بارداری: هفته سی و پنجم

بارداری: هفته سی و پنجم - میترانیتا
اشتراک‌گذاری...
Print this page
Print
Email this to someone
email
Share on Facebook
Facebook
Share on Google+
Google+
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

جنین چگونه رشد می‏‌کند

جنین دیگر فضای کافی برای حرکت کردن ندارد. قد او بیش از ۴۶ سانتی‌‏متر و وزنش حدود ۲ کیلو و ۳۸ گرم است (به اندازه یک خربزه). به دلیل تنگ بودن فضا در رحم، دیگر حرکت‏‌های ناگهانی از خود نشان نمی‌‏دهد، اما تعداد ضربات قلبش باید مثل قبل باشد. کلیه‏‌ها به طور کامل رشد کرده‌‏اند و کبد هم تا حدی می‌‏تواند فرآیند پالایش را انجام دهد. بسیاری از مراحل اولیه رشد جسمانی در حال حاضر کامل شده است، چند هفته دیگر نیز با چاق شدن جنین سپری می‌‏شود.

زندگی شما چگونه تغییر می‏‌کند

تغییرات جسمی

رحم شما که در زمان باردار شدن به طور کامل در لگن قرار داشت، اکنون زیر دنده‌‏ها قرار گرفته است. اگر می‏‌توانستید داخل رحم خود را ببینید متوجه می‏‌شدید که اکنون بیشتر فضا را جنین پرکرده است و باعث فشرده شدن اندام‏‌های داخلی دیگر می‏‌شود. به همین دلیل بیشتر از قبل نیاز به ادرار کردن دارید، سوزش معده و ناهنجاری‏‌های گوارشی دیگر نیز مشکلاتی را برای شما به وجود می‌‏آورند. اگر با هیچ ‏یک از این مشکلات روبرو نشدید، بدانید که یکی از خوشبخت‏‌ترین افراد هستید.

این هفته آغوز از پستان‏‌ها نشت می‏‌کند. ممکن است وقتی لباس زیر خود را در می‌‏آورید متوجه شوید مقداری آغوز روی نوک پستان‌ها خشک شده است. پستان‏‌ها سنگین شده و رگ‏های خونی آنها برجسته و مشخص شده‌‏اند. حتماً لباس‌های زیر مناسب بارداری بپوشید. این کار باعث کمتر شدن سنگینی و کاهش فشار پستان‏‌ها از روی قفسه سینه و شانه‌ها می‏‌شود.
مایع آمنیوتیک اطراف جنین در هفته سی و پنجم به حداکثر میزان خود می‌‏رسد و از این به بعد کم‏تر خواهد شد. این مایع که «آب» نیز نامیده می‌‏شود، بوی خاصی دارد که با بوی ادرار کاملاً متفاوت است؛ اما خانم‏های باردار در تشخیص ادرار با مایع کیسه آب به مشکل برمی‌خورند. اگر مشکوک به پاره شدن کیسه آب هستید، سریعاً به پزشک مراجعه کنید.
در این هفته یا با تپش قلب روبرو هستید یا ضربان قلب شما کند می‏‌شود. به دلیل تغییرات ایجاد‏شده در رگ‏‌های اصلی، تپش قلب دارید. در صورت داشتن درد در قفسه سینه یا مشکلات تنفسی فوراً به پزشک مراجعه کنید.
از این به بعد باید هر هفته به پزشک زنان مراجعه کنید. گاهی اوقات پزشک از این هفته تا هفته سی و هفتم برای بررسی مشکل باکتری که استرپتوکوک گروه B نامیده می‏‌شود، کشت واژنی و مقعدی تجویز می‏‌کند (نگران نباشید، پنبه استفاده‏‌شده به اندازه پنبه معمولی است و هیچ‏گونه آسیبی به شما نمی‌‏رساند). این نوع باکتری هیچ مشکلی در بزرگسالان به وجود نمی‌‏آورد، اما اگر به این باکتری مبتلا باشید و در حین زایمان به نوزاد منتقل شود، مشکلات جدی اعم از التهاب ریه، مننژیت یا عفونت خونی ایجاد می‏‌کند. به دلیل اینکه ۱۰ تا ۳۰ درصد از خانم‏‌های باردار مبتلا به این باکتری هستند و خودشان اطلاع ندارند، لازم است که همه از این لحاظ بررسی شوند (باکتری خود به خود منتقل می‌‏شود، به این دلیل است که این آزمایش در هفته‏‌های قبل انجام نگرفته است). اگر شما ناقل این نوع باکتری باشید، در حین زایمان از طریق سرم به شما آنتی‏‌بیوتیک تزریق می‏‌شود تا احتمال خطر عفونت در نوزاد را کاهش دهد.
این هفته زمان مناسبی برای برنامه‌‏ریزی به‌دنیا آمدن نوزاد است. در مورد افرادی که به شما کمک خواهند کرد، اینکه به چه شیوه‌‏ای زایمان خواهید کرد و درباره موارد این چنین، فکر و یادداشت‌برداری کنید. زمانی که در مورد شیوه زایمان تصمیم گرفتید، تصمیم خود را با پزشک در میان بگذارید. زمان دقیق زایمان را نمی‌توان پیش‌بینی کرد، اما برنامه‌ریزی، کمی از نگرانی‏‌های شما را برطرف می‏‌کند.

تغییرات عاطفی

حس بی‌‏قراری در این هفته وجود شما را فرا می‏‌گیرد. در ذهن خود نوزاد را مجسم می‏‌کنید و بی‏‌صبرانه منتظر هستید تا نوزاد به دنیا بیاید و ببینید تصوراتتان چقدر به واقعیت نزدیک بوده است. آیا بینی نوزاد شبیه شما است؟ آیا شبیه پدر شوهر شماست؟ آیا جنسیت نوزاد آن چیزی است که دوست داشتید؟ این سؤال‏‌ها و هزاران سؤال دیگر ذهن شما را به خود مشغول می‏‌کند. صبور باشید. جنین هنوز در حال رشد است و زمانی که کاملاً رشد کرد، متولد می‌‏شود.
این هفته احساس می‌‏کنید کمی زودرنج و حساس شده‌‏اید. کمر درد و پا درد، انرژی شما را کاهش می‌‏دهد و احساس می‌‏کنید توان انجام هیچ کاری را ندارید. به پیغام‌‏های بدن خود گوش کنید. اگر می‏‌توانید یکی دو روز استراحت کنید. هنوز به پایان راه بارداری نرسیده‏‌اید، پس با بدن خود مهربان‌‏تر برخورد کنید تا بهتر شوید. بارداری، مرحله‏‌ای کاملاً طبیعی در زندگی زنی سالم و بارور است، پس آن را پیچیده نکنید.

۳ سؤال درباره رسیدن به بیمارستان

سؤال اول

چگونه خود را برای رسیدن به بیمارستان آماده کنم؟

قبل از فرا‏رسیدن زمان زایمان به کمک همسرتان تمام مسیرهای بیمارستان را بررسی کنید.

سؤال دوم

زمان رسیدن به بیمارستان چه کارهایی باید انجام بدهم؟

اگر قبلاً تشکیل پرونده داده باشید می‌توانید فوراً به بخش زایمان بروید. اگر قبلاً تشکیل پرونده نداده‌‏اید، می‏‌توانید به بخش زایمان بروید و همسرتان پرونده شما را تکمیل کند.
در اتاق زایمان پرستار از شما نمونه ادرار می‌‏گیرد و لباس‌تان را عوض می‏‌کند. پرستار علائم حیاتی شما را بررسی می‌‏کند و درباره انقباض‎ها و فاصله بین هر انقباض و اینکه آیا کیسه آب شما پاره شده است یا خیر، یا هرگونه خونریزی واژنی سؤال می‌‏پرسد. درباره حرکت جنین یا اینکه اخیراً چیزی خورده‌‏اید یا نوشیده‌‏اید و نحوه تحمل کردن درد نیز سؤالاتی می‏‌پرسد.
پزشک زنان نیز مدت و تعداد دفعات انقباض‌‏ها و همچنین ضربان قلب جنین را چک می‌کند. پس از آن معاینه شکمی و واژنی انجام می‏‌دهد. در صورتی که پزشک تشخیص دهد هنوز وقت زایمان نرسیده است یا زمان آن نزدیک است و هم حال شما و هم جنین خوب است، از شما می‏‌خواهد به خانه بروید تا وقت زایمان برسد. در غیر این صورت شما بستری خواهید شد.

سؤال سوم

زمانی که بستری می‏‌شوم چه اتفاقی می‌‏افتد؟

پرستار یا پزشک درباره برنامه‏‌ریزی زایمان از شما سؤال می‏‌پرسد. حتی اگر برنامه‌‏ خود را یادداشت نکرده‏‌اید می‌‏توانید درباره آن با کادر بیمارستان صحبت کنید و مواردی از قبیل شیوه زایمان را با آنها درمیان بگذارید.
سپس نمونه خون گرفته می‌‏شود تا گروه خونی شما مشخص شود و سرم را وصل می‏‌کنند. اگر به عفونت باکتریایی استرپتوکوک گروه B مبتلا باشید یا کمبود آب داشته باشید، زایمان به روش بی‏‌حسی نخاعی انتخاب کنید یا نیاز به اکسیتوسین (هورمون افزایش‏‌دهنده انقباضات عضله رحم) داشته باشید و یا هرگونه مشکل دیگری وجود داشته باشد، باید سرم تزریق شود.

فعالیت‌های این هفته

غذاهای مورد نیاز بعد از زایمان را آماده کنید. بعد از زایمان، یک هفته اول نه شما نه همسرتان به احتمال زیاد فرصت پختن غذا ندارید، در نتیجه سعی کنید قبل از زایمان غذای بیشتری بپزید و فریز کنید تا بعد از زایمان بتوانید غذاهای سالم میل کنید.

علائم بارداری در هفته سی و پنجم

• مداوم و بیش‌‏از‏حد ادرار می‏‌کنید، چون مثانه با بزرگ‏تر شدن جنین کاملاً تحت فشار قرار گرفته است.

• یبوست دارید. غذاهایی که فیبر زیاد دارند میل کنید.

• تمام دردها ادامه پیدا می‏‌کند و حتی دردهای جدیدی شروع می‌‏شود.

• انقباض‏‌ها بیشتر می‌شود.

• احساس درد دارید. جنین در حال رشد به روده‌‏های شما فشار می‌‏آورد. دهانه رحم شما ۳۵ سانتی‏متر بالاتر از استخوان شرمگاهی است و شکم در طی چند هفته اخیر به شدت بزرگ شده است.

تهیه و ترجمه توسط تیم تولید محتوای میترانیتا

دیدگاهتان را بنویسید