بارداری: هفته سی و یکم

بارداری: هفته سی و یکم- میترانیتا
اشتراک‌گذاری...
Print this page
Print
Email this to someone
email
Share on Facebook
Facebook
Share on Google+
Google+
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

جنین چگونه رشد می‏‌کند

در این هفته قد جنین ۴۱ سانتی‌‏متر و وزنش یک کیلو و ۵۱ گرم (به اندازه یک نارگیل) است. جنین می‏‌تواند سرش را به این‌‏طرف و آن‏‌طرف بچرخاند. بازوها، پاها و بدن او در حال چاق شدن هستند چون چربی زیر پوست ذخیره می‌شود. به احتمال زیاد حرکات جنین زیادتر هم شده است و خواب شما را با مشکل روبرو کرده است. آرامش داشته باشید. تمام این حرکات حاکی از سالم بودن جنین است.

زندگی شما چگونه تغییر می‏‌کند

تغییرات جسمی

آیا تا به حال متوجه شده‌اید که ماهیچه‏‌های رحم شما هرازگاهی منقبض می‏‌شود؟ بسیاری از خانم‌‏ها از نیمه دوم حاملگی این انقباض‌‏ها که به درد کاذب زایمان معروف هستند را احساس می‏‌کنند. این دردها که معمولاً نامنظم هستند اغلب ۳۰ ثانیه طول می‏‌کشند. حتی اگر انقباض‌‏های منظم آزاردهنده نباشند، نشانه زایمان زودرس هستند. اگر در یک ساعت بیش از چهار بار انقباض داشتید یا هرگونه نشانه زایمان زودرس را احساس کردید فوراً با پزشک زنان خود تماس بگیرید. افزایش ترشحات واژنی یا تغییر این ترشحات (اگر آبکی، مخاطی یا خونی شوند، حتی اگر به رنگ صورتی و بارگه‌هایی از خون باشند)؛ دردهای شکمی یا انقباض‎هایی شبیه انقباض‏‌های زمان عادت ماهانه؛ افزایش فشار در ناحیه لگن یا درد در قسمت تحتانی کمر، به خصوص اگر قبلاً چنین دردهایی را نداشتید همگی از نشانه ‏های زایمان زودرس هستند.
ممکن است اخیراً متوجه نشت شیر یا همان آغوز از پستان‏‌های خود شده باشید. در این صورت جهت جلوگیری از خیس شدن لباس پدهای محافظ را در لباس زیر خود قرار دهید. (اگر هم نشتی وجود نداشت، به‌هیچ‏‌وجه ناراحت نشوید، پستان‏‌های شما مدام در حال تولید آغوز هستند.) اگر لباس زیر شما تنگ و چسبان است سعی کنید لباس زیرهای مخصوص شیردهی بپوشید. لباس زیر شیردهی را هم یک شماره بزرگ‌‏تر از سایز کنونی خود انتخاب کنید.
شکم شما در هفته سی و یکم بزرگ‏تر می‏‌شود و پوست نیز بیشتر و بیشتر ترک می‏‌خورد. در بسیاری از خانم‏‌ها ترک‌‏های پوستی در سه ماهه سوم بارداری ایجاد می‏‌شوند و راه‏‌های زیادی برای بهبود آنها وجود ندارد. مراقب اضافه ‏وزن خود باشید و هرگز بیش از ۱۰ تا ۱۲ کیلوگرم مجاز اضافه ‏وزن نداشته باشید. اگر اضافه‏ وزن زیادتر از حد معمول نداشته باشید بعد از زایمان راحت‌‏تر به وزن قبل از بارداری خود باز می‏‌گردید. ممکن است هنگام فعالیت احساس تنگی نفس داشته باشید. مراقب وضعیت بدن خود باشید. بزرگ شدن و بالا آمدن رحم فضای آزاد ریه‏‌ها را اشغال می‏‌کند و با صاف نشستن و نگه‌‏داشتن شانه‌‏ها به سمت عقب چند سانتی‏‌متر فضای بیشتر در اختیار ریه‏‌ها قرار می‏‌گیرد. اگر فرزند شما پسر است، باید با همسرتان برای تعیین بهترین زمان ختنه کردن او صحبت کنید.

تغییرات عاطفی

به روز زایمان نزدیک می‌شوید. کمی نگرانی طبیعی است اما نباید آشفتگی و دلهره داشته باشید. باید درباره آن با یک نفر صحبت کنید. ترس باعث ترشح هورمون کورتیزول می‌شود. این هورمون که باعث ایجاد استرس می‌‏شود همراه با جریان خون به تمام بدن منتقل می‌‏شود. مقدار کم این هورمون مضر نیست اما مقدار زیاد آن باعث ایجاد مشکلات روحی شدید می‌‏شود. پزشک یا ماما می‏‌تواند راه‏‌های کاهش اضطراب را به شما آموزش دهد.
در حال حاضر جنین عضوی از شما است و به سختی می‏‌توانید قبل از بارداری خود را به یاد آورید. وقتی که در هفته سی و یکم بارداری هستید، به زمان بعد از زایمان و تولد نوزاد بیشتر از قبل فکر می‏‌کنید و امیدوار هستید که والدین خوبی برای فرزند خود باشید و به خوبی او را تربیت کنید.
از حجم اطلاعاتی که در اختیار شما قرار می‏‌گیرد تعجب می‏‌کنید و جالب اینجاست که این اطلاعات اغلب با یکدیگر تناقض دارند. تشخیص اطلاعات مفید و اطلاعات غیرمفید دشوار است. بعد از تولد نوزاد بسیاری از والدین دچار نوعی سردرگمی می‌‏شوند چون دوست دارند همه چیز را به بهترین شکل انجام دهند.

راهنمای تصمیم‌‏گیری: آیا در زمان وضع حمل نیاز به داروی بی‏‌حسی دارید؟

درد و نحوه زایمان در هر خانمی متفاوت است. بعضی از خانم‌‏ها خودشان بهتر از دیگران می‏‌دانند که نیاز به داروی بی‏‌حسی دارند؛ اما گروهی دیگر به طور طبیعی و بدون نیاز به داروی بی‏‌حسی درد را مدیریت می‏‌کنند. گروهی دیگر نیز ترجیح می‌‏دهند هیچ درمان دارویی انجام نشود ولی اگر زایمان خیلی سخت بود، از بی‏‌حسی استفاده کنید. در زیر به موارد مؤثر برای تصمیم‌گیری اشاره شده است:
بعضی از خانم‌‏ها ترجیح می‏‌دهند در حین زایمان از داروهای مُسکِن استفاده کنند. یکی از رایج‌ترین شیوه‏‌های تسکین‌‏دهنده درد در زمان وضع حمل، بی‏‌حسی نخاعی است، در این شیوه نیمه پایین بدن کاملاً بی‏‌حس می‏‌شود، در حالی ‏که شما به طور کامل هوشیار هستید. بعضی از خانم‌‏ها ترجیح می‏‌دهند برای کنترل دردهای زایمان از شیوه طبیعی و بدون دارو استفاده کنند. انتخاب روش زایمان بدون بی‌حسی یا با بی‌حسی هیچ فرقی نمی‏‌کند چون در حین زایمان می‌‏توانید آن را تغییر دهید. بعضا پیشنهاد می‌شود در زمان زایمان از بی‏‌حسی استفاده شود.

فعالیت‌‏های این هفته

لازم نیست از این هفته ساک خود را ببندید اما می‏‌توانید فهرستی از چیزهایی که لازم است با خود به بیمارستان ببرید را تهیه کنید. علاوه بر لباس و مسواک، لوازم ضروری دیگر عبارت‏ند از:

• سایر لوازم بهداشتی شخصی

• تنقلات

• دمپایی و جوراب‌‏های راحتی

• تلفن همراه و شارژر

• لباس خواب و سوتین مخصوص شیردهی

• وسائل نوزاد

• دوربین عکاسی یا دوربین فیلم‏برداری

سلامتی و تناسب اندام در حین بارداری

در این مرحله باید یک رژیم غذایی سالم داشته باشید. مواد غذایی که بیشتر از همیشه باید مصرف کنید عبارت‏ند از:

• مواد غذایی که حاوی اُمگا ۳ هستند زیرا اُمگا ۳ برای رشد مغز و چشم‏‌های جنین لازم است. ماهی‌‏های چرب و آجیل مصرف کنید.

• حبوبات، سبزیجات و گوشت قرمز که سرشار از آهن هستند مصرف کنید. بدن برای تولید گلبول‏‌های قرمز نیاز به آهن دارد.

• مواد غذایی دارای ویتامین C که به جذب آهن کمک می‌کنند، مصرف کنید. هنگام خرید سبد خود را با انواع فلفل، سبزیجات دارای برگ سبز تیره، کلم بروکلی، کیوی، مرکبات و توت‏‌فرنگی پر کنید.

ورزش کگل

ممکن است تا حالا ورزش‏‌های کف لگنی یا کگل انجام نداده باشید ولی الان زمان مناسبی برای انجام این ورزش‏‌ها است. کف لگن ماهیچه‌‏ای است که از رحم، مثانه و روده محافظت می‏‌کند. به دلایل زیر ورزش این ناحیه ضروری است:

• کف لگن دیواره مهبل را تقویت می‌‏کند و برای زایمان نوزاد به شما کمک می‏‌کند.

• از استرس بی‏‌دلیل جلوگیری می‏‌کند.

• شما می‏‌توانید هر موقع خواستید این تمرین را انجام دهید. مثلاً وقتی در حال ادرار هستید سعی کنید ادرار خود را متوقف کنید، با این کار کف لگن را تقویت می‏‌کنید. هیچ‏کس متوجه تمرین شما نمی‏‌شود.

علائم بارداری در هفته سی و یکم

• تنگی نفس دارید چون بزرگ شدن جنین به ریه‏‌ها فشار می‏‌آورد.

• خشکی و شکنندگی ناخن‏‌ها که به دلیل رشد زیاد آنها است.

• درد کاذب زایمان دارید. به میزان کافی آب بنوشید و وضعیت خود را مدام تغییر دهید.

• از پستان‏‌ها شیر می‌ریزد. این نشتی اولین غذای نوزاد است که آغوز نام دارد.

• تکرر ادرار دارید چون مثانه نیز مانند ریه‌‏ها تحت فشار است.

• کمر درد دارید. بیشتر استراحت کنید.

• برای خوابیدن مشکل دارید. درد، شکم بزرگ، هورمون‌‏های بارداری، سوزش معده همگی در ایجاد مشکلات خوابیدن مؤثر هستند.

تهیه و ترجمه توسط تیم تولید محتوای میترانیتا

دیدگاهتان را بنویسید