بارداری: هفته چهاردهم

بارداری: هفته چهاردهم - میترانیتا
اشتراک‌گذاری...
Print this page
Print
Email this to someone
email
Share on Facebook
Facebook
Share on Google+
Google+
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

جنین چگونه رشد می‏‌کند

در این هفته جنین اخم می‏‌کند، ادا و اصول در می‌‏آورد، مدفوع می‏‌کند و انگشت شست خود را می‏‌خورد. این حرکات به دلیل عملکرد سیستم عصبی مغز است که موجب فعالیت اجزای کوچک صورت از حالتی به حالت دیگر می‌‏شود. کلیه‌های او ادرار تولید می‏‌کنند و جنین آن را در مایع آمنیوتیک می‏‌ریزد، این فرآیند طبیعی است و تا زمان تولد او ادامه خواهد داشت. جنین با قدرت تمام به اطراف خود چنگ می‏‌زند و اگر سونوگرافی انجام دهید او را در حال مکیدن انگشت شست خود مشاهده خواهید کرد.

اندازه جنین از سر تا پا تقریباً ۸/۹ سانتی‏متر یعنی تقریباً اندازه یک لیمو‏ترش است و تقریباً ۶۰ گرم وزن دارد. بدن او سریع‎‏تر از سرش رشد می‏‌کند و سر جنین حالا روی گردن قرار گرفته است. در اواخر این هفته دست‏‌ها رشد می‌کنند و با کل بدن او متناسب می‌‏شوند. پاهای او همچنان باید رشد کنند تا با بقیه اعضای بدن متناسب شوند. به تدریج پوششی از موهای کرک‌مانند و بسیار نرم به نام لانوگو یا کرک جنینی، تمام بدن او را خواهد پوشاند. این هفته کبد تولید صفرا را شروع می‌‏کند که فعالیت مطلوب کبد را نشان می‌دهد؛ طحال به تولید گلبول‏‌های قرمز خون کمک می‏‌کند. اگرچه هنوز نمی‌‏توانید مشت و لگد کوچک او را حس کنید ولی دست‏‌ها و پاهای او اکنون حدوداً ۱/۲۵ سانتی‏متر طول دارند و فعال‏‌تر و انعطاف‏‌پذیرتر شده‌‏اند.

زندگی شما چگونه تغییر می‏‌کند

تغییرات جسمی

به سه ماه دوم بارداری خوش آمدید. احتمالاً انرژی قبلی را دوباره کسب کرده‌اید و احساس درد کمتری در سینه‏‌های خود دارید و حالت تهوع شما کم‌کم از بین می‏‌رود. اگر خوب نشدید، صبر کنید، ممکن است حالت تهوع به زودی از بین رود ولی در برخی از زنان بدشانس این حالت همچنان باقی می‏‌ماند.
اگرچه ناحیه بالایی رحم کمی بالاتر از استخوان شرمگاهی قرار دارد ولی همین میزان رشد جنین کافی است تا شکم شما را اندکی جلو بیاورد. جلو آمدن شکم خیلی هیجان‌انگیز است و شما و همسرتان می‌بینید که واقعاً باردارید. کمی از وقت خود را صرف برنامه‌‏ریزی و خیال‌بافی در این مورد کودک کنید و از وقت خود لذت ببرید. استروژن سلول‏‌های پوست را برای تولید رنگدانه‏‌های تیره تحریک می‏‌کند. لکه‏‌های بارداری روی صورت از گونه‏‌ها تا بینی و دهان گسترش پیدا می‏‌کنند. گاهی این حالت برای زنانی که از قرص‌‏های ضدبارداری استفاده می‌‏کنند نیز پیش می‏‌آید.
به دلیل افزایش شدید حجم خون، احساس گرمای شدید دارید. قلب به شدت کار می‏‌کند تا خون مورد نیاز شما و جنین را فراهم کند. تعداد سلول‏‌های قرمز حین بارداری نسبت به قبل از بارداری بیشتر است؛ بنابراین غذاهای غنی‌‏شده از آهن مانند گوشت قرمز، سبزیجات برگ سبز و غلات و حبوبات مصرف کنید.
ممکن است در این هفته احساس خوبی نداشته باشید، کمی فراموشکار و گیج شوید. این حالت به خاطر هورمون‏‌های بارداری است. هیجان بارداری همه ابعاد زندگی شما را تحت تأثیر قرار می‏‌دهد و تمام استرس‏‌های دوران بارداری را از بین می‏‌برد.

در هفته چهاردهم بارداری بعضی روزها شکم‌تان بزرگ‌‏تر می‏‌شود. این حالت احتمالاً به دلیل ورم روده است. احتمالاً متوجه شدید که بعد از حمام شکم کمی کوچک‏تر می‌‏شود. نگران نباشید در این مرحله از بارداری کاملاً طبیعی است. در صورت داشتن برگشتگی رحم به عقب نگران نباشید. گاهی اوقات برگشتگی رحم به عقب باعث ایجاد مشکلاتی در ادرار کردن می‌‏شود، بنابراین در صورت بروز این مشکل با پزشک خود صحبت کنید.

تغییرات عاطفی

هنگامی که بدن در حال تغییر است، ممکن است احساس اضطراب کنید که آیا دوباره مانند گذشته خواهید شد یا خیر. تا زمانی که در مورد مقدار و نوع غذا دقت کنید و ورزش داشته باشید، بدن شما احتمالاً به وزن قبل از بارداری بازمی‏‌گردد. دلایل خوبی برای تغییرات بدنی زن باردار وجود دارد بنابراین اجازه دهید طبیعت کار خودش را انجام دهد. در این هفته نوسانات خلقی دارید. یک لحظه تا آستانه گریه می‌‏روید و لحظه‌‏ای بعد وجودتان پر از شادی می‌شود. چون بارداری زمان تغییرات بزرگ عاطفی است، شما و نزدیکانتان باید در مورد این دوران اطلاعات کافی داشته باشند.
احساس آرامش بیشتری دارید و اضطراب ناشی از احتمال سقط جنین کاهش یافته است. نگرانی در این دوران طبیعی است ولی سعی کنید که روی مراقبت از خود و کودکتان تمرکز کنید و برای روزهای آینده آماده شوید.
راهنمای تصمیم‌‏گیری: آیا می‏‌توانید جنسیت جنین را تعیین کنید؟
اکثر زنان مایل‏ند قبل از زایمان جنسیت نوزاد خود را بدانند ولی برخی دیگر دوست دارند تا زمان زایمان از جنسیت جنین خود مطلع نشوند. اگر می‏‌خواهید جنسیت نوزاد مخفی باشد به پزشک یا متخصص سونوگرافی بگویید که این راز را در حین انجام معاینات فاش نکند.

مزایای دانستن جنسیت جنین

• بسیاری از زنان می‏‌گویند زمانی که از جنسیت جنین اطلاع پیدا می‏‌کنند احساس عمیقی بین آنها و پسر یا دختر کوچکشان ایجاد می‌‏شود.

• می‏‌توانید خواهر و برادر بزرگ‏‌تر را برای داشتن یک خواهر و برادر کوچک‏‌تر آماده کنید.

• می‏‌توانید فهرست نام‏‌های انتخابی خود را براساس جنسیت محدود کنید.

• می‌‏توانید با توجه به جنسیت نوزاد رنگ لباس و فضای اتاق خواب او را تعیین کنید.

مزایای انتظار

• شما، همسر و خانوادتان در روز تولد نوزاد غافلگیر می‌‏شوید.

• اشتیاق برای فهمیدن جنسیت جنین در طول دوران سخت بارداری به شما انگیزه می‌‏دهد.

• هیچ اشتباهی رخ نمی‏‌دهد، شما نوزاد را با چشمان خود می‏‌بینید.

تا زمان تولد نوزاد برچسب قیمت روی لباس نوزاد را نگه دارید. سونوگرافی همیشه در تشخیص جنسیت دقیق نیست.

فعالیت‏‌های این هفته

یک کلاس ورزش برای دوران بارداری پیدا کنید. اگر تا به حال ورزش نکرده‌‏اید، حالا زمان مناسبی برای انجام ورزش‏‌های منظم است. ثبت‌نام در کلاس ورزشی به شما انگیزه ادامه می‌‏دهد. ورزش‌‏هایی مثل یوگا قبل از تولد، ورزش‌‏های آبی یا پیاده‌‏روی گروهی برای زنان باردار مناسب است.

سلامتی در دوران بارداری

در دوران بارداری بدن به شدت مستعد ابتلا به سرماخوردگی، آنفولانزا و سرخک است. چون سیستم ایمنی بدن در دوران بارداری برای حفظ جنین سرکوب می‌‏شود. کلید بارداری سالم جنگیدن با میکروب‏‌های بدن است. بهترین دفاع مبارزه است چون میکروب‏‌ها در همه جا پراکنده هستند. دائماً دست‏‌های خود را بشویید، از لیوان، قاشق و حوله شخص دیگری استفاده نکنید و از افرادی که بیماری‏‌های واگیردار دارند دوری کنید. اگر فکر می‏‌کنید بیماری خاصی دارید حتماً به پزشک خود مراجعه کنید. اگر پزشک برای یک نوع عفونت باکتریایی آنتی‏‌بیوتیک تجویز کرده است بدون نگرانی داروها را مصرف کنید.

علائم بارداری در هفته چهاردهم

• همین که حالت تهوع سه ماه اول کاهش می‏‌یابد، شما انرژی خود را بازمی‏‌یابید.

• در نتیجه رشد جنین دردهایی در ناحیه شکم و عضلات خود احساس می‏‌کنید.

• در سه ماه دوم بارداری اشتهای شما افزایش پیدا می‌‏کند.

• یکی از عوارض جالب بارداری ضخیم‌‏تر و شفاف‏‏‌تر شدن موها است.

تهیه و ترجمه توسط تیم تولید محتوای میترانیتا

دیدگاهتان را بنویسید