بارداری: هفته دوازدهم

بارداری: هفته دوازدهم - میترانیتا
اشتراک‌گذاری...
Print this page
Print
Email this to someone
email
Share on Facebook
Facebook
Share on Google+
Google+
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

جنین چگونه رشد می‌‏کند

حرکات جنین در این هفته غیرارادی می‏‌شوند. او انگشتان دست خود را باز و بسته می‌‏کند، انگشتان پا را حلقه می‌‏کند، ماهیچه‌‏های چشم خود را به هم فشار می‌‏دهد و با دهان خود حرکات مکشی انجام می‌‏دهد. در واقع اگر شکم شما تکان بخورد، نوزاد در پاسخ پیچ و تاب می‌‏خورد، هرچند شما احساس نمی‏‌کنید. رود‏ه‏‌های جنین به حدی سریع رشد کرده‌‏اند که تا حدودی وارد بند ناف او شده‌اند و هم‌اکنون به سمت حفره رحمی باز می‌گردد و کلیه‏‌های او ادرار را از مثانه دفع می‌‏کنند. ‏سلول‏‌های عصبی او به سرعت در حال تکثیر هستند و ارتباطات مغزی او به سرعت شکل می‏‌گیرند. جنین در این هفته شبیه یک انسان است. چشم‏‌ها از گوشه‌ها به طرف جلو سر حرکت می‏‌کنند و گوش‌‏ها در جای اصلی خود قرار می‌‏گیرند. قد کودک از فرق سر تا کفل تقریباً ۵ سانتی‌‏متر یعنی اندازه یک لیمو ترش است و حدوداً ۱۵ گرم وزن دارد.

زندگی شما چگونه تغییر می‏‌کند

تغییرات جسمی

پوست اطراف نوک سینه تیره‏‌تر می‏‌شود و متوجه لکه‏‌های تیره روی صورت خود می‌‏شوید. ممکن است خط سیاه‌رنگی از ناحیه ناف تا ناحیه شرمگاهی مشاهده کنید. این موضوع به دلیل تغییرات هورمونی است و بعد از تولد نوزاد از بین می‏‌رود. رحم به قدری بزرگ شده است که پزشک هنگام معاینه قسمت بالایی رحم را در قسمت پایینی شکم احساس می‏‌کند. در این هفته باید از لباس بارداری استفاده کنید. اگر بارداری اولتان نباشد، می‌‏توانید از لباس‏‌های بارداری قبلی خود استفاده کنید. اگر شکم شما کوچک است و هنوز آماده پوشیدن لباس‏‌های بارداری نیستید، بدون شک متوجه شده‌‏اید که کمر شما پهن‏‌تر شده است و در لباس‏‌های گشاد احساس راحتی بیشتری دارید.
در معده خود احساس سوزش می‏‌کنید، معمولاً این سوزش از پایین جناق سینه شروع شده و تا حلق ادامه پیدا می‌‏کند. بسیاری از زنان در دوران بارداری خود برای اولین بار سوزش معده را تجربه می‏‌کنند و کسانی که قبلاً این حالت را داشته‏‌اند ممکن است این حالت را بدتر از قبل تجربه کنند. در دوران بارداری، جفت هورمون پروژسترون زیادی تولید می‏‌کند و این هورمون باعث شل شدن دریچه‏ای مری می‏‌شود. موقع دراز کشیدن اسید معده به سمت لوله‌ها می‌رود و باعث ایجاد احساس سوزش ناراحت‏‌کننده‌‏ای می‌‏شود. برای بسیاری از زنان این مشکل اصلاً به وجود نمی‏‌آ‌ید یا فقط تا قبل از بزرگ شدن رحم آزاردهنده است. این مشکل ممکن است خفیف یا بسیار وخیم و ناراحت‌کننده باشد.

تغییرات عاطفی

در این هفته احساس خوبی خواهید داشت. انرژی خود را تقریباً دوباره بدست می‌آورید. بعضی از زنان در این هفته بسیار سرحال هستند و احساس آرامش بیشتری می‏‌کنند چون خطر سقط جنین به طور قابل‏‌توجهی کاهش یافته است. ممکن است با دیدن کالسکه بچه، زن باردار، کودکان و حتی حیوانات خانگی احساساتی شوید.

راهنمای تصمیم‌‏گیری: آیا باید آزمایش آمنیوسنتز انجام دهید؟

آمنیوسنتز آزمایش قبل از زایمان است که بین هفته ۱۶ تا ۲۰ بارداری انجام می‏‌شود. این آزمایش برای تشخیص اختلالات کروموزومی مثل سندرم داون تا بیش از ۹۹ درصد دقت دارد. سایر اختلالات ژنتیکی مثل فیبروز کیستیک، کم‏‌خونی سلول داسی شکل و بیماری‏های تی ساکس و همچنین سایر نواقص لوله عصبی (مثل اسپینا بیفیدا و آنانسفالی) را می‌توان تشخیص داد. از آنجا‏ که آمنیوسنتز تهاجمی است و کمی احتمال سقط جنین وجود دارد، زنانی آن را انتخاب می‏‌کنند که احتمال ابتلا به مشکلات ژنتیکی و کروموزومی برای جنین وجود داشته باشد.

چگونه درباره انجام این آزمایش تصمیم بگیرید؟

همه زنان می‏‌توانند در سه ماهه اول و دوم بارداری آزمایش‏ غربالگری و تشخیصی را انجام دهند. پزشک و مشاور ژنتیک درباره محاسن و مضرات آزمایش‏‌ها با شما صحبت می‌‏کند. ولی در نهایت انجام دادن یا ندادن آزمایش یک تصمیم شخصی است.
خیلی از زنان ابتدا آزمایش غربالگری را انجام می‌‏دهند و سپس براساس نتیجه اولیه درباره انجام آزمایش تشخیصی تصمیم می‌‏گیرند. بعضی دیگر در همان مرحله آزمایش تشخیصی را انتخاب می‏‌کنند. این افراد معمولاً در معرض خطر اختلالات کروموزومی یا بیماری هستند که در مرحله غربالگری نمی‌توانند آنها را تشخیص دهند یا ممکن است فقط بخواهند در مورد وضعیت جنین، حتی با وجود احتمال سقط جنین اطلاعاتی کسب کنند. برخی از زنان تصمیم می‌‏گیرند که هیچ غربالگری یا آزمایشی انجام ندهند.
اگر با کمک پزشک یا مشاور ژنتیکی، غربالگری را انتخاب کردید در صورت وجود احتمال خطر می‏‌توانید آزمایش آمنیوسنتز یا سایر آزمایش‌‏های تشخیص مثل نمونه پرزهای جفتی (CVS) را انجام دهید. باید احتمال سقط جنین را برای انجام این آزمایش‌‏ها در نظر بگیرید.

روند انجام آزمایش چگونه است؟

انجام آمنیوسنتز ۳۰ دقیقه طول می‌کشد (بیرون کشیدن مایع معمولاً کمتر از ۳۰ ثانیه طول می‏‌کشد). پزشک یا تکنسین برای جمع کردن مایع آمنیوتیک در فاصله مناسبی از جنین و جفت با دقت از سونوگرافی استفاده می‏‌کنند. سپس با استفاده مداوم از سونوگرافی، سوزن بلند، باریک و توخالی را از طریق دیواره شکم و رحم وارد می‏‌کنند تا مقدار کمی از مایع آمنیوتیک را خارج کند. ممکن است در حین روند احساس گرفتگی و فشار شدید کنید. میزان ناراحتی در هر زن و در هر بارداری متفاوت است.

فعالیت‌‏های این هفته

بودجه مالی خود را در نظر بگیرید. در مورد لباس، غذا، پوشک و اسباب‌‏بازی با همسرتان صحبت کنید. برای دکوراسیون اتاق نوزاد بودجه‏‌ای در نظر بگیرید. همچنین حساب پس‌‏اندازی برای او باز کنید.

علائم بارداری در هفته دوازدهم

• سطح هورمون کاهش می‌‏یابد در نتیجه حالت تهوع و خستگی کم می‌شوند.

• افزایش ترشحات بارداری که برای جلوگیری از عفونت است.

• شکم به طور قابل‏‌توجهی بزرگ شده است و بارداری شما را نشان می‌دهد.

• سردرد و سرگیجه به خاطر افزایش هورمون آغاز می‏‌شود و این موضوع باعث تغییرات بینایی، افت قند خون، کم آبی بدن یا استرس می‌شود.

تهیه و ترجمه توسط تیم تولید محتوای میترانیتا

دیدگاهتان را بنویسید