بارداری: هفته سیزدهم

بارداری: هفته سیزدهم - میترانیتا
اشتراک‌گذاری...
Print this page
Print
Email this to someone
email
Share on Facebook
Facebook
Share on Google+
Google+
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

جنین چگونه رشد می‌‏کند

در این هفته اثرانگشت جنین شکل گرفته است، رگ‏‌ها و اندام‏‌های او را می‌توان از زیر پوست نازکش دید. بدن جنین کم‌کم با سر او که به اندازه یک سوم کل بدن است، متناسب می‏‌شود. اگر جنین دختر باشد بیش از دو میلیون تخمک در تخمدان او است. جنین ۷/۵ سانتی‏متر و به اندازه یک میگوی بزرگ است و وزن او تقریباً ۲۸ گرم است.

زندگی شما چگونه تغییر می‏‌کند

تغییرات جسمی

اکنون در آخرین هفته سه ماه اول قرار دارید و بخش بحرانی و حساس رشد جنین تمام شده است. احتمال سقط جنین به حداقل رسیده است. هفته آینده وارد سه ماهه دوم بارداری می‏‌شوید، در بسیاری از زنان اکثر عوارض اولیه بارداری مثل حالت تهوع از بین می‏‌رود. ممکن است در سه ماهه دوم میل جنسی افزایش پیدا کند. تا تولد نوزاد هنوز چند ماهی باقی است؛ ولی سینه‌‏های شما در حال تولید کولوستروم یا آغوز هستند. این مایع زردرنگ خیلی مغذی است و غذای کودک را در روزهای اول تولد تا زمان جاری شدن شیر از سینه‏‌ها تأمین می‌‏کند و استخوان‏‌های نوزاد را محکم می‌کند.
در این هفته تغییراتی در اطراف شکم شما به وجود می‌آید. ناف برجسته‏‌تر و گودی کمر کمتر می‌شود. بهتر است لباس‏های لطیف‌‏تری بپوشید. اگر بارداری دوم است احتمالاً از قبل لباس‏ دارید. عضلات و رباط‏‌های شکم کشیده‌‏تر می‏‌شوند. هنگام زمستان با استفاده از لباس‏‌های بزرگ می‌‏توانید از شکم بزرگ خود محافظت کنید و برای مدتی بارداری خود را پنهان نگه دارید.
هنوز سنگینی روده‏‌ها آزاردهنده است. فیبر، آب، ورزش، آب‏‌میوه‏‌های تازه به خصوص پرتقال و همچنین غلات، حبوبات و سبوس برای از بین بردن یبوست مفید است. به جای دارو غذا مصرف کنید. اگر هنوز حالت تهوع دارید بهتر است روزانه ۵ تا ۶ میان‌‏وعده کوچک به جای ۳ وعده استاندارد مصرف کنید. سعی کنید بین میان وعده‌‏های خود زمان زیادی قرار ندهید تا سطح قند خون را ثابت نگه دارید.

۳ سؤال در مورد تغذیه در زمان بارداری

سؤال اول

روزانه باید چقدر بیشتر غذا خورد؟

در حین بارداری روزانه فقط به ۳۰۰ کالری اضافی نیاز دارید. کالری‏‌های مصرفی را بشمارید: به جای خوردن غذاهایی سرشار از قند یک لیوان شیر با یک تکه نان سفید مصرف کنید. بیش‌‏از‏حد روی اعداد تکیه نداشته باشید. تا زمانی که غذاهای سالمی مصرف می‏‌کنید و پزشک از اضافه ‏وزن شما راضی است، نیازی به محاسبه میزان مصرف کالری نیست.

سؤال دوم

مواد مغذی مهم چه چیزهایی هستند؟

پروتئین، آهن و کلسیم مواد مغذی مهمی هستند که برای سلامتی مادر و جنین ضروری هستند.

پروتئین

روزانه ۷۱ گرم پروتئین مصرف کنید. گوشت بدون چربی، تخم‎مرغ و فرآورده‌‏های لبنی، مغزها، حبوبات و سویا منابع خوبی از پروتئین هستند. با خوردن سه وعده در روز به هدف خود می‏‌رسید. ماهی منبع بسیار خوبی از پروتئین (و همچنین اسیدهای چرب اُمگا ۳) است ولی چون دارای آلودگی است بهتر است در مصرف آن دقت کنید.

آهن

مصرف روزانه ۲۷ میلی‏گرم آهن به رفع کم‌‏خونی ناشی از فقر آهن که مشکلی شایع در بین زنان باردار است کمک می‌‏کند. آهن محصولات حیوانی نسبت به محصولات گیاهی راحت‌‏تر جذب بدن می‏‌شود. بهترین منبع آهن چیست؟ گوشت قرمز. اگر شما گیاه‌خوار هستید یا معده‌‏تان توانایی هضم گوشت را ندارد می‏‌توانید آهن را از سبزیجاتی مانند اسفناج و حبوباتی مثل عدس دریافت کنید. دریافت آهن از این منابع کمی سخت است و پزشک می‏‌تواند مکمل‏‌های آهن تجویز کند. (ویتامین C جذب آهن را افزایش می‏‌دهد بنابراین بهتر است غذاهای غنی از ویتامین C مانند مرکبات، توت‏‌فرنگی، فلفل شیرین را هم‏زمان با خوردن غذاهای غنی‌‏شده از آهن غیر گوشتی یا مکمل آهن همراه با یک لیوان آب پرتقال مصرف کنید.)

کلسیم

مصرف چهار وعده لبنیات در روز نیاز بدن به ۱۰۰۰ میلی‌‏گرم کلسیم را برطرف می‌‏کند (اگر ۱۸ سال دارید یا جوان‏تر هستید به ۱۳۰۰ میلی‌‏گرم کلسیم نیاز دارید). کودک برای تشکیل استخوان‌‏ها و دندان‏‌ها به کلسیم نیاز دارد. اگر مقدار کافی از این ماده مغذی دریافت نکنید، نوزاد نیاز خود را از بدن شما می‏گیرد و شما کلسیم ذخیره‏شده در استخوان خود را از دست می‏دهید.

سؤال سوم

آیا با وجود مصرف ویتامین حین بارداری، باید به مواد غذایی مصرفی نیز توجه کنم؟

اگرچه ویتامین‏‌های دوران بارداری کمبود مواد غذایی را جبران می‏‌کنند ولی جایگزین غذا نمی‌‏شوند. ویتامین‏‌های دوران بارداری کلسیم مورد نیاز بدن را تأمین نمی‏‌کنند. برای کمک به هضم غذا و جلوگیری از یبوست دوران حاملگی باید میوه‌‏جات و سبزیجات تازه دارای فیبر مصرف کنید. مصرف فولیک ‏اسید سه ماه قبل از بارداری و آهن در سه ماهه دوم و سوم بارداری ضروری است.

فعالیت‏‌های این هفته

در مورد آینده نوزاد جدید با سایر کودکان صحبت کنید. فهرستی از رفتارهای پدر و مادرتان تهیه کنید و بعد از پایان کار درباره این فهرست و بایدها و نبایدهای آن با همسر خود گفتگو کنید.

تغییر روابط

ممکن است ارتباط شما با بعضی از افراد تغییر کند یا مادر باردار تمایل داشته باشد که بیشتر با افراد نزدیک خانواده به خصوص پدر و مادر خود در ارتباط باشد. با این کار عشق ورزیدن را به جنین خود آموزش می‏‌دهید.
ممکن است رفتارتان با دوستانتان عوض شود و این موضوع یک شوک محسوب شود. آنها انتظارات گذشته را از شما دارند ولی شما اغلب احساس خستگی و سرسنگینی می‌‏کنید، زنان باردار این احساس را به خوبی درک می‏‌کنند. گاهی فکر می‏‌کنید که همسرتان از بودن با شما لذت نمی‌‏برد ولی این احساسات به خاطر تغییرات هورمونی و حساس شدن در دوران بارداری است. نگران نباشید بعد از بارداری تمام این حالات از بین می‌‏روند.

علائم بارداری در هفته سیزدهم

• به خاطر افزاش فشار خون بدن، می‌توانید رگ‌ها را مشاهده کنید.

• خستگی و حالت تهوع در سه ماه دوم کمتر می‏‌شود.

• ممکن است میل جنسی افزایش پیدا کند.

تهیه و ترجمه توسط تیم تولید محتوای میترانیتا

دیدگاهتان را بنویسید