بارداری: هفته دهم

بارداری: هفته دهم - میترانیتا
اشتراک‌گذاری...
Print this page
Print
Email this to someone
email
Share on Facebook
Facebook
Share on Google+
Google+
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

جنین چگونه رشد می‏‌کند

در این هفته جنین تقریباً اندازه یک خرما است و از فرق سر تا نوک پاها حدوداً ۲/۵ سانتی‏‌متر است. ولی کمتر از ۸ گرم وزن دارد و حساس‏‌ترین دوران رشد خود را پشت سر گذاشته است. در این هفته، رشد دوره‌ای جنینی آغاز می‏‌شود و اندام‌‏ها و اعضای جنین به سرعت رشد کرده و کامل‌‏تر می‏‌شوند.
جنین مایع آمنیوتیک را می‏‌بلعد و به شدت با پاهای خود به شکم مادر لگد می‌‏زند. اندام‏‌های حیاتی جنین از جمله کبد، روده‏‌ها، مغز و ریه‌ها در جای اصلی خود قرار می‌گیرند و فعالیت فیزیکی خود را آغاز می‏‌کنند و در هفته و ماه‏‌های بعدی رشد، کامل‌‏تر می‏‌شوند.

اگر می‏‌توانستید داخل رحم خود را ببینید، می‌توانستید جزئیات دقیق ناخن‏‌های کوچک انگشتان دست و پا (پرده بین انگشتان دیگر نیست) و رویش موی پرزمانند روی پوست را مشاهده کنید.
سایر مراحل رشد: جنین حالا می‏‌تواند دست و پاهای خود را خم کند. دست‏‌ها از مچ خم‌‏شده و روی قلب در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند و پاها به حدی رشد کرده‌‏اند که در جلو بدن در کنار یکدیگر قرار گرفته‌‏اند. ستون فقرات او از زیر پوست نیمه شفافش دیده می‌شود و عصب نخاعی او از سمت نخاع شروع به شکل‌‏گیری می‏‌کند. پیشانی او به طور موقت به خاطر رشد مغز جلو آمده است و بالاتر از سر او قرار دارد که به اندازه نیمی از قد او است. از فرق سر تا کپل تقریباً ۳/۵ سانتی‏‌متر است. رشد نوزاد طی سه هفته آینده سه برابر می‏‌شود و جنین تقریباً به ۷/۵ سانتی‏متر خواهد رسید.
در معاینه بعدی می‏‌توانید ضربان قلب سریع جنین را با استفاده از گوشی طبی داپلر، دستگاه سونوگرافی دستی بشنوید. بعضی زنان می‏‌گویند که صدای قلب جنین شبیه به صدای اسب‏‌هایی است که چهار نعل می‏‌دوند و شنیدن این صدا برای اولین بار بسیار هیجان‌‏انگیز است.

زندگی شما چگونه تغییر می‏‌کند

تغییرات جسمی

قبل از بارداری، رحم اندازه یک گلابی کوچک است. ولی در این هفته رحم اندازه یک گریپ‏‌فروت بزرگ است. هنوز برای پوشیدن لباس‏‌های بارداری آماده نیستید، ولی ممکن است لباس‏‌های قبلی برای شما کوچک شده باشد و در آنها احساس راحتی نکنید و نیاز به استفاده از سوتین بزرگ‏تری داشته باشید. شکم به خاطر اضافه‏ وزن خفیف و نفخ بزرگ می‌شود. بسته به نوع اندامتان می‌‏توانید فعالیت‏‌های زیادی در دوران بارداری انجام دهید. پیاده‌‏روی و شنا گزینه‌های خوبی برای نه ماه بارداری هستند. ورزش عضلات را قوی‏‌تر می‏کند و قدرت و استقامت را افزایش می‏‌دهد. این سه ویژگی به حمل وزن در دوران بارداری کمک می‌‏کند و شما را برای فشار جسمی زایمان آماده می‏‌کند و بعد از زایمان راحت‌‏تر به اندام سابق خود بازمی‌‏گردید. متأسفانه، هیچ شواهدی مبنی بر کم شدن درد با ورزش وجود ندارد. هر روز باید با حالت تهوع دست‌‏‏وپنجه نرم کنید. با وجود داشتن احساس گرسنگی نمی‏‌توانید چیزی بخورید. سعی کنید صبحانه کاملی بخورید.

تغییرات عاطفی

ممکن است فکر کنید کمی خرافاتی شده‏‌اید، سعی کنید بین رویا و واقعیت تعادل برقرار کنید. اکثر افراد تجربیاتی زیادی درباره بارداری و بچه‏‌داری دارند، از آنها سؤال بپرسید. در دوران بارداری خواب‏‌های جدیدی می‌‏بینید. ممکن است این خواب‏‌ها ترسناک و وحشتناک باشند یا هیچ احساسی ایجاد نکنند. از تجزیه و تحلیل خواب‏‌های خود بپرهیزید. خواب مجموعه‌‏ای از اطلاعات ناخودآگاه است و اطلاعات غیرضروری که در طی روز دریافت می‏‌کنید را از بین می‏‌برد.

ممکن است کمی احساس خستگی و یکنواختی کنید. از نظر ظاهری هنوز بارداری شما مشخص نیست ولی به نظر می‏‌رسد که بار سنگینی حمل می‌‏کنید. به کارهای لذت‌بخش بپردازید. آرایشگاه رفتن و سفر می‌‏تواند شما را سرحال بیاورد.

۳ سؤال درباره عفونت حین بارداری

سؤال اول

درباره عفونت‏‌های دستگاه ادراری در دوران بارداری چه می‌دانید؟

عفونت‌‏های دستگاه ادراری (عفونت ادراری) یکی از شایع‌‏ترین عفونت‌‏های باکتری در حین بارداری است. این عفونت تا حدی به دلیل افزایش سطح پروژسترون است. هورمون دستگاه ادراری را شل می‌‏کند در نتیجه جریان ادرار کند می‌شود و زمان بیشتری برای رشد باکتری‌ها در اختیار آن‏ها قرار می‌گیرد. در هفته‏‌های بعد عوامل دیگری نیز تأثیرگذار هستند.
عفونت زمانی اتفاق می‌‏افتد که باکتری‏‌های روده از مقعد به مجرای ادرار می‏‌روند و در آنجا چند برابر می‌‏شوند. گاهی اوقات باعث ایجاد عفونت مثانه که التهاب مثانه نامیده می‏‌شود، نیز می‏‌گردد. علائم عفونت مثانه عبارت‏ند از درد، ناراحتی یا سوزش هنگام دفع ادرار، تکرر ادرار و ناراحتی لگن یا درد قسمت تحتانی شکم. ممکن است ادرار کف‌مانند شود و بوی بدی دهد.
اگر فکر می‏‌کنید دچار عفونت مثانه شده‌‏اید به پزشک مراجعه کنید. در صورت عدم درمان، این عفونت ممکن است منجر به عفونت کلیه شود و به طور جدی بیمار کند و احتمال زایمان زودرس را نیز افزایش می‌‏دهد. در صورت ابتلا به التهاب مثانه، پزشک آنتی‏‌بیوتیک‏‌هایی تجویز می‏‌کند که مصرف آنها در دوران بارداری بی‏‌خطر است و از مشکلات بعدی جلوگیری می‏‌کند. احتمالاً مصرف آنتی‏‌بیوتیک‌‏ها در عرض چند روز عفونت را از بین می‌برند اما به یاد داشته باشید برای از بین بردن تمام باکتری‏‌ها باید دوره درمانی را کامل کنید. گاهی باکتری‏‌ها در دستگاه ادراری چند برابر می‏‌شوند و هیچ علائمی بروز نمی‌‏دهند. به همین دلیل پزشک معمولاً نمونه ادرار اولین معاینه بارداری را به آزمایشگاه می‏‌فرستد. برای درمان باید از آنتی‏‌بیوتیک استفاده کنید.

سؤال دوم

درباره واژینوز باکتریال در دوران بارداری چه می‌دانید؟

واژینوز باکتریال عفونت دستگاه تناسلی است که با رشد بیش‌‏از‏حد باکتری‏‌هایی که به تعداد کمی در مهبل زندگی می‏‌کنند به وجود می‏‌آید. ممکن است علائم این عفونت را نداشته باشید. علائم این عفونت دیدن ترشحات شیری‌رنگ، سفید یا خاکستری با بوی بد یا بوی ماهی است که بعد رابطه جنسی بیشتر می‌‏شوند. در ناحیه واژن خود احساس سوزش یا خارش نیز می‌کنید ولی نیمی از زنان هیچ علائمی ندارند.
این عفونت خطر زایمان زودرس و پارگی زودرس غشاء آمنیوتیک اطراف کودک را افزایش می‌‏دهد. اگر علائم این عفونت را دارید، پزشک وجود عفونت را بررسی می‏‌کند و در صورت مثبت بودن آزمایش، آنتی‏‌بیوتیک تجویز می‏‌کند. اگر احتمال خطر وجود نداشته باشد یا علائم خاصی نداشته باشید، پزشک این بررسی‏‌ها را انجام نمی‏‌دهد.

سؤال سوم

درباره کاندیدیازیس در دوران بارداری چه می‏‌دانید؟

کاندیدیازیس عفونت‏ واژنی رایجی است که احتمال ابتلا به آنها در دوران بارداری افزایش می‏‌یابد. این عفونت با قارچ‏‌های میکروسکوپی از خانواده کاندیدا به وجود می‌‏آید. این قارچ‌‏ها در واژن یک سوم از زنان وجود دارد و فقط زمانی که رشد آنها سریع می‌شود، مشکل‌ساز می‌شود. آنها قارچ‏‌های دیگر و موجودات میکروسکوپی را از بین می‏‌برند. افزایش سطح استروژن در طی بارداری باعث افزایش تولید گلیکوژن در واژن می‏‌شود و رشد قارچ‏ها را راحت‏‌تر می‏‌کند. برخی از محققان بر این باورند که استروژن تأثیر مستقیمی روی قارچ‌‏ها دارد و باعث رشد سریع‌‏تر آنها می‏‌شود تا بهتر به دیواره رحم بچسبند.
کاندیدیازیس به جنین در حال رشد صدمه نمی‌‏زند. اگر در هنگام زایمان عفونت داشته باشید، احتمال تماس نوزاد با این عفونت از طریق مجرای زایمان وجود دارد. این قارچ باعث ایجاد عفونت شایعی به نام برفک می‌‏شود که با تکه‏‌های سفیدرنگ در دهان کودک تشخیص داده می‌شود. برفک مشکلی جدی نیست و در نوزادان سالم به راحتی درمان می‏‌شود.

فعالیت‏‌های این هفته

لباس‏‌های زیر جدید بخرید. اگر سینه‌‏تان درد می‌‏کند از سوتینی پنبه‌‏ای استفاده کنید. سوتین‏‌های بارداری گزینه مناسبی هستند، چند مدل از آنها را امتحان کنید. ممکن است سینه یک یا دو سایز بزرگ‌تر شود، مخصوصاً اگر اولین حاملگی‌تان‌ باشد. فروشندگان می‌‏توانند در انتخاب سوتین به شما کمک کنند.
در این هفته پزشک سونوگرافی کاملی انجام می‏‌دهد. شما شکل‌گرفتن کامل جنین را مشاهده خواهید کرد اگرچه جنین هنوز بسیار کوچک است. در این سونوگرافی مدت زمان دقیق بارداری مشخص می‏‌شود. ممکن است برای پاسخ به سؤالات پزشک در مورد سابقه پزشکی شما و همسرتان وقتی تنظیم گردد. شاید پزشک از شما بخواهد که آزمایش غربالگری انجام دهید در این آزمایش برای بررسی موارد زیر از شما خون گرفته می‏‌شود:

• هموگلوبین و سطح پلاکت

• گروه خونی

• وضعیت سرخجه

• عفونت با هپاتیت B

سیفلیس

• اچ آی وی

• تالاسمی

نکات بارداری: یبوست

یبوست در سه ماهه اول بارداری رایج است. چه کاری برای مقابله با آن می‏‌توانید انجام دهید؟ غذاهایی مثل نان تصفیه‏‌شده، غلات، حبوبات، پاستا و برنج مصرف کنید، این غذاها مسهل هستند. فیبر مصرف کنید. غلات سبوس‏‌دار (خصوصاً غلات غنی‏‌شده با فیبر)، میوه‌‏های تازه (مثل کیوی)، میوه‏‌های خشک‏‌شده (مثل آلو، زردآلو، هلو، گلابی، سیب)، سبزیجات خام یا کم پخته‏‌شده و آجیل و دانه‏‌های روغنی و همچنین مایعات فراوان و آب‌میوه طبیعی مصرف کنید. به یاد داشته باشید که داشتن تحرک برای درمان این بیماری مفید است. اگر بعد از چند روز بهتر نشدید به پزشک مراجعه کنید. نباید بدون نسخه پزشک هیچ دارویی مصرف کنید.

علائم بارداری در هفته دهم

• در ناحیه شکم خود احساس درد می‏‌کنید چون جنین به اندام‏ها، رگ‏ها، عضلات و رباط‏‌ها فشار می‏‌آورد.

• احتمالاً هنوز حالت تهوع دارید.

• احساس خستگی می‏‌کنید چون نه تنها جنین باعث خستگی شما می‌‏شود بلکه خواب‏‌های آشفته در طی روز باعث ایجاد کمبود خواب می‏‌شود.

• ترشحات واژنی افزایش می‌‏یابد.

• با بزرگ‏تر شدن شکم، تغییرات واقعی در اندام‌ها ایجاد می‏‌شوند.

• رگ‏ها به وضوح قابل‌مشاهده هستند چون خون مورد نیاز جنین را حمل می‌‏کنند.

تهیه و ترجمه توسط تیم تولید محتوای میترانیتا

دیدگاهتان را بنویسید