بارداری: هفته بیست و ششم

بارداری: هفته بیست و ششم - میترانیتا
اشتراک‌گذاری...
Print this page
Print
Email this to someone
email
Share on Facebook
Facebook
Share on Google+
Google+
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

جنین چگونه رشد می‏‌کند

در این هفته شبکه عصبی شنوایی جنین رشد می‌کند و نسبت به قبل حساس‌‏تر می‌شود و جنین صدای شما و همسرتان را زمان صحبت کردن می‏‌شنود. مقداری از مایع آمنیون را استننشاق می‏‌کند و به صورت بازدم پس می‌‏دهد که این کار به رشد ریه‌ها کمک می‏‌کند. چنین حرکات تنفسی تمرین خوبی برای زمان تولد است که برای اولین بار نفس می‏‌کشد و به انباشته شدن چربی جنینی در بدن کمک می‏‌کند. در این هفته جنین ۷۵۵ گرم وزن و ۳۵ سانتی‌‏متر قد (از سر تا پاشنه پا) دارد (به اندازه یک پیازچه). اگر جنین پسر باشد بیضه‌‏ها در کیسه بیضه قرار می‏‌گیرند، روندی که در طی دو تا سه روز انجام می‌‏شود.

زندگی شما چگونه تغییر می‌‏کند

تغییرات جسمی

در این مدت باید خوب غذا بخورید و به اندازه کافی استراحت کنید. از این هفته به بعد فشار ‏خون شما تا حدی بالا می‏‌رود، اگرچه هنوز هم پایین‌‏تر از زمانی است که باردار نشده بودید. فشار‏ خون در پایان سه ماهه اول افت می‏‌کند و تا هفته‏ بیست و دوم تا بیست و چهارم بارداری به افت خود ادامه می‌‏دهد.
پره‌‏اکلامپسی مشکلی جدی است که با فشارخون بالا و خون در ادرار مشخص می‌‏شود که اغلب بعد از هفته ۳۷ خود را نشان می‏‌دهد اما گاهی زودتر نیز اتفاق می‏‌افتد. همیشه باید نسبت به علائم هوشیار باشید. اگر صورت یا زیر چشم‏‌ها ورم کرد و یا اضافه ‏وزن سریع (بیش از ۲ کیلوگرم در هفته) داشتید، پزشک زنان خود را در جریان قرار دهید. پره‌‏اکلامپسی شدید باعث ایجاد علائم دیگر می‏‌شود. اگر سردرهای شدید یا مشکلات بینایی (از قبیل دو‏بینی یا تار‏بینی، نقطه بینی یا نور چشم‌ک‏زن، حساسیت به نور یا از دست دادن موقتی دید)، دردهای شدید در قسمت بالای شکم یا استفراغ دارید فوراً به پزشک زنان خود اطلاع دهید.
حجم کلی خون از زمان بارداری حدود ۲۵% افزایش داشته است و تا هفته سی و پنج بارداری بیشتر نمی‏‌شود. اگر جریان خون زیاد باشد ممکن است در پایان روز متوجه ورم کردن انگشت‏‌ها یا قوزک پا خود شوید.
دل و روده در این هفته دست‏خوش تغییرات می‏‌شود. یبوست همچنان شما را آزار می‌‏دهد. آب بیشتری بنوشید، غذاهای سرشار از فیبر بخورید و سعی کنید هر روز ورزش کنید. غذاهای فرآوری شده به شما کمک نمی‏‌کنند؛ بنابراین از خوردن آنها خودداری کنید و غلات کامل مصرف کنید.

دردهایی که اخیراً در قسمت‏‌های پایین کمر خود احساس می‏‌کنید به خاطر بزرگ‏‌تر شدن رحم است چون مرکز ثقل تغییر کرده است و ماهیچه‏‌های شکمی ضعیف و کشیده شده‌‏اند که روی اعصاب فشار می‌‏آورند و همه این‏ها به دلیل تغییرات هورمونی است که مفاصل و رباط‏‌ها را ضعیف می‏‌کنند. علاوه بر این‏ها، افزایش وزن به معنی کار بیشتر ماهیچه‏ه‌ا و افزایش فشار روی مفاصل است و تمام این موارد دلیل خستگی بیش‌‏از‏حد فرد در پایان روز است. راه رفتن، ایستادن و نشستن طولانی‌مدت مثل خم شدن و حمل وسایل فشار زیادی را روی کمر وارد می‏‌کند. دوش آب گرم و کمپرس گرم باعث تسکین درد می‏‌شوند. بعضی خانم‏‌ها کمپرس آب سرد را در تسکین درد بیشتر قبول دارند. سعی کنید در طول روز در وضعیت مناسب بنشینید، از انجام فعالیت‏‌هایی که هم نیاز به خم شدن دارد و هم چرخیدن، بپرهیزید، به پهلو دراز بکشید و یک یا دو زانو را خم کنید و یک بالش بین زانوها قرار دهید و یک بالش را زیر شکم خود قرار دهید. پاها را دراز کنید و برای آرامش بیشتر پاها را در تشت آب گرم قرار دهید و چند قطره روغن معطر به آب اضافه کنید.

تغییرات عاطفی

تا حالا درباره اینکه بارداری را دوست دارید یا از آن بیزارید به نتیجه قاطع رسیده‌‏اید. اکثر زنان بین این دو حالت سرگردانند، اگرچه تا زمان زایمان به اندازه کافی به آن فکر کرده‌‏اند. اگر نظر مثبتی نسبت به بارداری خود داشته باشید زمان سریع‌‏تر سپری می‏‌شود ولی اگر نظر مثبتی نداشته باشید این دوران را سخت‌‏تر پشت سر خواهید گذاشت.
اگر قبلاً بچه‏‌دار شده‌‏اید، نسبت به آنها حس سرخوردگی دارید. ورود فرزندی دیگر به خانواده موجب تغییر شیوه زندگی خانواده می‏‌شود. بزرگ‏ترین هدیه برای بچه‏‌ها به دنیا آوردن خواهر یا برادری کوچک‏تر است.

راهنمای تصمیم‌‏گیری: آیا باید برای تولد برنامه‌‏ریزی کنید؟

برنامه‌‏ریزی تولد نوزاد فرصتی را در اختیار شما قرار می‏‌دهد تا خوب فکر کنید، همچنین می‏‌توانید با همسر یا پزشک زنان خود درباره چگونگی برنامه‌‏ریزی زایمان صحبت کنید. روند برنامه‏‌ریزی تولد نوزاد یکی از بهترین راه‏‌های یادگیری مراحل زایمان و مراقبت‌‏های بعد از آن است؛ اما به یاد داشته باشید زایمان به طورکلی غیر‏قابل پیش‏ب‌ینی است و مادر و تیم پزشکی باید نسبت به تغییرات احتمالی انعطاف‏‌پذیر باشند.

فعالیت‏‌های این هفته

اگر اخیراً تعطیلات نداشته‌‏اید، می‌‏توانید از این فرصت استفاده کنید و برای آخرین بار در طول بارداری خود یک سفر دو نفره با همسرتان ترتیب دهید. بسیاری از شرکت‏‌های هواپیمایی بعد از هفته سی و پنجم به شما اجازه پرواز نمی‏‌دهند. فرصت زیادی برای برنامه‌‏ریزی در مورد سفر ندارید. سریع‏‌تر عمل کنید. هر یک از شرکت‏‌های هواپیمایی قوانین متفاوتی برای سوار شدن زن باردار دارند قبل از هر تصمیم با آنها و پزشک خود صحبت کنید. مسافرت با ماشین می‏‌تواند برای شما به خاطر تکان‏‌های دائم خطرناک باشد.

در حین پرواز به خصوص برای پروازهای بیش از ۳ یا ۴ ساعت از جوراب و لباس پرواز استفاده کنید. تا محل مورد نظر روی تخت دراز بکشید. در طول پرواز مایعات زیادی مصرف کنید. در صورتی که از فشار هوا رنج می‌‏برید در امتداد راهرو هواپیما راه بروید. برای حفظ گردش خون مدام در جهت عقربه‌های ساعت و خلاف عقربه ‏های ساعت حرکت کنید.

علائم بارداری در هفته بیست و ششم

• هر چه بیشتر به تاریخ زایمان نزدیک می‏‌شوید، خوابیدن برای شما دشوارتر می‏‌شود و برای خوابیدن مشکل دارید.

• ورم دارید و ممکن است این ورم‏‌ها تا مدتی نخوابند.

• به علت نوسانات هورمونی یا فشار روحی سردرد دارید.

• به دلیل تغییرات هورمونی در زمان بارداری، یادآوری کمی مشکل می‏‌شود و فراموشی دارید.

• ممکن است درد دروغین زایمان را احساس کنید. این نوع درد با درد واقعی وضع حمل متفاوت است زیرا نامنظم و خفیف است

• در این هفته فشار‏خون افزایش پیدا می‏‌کند. افزایش فشار‏خون در این مرحله از بارداری طبیعی است.

تهیه و ترجمه توسط تیم تولید محتوای میترانیتا

دیدگاهتان را بنویسید