بارداری: هفته یازدهم

بارداری: هفته یازدهم - میترانیتا
اشتراک‌گذاری...
Print this page
Print
Email this to someone
email
Share on Facebook
Facebook
Share on Google+
Google+
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

جنین چگونه رشد می‏‌کند

در این هفته قد جنین ۳/۸ سانتی‏متر و به اندازه یک انجیر است، اعضای بدن او حالا کاملاً شکل گرفته‌اند. انگشتان دست او به زودی باز و بسته می‏‌شوند، ریشه دندان‌‏های کوچک او از زیر لثه قابل‏ مشاهده است و بعضی از استخوان‏‌ها شروع به محکم شدن می‏‌کنند.
جنین شروع به لگدزدن می‏‌کند و کش و قوس می‌‏آید ولی حرکات او آرام و نرم است و بیشتر شبیه رقصیدن در آب است. با رشد بدن جنین، این حرکات نیز بیشتر و محکم‏‌تر خواهند شد. این حرکات را تا یک یا دو ماه دیگر احساس نخواهید کرد، حتی سکسکه‌ه‏ای مکرر او را بعد از شکل‏‌گیری پرده دیافراگم احساس نمی‏‌کنید.

زندگی شما چگونه تغییر می‏‌کند

تغییرات جسمی

اگر شما مانند بسیاری از زنان باشید، در این هفته انرژی بیشتری دارید و حالت تهوع کم‌کم از بین می‌‏رود. متاسفأنه ممکن است دچار یبوست (به دلیل تغییرات هورمونی که هضم غذا را کند می‏‌کند) و سوزش سر دل (هورمون‏‌ها باعث شل شدن دریچه بین معده و مری می‏‌شوند) شوید. فقط به یاد داشته باشید که همه این ناراحتی‏‌ها دلیل خوبی دارد.
اگر به خاطر حالت تهوع نمی‌‏توانید غذاهای سالم متنوعی بخورید یا هنوز وزن اضافه نکرده‌‏اید نگران نباشید (بسیاری از زنان در طول سه ماهه اول فقط یک تا دو کیلو و نیم کیلوگرم وزن اضافه می‏‌کنند). احتمالاً به زودی اشتهای قبل خود را باز می‏‌یابید و در هر هفته نیم کیلو وزن اضافه می‏‌کنید. علائم طبیعی و علائمی که نشان‏‌دهنده مشکل است را از هم تشخیص دهید.
به خاطر تغییرات هورمونی، رشد موها و ناخن‌‏ها کم می‌‏شود. این هفته احتمالاً پوست شما خیلی صاف می‌‏شود. از مایع ملایم شست‏شوی صورت استفاده کنید و میوه‌‏جات و سبزیجات کافی مصرف کنید. روزانه ۲ نوع میوه و ۵ نوع سبزی مصرف کنید.

تغییرات عاطفی

در این هفته روی هر چیزی به جز احساساتتان تمرکز ‏کنید. ممکن است ساعت‏ها به کودک درون شکمتان فکر نکنید. هنوز حرکات جنین را حس نمی‏‌کنید. احساسات طبیعی‏‌تری دارید. پس اگر همیشه به جنین خود فکر نمی‏‌کنید، احساس گناه نکنید.

۳ سؤال درباره سلامت مواد غذایی

احتمالاً هشدارهایی در مورد غذاهای خطرناک در دوران بارداری شنیده‌‏اید. در‏حالی‏‏‌که برخی غذاها خطر جدی برای جنین ایجاد می‌‏کنند، اکثر غذاها مشکلی ایجاد نمی‏‌کنند و احتمال بروز عوارض حاملگی ناشی از مواد غذایی بسیار کم است. فهرستی از غذاهای سالم را در اینجا آورده‌‏ایم که می‏‌توانید بدون نگرانی از بین آنها انتخاب کنید.

سؤال اول

از خوردن چه غذاهای در حین بارداری باید خودداری کرد؟

مصرف برخی از انواع غذاهای دریایی در دوران بارداری نگرانی‏‌هایی به همراه دارند چون ممکن است حاوی مقدار قابل‌توجهی از آلاینده‏‌هایی مثل متیل جیوه باشند که به مغز در حال رشد جنین آسیب می‌‏زند. از سوی دیگر خوردن غذاهای دریایی مفید است: این غذاها منبع خوبی از پروتئین و منبع اصلی اسیدهای چرب اُمگا ۳ هستند که ممکن است روی مغز و چشم تأثیر بگذارند. بهتر است ماهی‏‌هایی انتخاب کنید که کمترین سطح آلاینده را داشته باشد و مقدار متعادلی از آنها را مصرف کنید.

برای به حداقل رساندن مصرف متیل جیوه، از مصرف بعضی از ماهی‏‌ها خودداری شود. سازمان بهداشت جهانی پیشنهاد می‏‌کند که مصرف این ماده غذایی را به ۳۴۰ گرم در هفته کاهش دهید. چون ماهی تن مقدار زیادی جیوه دارد بهتر است مصرف آن را به نصف این مقدار کاهش دهید. هرگز ماهی‏‌های توصیه‏‌شده توسط خانواده یا دوستان را بدون مشورت مشاوره‌‏های بهداشتی استفاده نکنید و مطمئن شوید که ماهی‌ها در آب دارای سطح بالای جیوه و دیگر آلاینده‌‏ها نبوده‌اند. نهایتاً از خوردن ماهی خام یا نپخته (مثل ماهی دودی نپخته یا شور) در حین بارداری بپرهیزید. ممکن است باکتری‏‌ها یا انگل‏‌ها شما را بیمار کنند و روی جنین در حال رشد تأثیر بگذارند.
باید از خوردن سایر مواد غذایی مثل پنیر غیرپاستوریزه، گوشت و مرغ خام یا پخته نشده، گوشت سرد و غذاهای دارای تخم‏‌مرغ خام که ممکن است حاوی باکتری‏‌های مضر باشند نیز خودداری کنید.

سؤال دوم

از خوردن چه نوشیدنی‏‌هایی اجتناب کنم؟

از خوردن مشروبات الکلی خودداری کنید. نوشیدنی‏‌هایی مثل آب و شیر پاستوریزه و مخلوط زرده تخم‏‌مرغ و شیر مصرف کنید. یک خطر کوچک وجود دارد، ممکن است این نوشیدنی‏‌ها دارای باکتری‏‌های اشریشیاکلی (E.coli) یا سایر باکتری‏‌های مضرر برای مادر و جنین باشند.
در‏حالی‏‌که توصیه می‏‌شود که از مصرف بیش‌‏از‏حد کافئین در دوران بارداری خودداری کنید ولی مصرف آن در حد اعتدال مشکلی ایجاد نمی‌‏کند. پس از سال‏ها بحث و جدل، بسیاری از پژوهشگران بر این باورند که اگرچه کافئین از جفت عبور می‏‌کند ولی مقدار متوسط آن (کمتر از ۳۰۰ میلی‏گرم در روز) به کودک شما آسیب نمی‌رساند. این مقدار دو تا سه فنجان است. کافئین در شکلات، چای و بسیاری از نوشابه‏‌ها وجود دارد.

سؤال سوم

چگونه می‌‏توانم از مسمومیت غذایی جلوگیری کنم؟

• گوشت، مرغ و ماهی را کاملاً بپزید. از یک دماسنج برای اندازگیری درجه حرارت داخلی گوشت استفاده کنید یا تا زمانی که دیگر هیچ تکه صورتی رنگی در وسط آن نباشد، آن را بپزید.

• از خوردن پیتزا، ساندویج و فست‏‌فود خودداری کنید.

• غذا را بیش از دو ساعت خارج از یخچال نگه ندارید. قبل از خوردن آنها را گرم کنید.

• گوشت‌‏های پخته نشده را جدا از سایر غذاها نگه دارید.

• به طور کامل تمام غذا و میوه‏‌جات را بشویید و پوست میوه‌‏ها را بگیرید.

• بعد از تماس دست با محصولات نشسته، گوشت خام، مرغ، غذاهای دریایی، تخم‏‌مرغ، هات‏‌داگ و محصولات قصابی، دست خود را با آب و صابون بشویید.

• مواد فاسد‏شدنی و آماده پخت را به خصوص بعد از باز کردن جعبه و قبل از سررسید تاریخ انقضا فوراً مصرف کنید. تاریخ انقضا مربوط به قبل از باز شدن جعبه است.

علائم بارداری در هفته یازدهم

• حالت تهوع و استفراغ همچنان وجود دارد و احساس نفخ و آروغ زدن دارید.

• با انجام یوگا و سایر ورزش‌‏ها نوسان خلقی خود را کاهش دهید.

• گرفتگی عضلات پا در خواب مشکل‌ساز است.

• خطوط تیره‌‏ای روی شکم ظاهر می‏‌شوند وجود این خطوط در دوران بارداری کاملاً طبیعی است.

ممکن است در این هفته حالات عجیبی داشته باشید، مثلاً بزاق دهان بیش‌‏از‏حد افزایش پیدا می‌‏کند. بعضی از این عوارض طبیعی هستند و بعضی دیگر نشان‌‏دهنده مشکلی اساسی هستند. ممکن است سؤالات مختلفی در مورد نوع فعالیت و نحوه رژیم غذایی داشته باشید. این موارد را با پزشک در میان بگذارید. اگر حالت تهوع زیادی دارید، غذاهای متنوع بخورید. اگر هنوز خیلی وزن اضافه نکرده‌‏اید نگران نباشید. اشتهای شما به زودی مثل قبل می‏‌شود و شما هر هفته حدود نیم کیلوگرم وزن اضافه خواهید کرد.

تهیه و ترجمه توسط تیم تولید محتوای میترانیتا

دیدگاه ها بسته شده است