقریباً یک چهارم از زنان باردار آن را تجربه می‏‌کنند. این حالت ممکن است در بارداری طبیعی ایجاد شود ولی در برخی از بارداری‏‌ها اولین علامت سقط جنین و بارداری غیرطبیعی است. اگر هرگونه خونریزی و لکه‏‌بینی دارید، فوراً به پزشک مراجعه کنید.
گاهی ویتامین‌‏های جویدنی دوران بارداری باعث ایجاد حالت تهوع می‏‌شود؛ بنابراین پزشک ویتامین با طعم میوه تجویز می‏‌کند و توصیه می‏‌کند که ویتامین‏‌ها را با غذا مصرف کنید.

تغییرات عاطفی

این هفته برای اغلب زنان از لحاظ احساسی جالب است. مادر چون در لذت بارداری غرق می‏‌شود باید عادت‌های مضر دیگر را متوقف کند. از جمله این لذت‏ها سیگار کشیدن و مصرف مواد مخدر و بعضی از عادات خطرناک است.

ممکن است هر بار که به حمام می‏‌روید احساس نگرانی کنید. اگرچه حالا در مورد بارداری خود مطمئن هستید ولی درباره سقط جنین نگران هستید. در ۱۲ هفته اول بارداری و سه ماه اول بارداری این نگرانی‌‏ها طبیعی است.
حقایق جالب: آیا امکان دوقلو بودن جنین وجود دارد؟
فرزند دوقلو اغلب ارثی است و اگر برای ناباروری تحت درمان قرار گرفته باشید امکان دوقلو بودن جنین وجود دارد، البته امکان دوقلو بودن جنین در تمام زنان وجود دارد.

احتمال بارداری چند قلو

• به طورکلی از هر ۳۱ تولد یک نوزاد (بیش از ۳ درصد) دوقلو است؛ اما اگر بدون روش‏‌های کمک‌باروری باردار شدید، از بین ۹۸ نوزاد یک نوزاد دوقلو می‏‌شود.

• دوقلوهای همسان معمولاً شانسی است. احتمال داشتن دوقلوهای همسان (هنگامی که یک تخمک بارور‏شده نصف می‏‌شود) در هر ۲۵۰ نوزاد ۱ نوزاد است.

• عوامل دیگری روی داشتن دوقلوهای همسان تأثیر می‏‌گذارد. داروهای باروری به طور چشمگیری احتمال دوقلو شدن جنین را افزایش می‏‌دهند. به طور متوسط ۲۰ تا ۲۵ درصد از زنانی که داروهای باروری استفاده می‏‌کنند یا تحت لقاح مصنوعی یا سایر روش‏‌های باروری قرار می‏‌گیرند، بیش از یک نوزاد به دنیا می‌‏آورند.

عوامل دیگری روی داشتن دوقلو‏های غیرهمسان تأثیر می‏‌گذارد.

• هنگامی که برای داشتن دوقلوهای غیرهمسان برنامه‏‌ریزی می‏‌کنید، احتمال داشتن دوقلو در بارداری‏‌های بعدی افزایش می‏‌یابد.

• چون داشتن دوقلو ارثی است؛ بنابراین اگر در نزدیکان خود دوقلو دارید یا خود شما دوقلو هستید، احتمال دوقلو داشتن شما بالا می‌‏رود. به نظر می‌‏رسد که سابقه داشتن دوقلو در خانواده پدر روی دوقلو شدن جنین تأثیر چندانی ندارد.

• هر چه سن شما بالاتر برود، احتمال داشتن دوقلوهای همسان بیشتر می‏‌شود. تغییرات هورمونی دلیل ایجاد جنین دوقلو است.

• هر چه تعداد دفعات بارداری بیشتر شود، احتمال داشتن دوقلو بالاتر می‏‌رود.

• داشتن فرزند دوقلو در زنان قد بلند و درشت اندام نسبت به زنان ریزنقش رایج‌‏تر است.

معمولاً در سونوگرافی سه ماه اول دوقلو بودن جنین مشخص می‏‌شود. اگر غربالگری ژنتیکی سه ماهه اول بارداری برای شما تجویز شده باشد، بین هفته ۱۱ و ۱۳ سونوگرافی خواهید شد. درصورتی که با انجام درمان‏‌های ناباروری باردار شده‌‏اید، معمولاً طی هشت هفته اول تعداد جنین‏‌هایی که لانه‌‏گزینی کرده‌‏اند شمارش می‏‌شود. در صورت مشاهده بزرگ شدن بیش‌‏از‏حد رحم بعد از آخرین دوره عادت ماهانه پزشک سونوگرافی تجویز می‏‌کند. سونوگرافی تقریباً بعد از شش یا هفت هفته دوقلو بودن جنین را نشان می‌‏دهد.

فعالیت‏‌های این هفته

برای مصرف ویتامین‏‌های روزانه برنامه منظمی در نظر بگیرید. ویتامین‏‌ها را در یک جعبه دارو که محفظه‏‌های جداگانه‌‏ای برای هر یک از روزهای هفته دارد، قرار دهید. اگر روزی شک کردید که آیا ویتامین‏‌های آن روز را مصرف کرده‌‏اید یا خیر، محفظه مربوط به آن روز را چک کنید. جعبه دارو را کنار مسواک خود قرار دهید تا هر شب هنگام مسواک زدن آنها را ببینید.

رژیم غذایی این هفته

مصرف فولیک ‏اسید را فراموش نکنید. مصرف این ماده را باید تا پایان هفته ۱۲ بارداری ادامه دهید. با مصرف غلات و انواع نان‏‌ها می‌‏توانید فولیک ‏اسید مورد نیاز بدن خود را دریافت کنید. فولیک ‏اسید از ایجاد نقص عضو در سیستم اعصاب جنین و نقص لوله عصبی مانند اسپینابیفیدا و هیدروسفالی جلوگیری می‏‌کند.

علائم بارداری در هفته ششم

• همچنان تغییرات هورمونی زیادی وجود دارد.

• تغییرات هورمون باعث حالت تهوع صبحگاهی می‏‌شود.

• در سینه خود احساس درد می‌‏کنید.

• حالت‏‌های اخلاقی شما دمدمی می‏‌شود.

تهیه و ترجمه توسط تیم تولید محتوای میترانیتا

دیدگاهتان را بنویسید