بارداری: هفته بیست و هفتم

بارداری: هفته بیست و هفتم - میترانیتا
اشتراک‌گذاری...
Print this page
Print
Email this to someone
email
Share on Facebook
Facebook
Share on Google+
Google+
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

جنین چگونه رشد می‏‌کند

این هفته جنین تقریباً ۹۰۷ گرم (به اندازه گل‏‌کلم) وزن و در صورت دراز کردن پاها حدوداً ۳۷ سانتی‏‌متر قد دارد. به فاصله زمانی خاص می‏‌خوابد و از خواب بیدار می‏‌شود، چشم‏‌هایش را باز و بسته می‌‏کند و انگشت خود را می‏‌مکد. با وجود رشد بافت مغز، مغز جنین در حال حاضر بسیار فعال است. با این وجود که ریه‏‌ها هنوز نارس‏ند، اگر نوزاد متولد شود، با مراقبت‏‌های زیاد پزشکی زنده می‌‏ماند. هرگونه حرکت منظم را در نظر بگیرید، زیرا جنین از این به بعد سکسکه می‏‌کند. زمان سکسکه کردن جنین چند ثانیه بیشتر طول نمی‏‌کشد و هیچ آسیبی به او نمی‌‏رساند.

زندگی شما چگونه تغییر می‌‏کند

تغییرات جسمی

همان‏طور که شکم بزرگ‌تر می‌‏شود، قفسه سینه نیز رشد می‌کند. قفسه سینه باید بزرگ شود تا رحم فضای کافی برای حرکت به طرف بالا و بیرون را داشته باشد. ممکن است کمی احساس نفس‌تنگی داشته باشید چون ریه‌‏ها فضای کافی برای بزرگ شدن ندارند. باید عمیق نفس بکشید. صحبت کردن با تلفن، بالا رفتن از پله یا تند راه رفتن شما را به نفس‌نفس می‏‌اندازد. به وضعیت خود نگاه کنید و از قوز کردن خودداری کنید، به ریه‏‌ها فضای کافی بدهید، آنها باید به وظایف خود عمل کنند و به شما و کودک اکسیژن برسانند.

سه ماهه دوم خیلی فشرده است چون بدن خود را برای روزهای پایانی بارداری آماده می‏‌کند. ممکن است متوجه علائم جدیدی شوید. مثلاً در کنار کمر درد، عضلات پاها نیز هر از چند گاهی می‌‏گیرد. پاها وزن زیادی را تحمل می‏‌کنند، علاوه بر این‏ها، رحم روی رگ‌‏های پا و اعصابی که از میانه بدن به پاها می‏‌روند، فشار وارد می‏‌کند.
متأسفانه هر چه بارداری پیش می‏‌رود، گرفتگی عضلات نیز بیشتر می‏‌شود. گرفتگی عضلات پا بیشتر در شب ایجاد می‏‌شود. وقتی عضلات می‏‌گیرند، پاها را دراز کنید و عضله درگیر را استراحت دهید.
پا را دراز کنید و به آرامی انگشتان پا را خم و راست کنید. گاهی اوقات راه رفتن و ماساژ ماهیچه درگیر نیز مفید است.

همچنان مشکل بی‏‌خوابی دارید. ممکن است هنگامی که به تخت خواب می‌‏روید خیلی خسته باشید ولی خواب‏تان نرود. فکرهای بسیاری به مغز شما هجوم می‌‏آورد و فقط چند ساعتی می‏‌خوابید. احتمالاً شب‌‏ها باید چند بار برای توالت رفتن بیدار شوید، این کار به بی‏‌خوابی شما کمک نمی‏‌کند. هیچ فایده‌‏ای ندارد که دراز بکشید و ساعت‏‌ها بیدار بمانید. اگر این اتفاق افتاد، برای چند لحظه‏‌ا‌ی از رختخواب بیرون بیایید. کمی تلویزیون نگاه کنید، یک لیوان شیر بنوشید، دوش بگیرید یا کتاب بخوانید. با استفاده از پتوهای تمیز، هوای تازه، پنکه‏ و چند بالشت می‌توانید راحت‌تر بخوابید.
حتی اگر دوست دارید بعدازظهرها کمی دراز بکشید، در صورتی که شب‌‏ها مشکل خواب دارید سعی کنید بر این وسوسه غلبه کنید. در عوض، شب‏‌ها زود به رختخواب بروید و راحت‏‌تر بخوابید. سعی کنید ساعت مشخصی برای خواب‏تان داشته باشید و قبل از خواب سراغ کامپیوترتان نروید.

حتماً باید درباره جلوگیری از بارداری بعدی، قبل از زایمان تصمیم بگیرید. اگر تصمیم دارید لوله‏‌های خود را ببندید باید قبل از انجام این کار برگه رضایت‏نامه را امضا کنید. اگر تصمیم دارید این عمل جراحی را در مدتی که بعد از زایمان در بیمارستان بستری هستید انجام دهید، حتماً با پزشک زنان مشورت کنید.
علاوه بر مصرف آب پرتقال به ویتامین ث بیشتری نیاز دارید. فلفل دلمه قرمز مصرف کنید. فلفل قرمز دو برابر پرتقال ویتامین ث دارد و نصف فنجان فلفل دلمه قرمز، یک پنجم نیاز شما به میوه و سبزیجات را در روز برطرف می‏‌کند.

تغییرات عاطفی

به تغییراتی که نوزاد در روابط شما و همسرتان ایجاد می‏‌کند فکر کنید. وقتی که خانواده‌‏ای دو نفره سه نفر شود، در وظایف و نقش‌‏ها تغییراتی به وجود می‌‏آید. اگر در حال حاضر بچه دارید، این تغییرات در خانواده پیچیده‏‌تر می‏‌شود. درست است، این تغییرات برای پدر و مادر شدن بسیار مهم هستند. بهتر است تاریخی را برای شروع مرخصی زایمان مشخص کنید، فرم‏‌های مرخصی زایمان را پر کنید و یکی از دغدغه‏‌های ذهنی خود را برطرف کنید.
هرگز نباید به برخی از علائم بی‏‌توجه باشید. در طی بارداری تشخیص دردهای عادی از دردهای خطرناک مشکل‏ است. در زیر به خلاصه‏‌ای از علائم هشداردهنده اشاره شده است. اگر هر یک از این مشکلات را داشتید فوراً با پزشک خود تماس بگیرید.

خارش در دوران بارداری

خارش در ناحیه شکم کاملاً طبیعی است و این موضوع به دلیل کشش ناحیه شکم است. ممکن است خارش برای شما کاملاً ناخوشایند باشد ولی نگران نباشید به مرور زمان درست می‏شود. شکم ترک می‏‌خورد. بعد از مدتی این ترک‌‏ها از بین می‏روند ولی کاملاً محو نمی‌‏شوند و در نهایت به رنگ خاکستری و نقره‏‌ای در می‌‏آید. برای کمک به کاهش خارش‏‌ها می‌‏توانید از لباس‏‌های گشاد همراه با الیاف طبیعی استفاده کنید.
اگر در ناحیه دست، پا و شکم خارش شدید احساس می‏‌کنید ممکن است به کلستاز دچار شده باشید. کلستاز یک بیماری جدی است که در دوران بارداری ایجاد می‌‏شود. این بیماری از هر ۱۰۰ مادر برای ۲ نفر از آنها رخ می‏دهد و پس از ساخت کیسه صفرا در جنین، عملکرد کبد را کاهش می‌‏دهد. این بیماری باید فوراً تحت درمان قرار گیرد. برای عملکرد مطلوب کبد، دارو تجویز می‌‏شود ولی اغلب به مادران مبتلا به این بیماری توصیه می‏‌شود که زایمان سریع‏تری داشته باشند. کلستاز بعد از زایمان بهبود می‌‏یابد ولی ممکن است در بارداری بعدی مجدداً به وجود بیاید.

قبل از هفته سی و هفتم

• فشار لگنی (احساس اینکه جنین به سمت پایین فشار می‌‏آورد)، درد در قسمت تحتانی کمر (به خصوص اگر سابقه کمر درد ندارید)، انقباض‏‌های رحمی یا دردهای شکمی یا بیش از چهار بار انقباض در یک ساعت

• تغییر در نوع ترشحات، به صورتی که آبکی، مخاطی یا خونی (حتی اگر به رنگ صورتی با رگه‌‏هایی از خون) باشند.

زمانی که با مشکلات زیر مواجه شدید، به پزشک مراجعه کنید:

• حرکت جنین کمتر از قبل شود

• دردهای شدید و طولانی‌مدت شکمی

• خونریزی یا لکه‏‌بینی واژنی یا ترشحات آبکی

• درد یا سوزش در زمان ادرار کردن یا بند آمدن ادرار

• استفراغ شدید یا هرگونه استفراغی که همراه با درد یا تب باشد

• تب و لرز بیش از ۳۸ درجه سانتی‏‌گراد یا بیشتر

• دوبینی یا تاربینی یا نقطه‏‌بینی

• سردرد شدید یا هر نوع سردردی که با تاری دید، سنگینی زبان یا کرختی همراه باشد

• هرگونه ورم کردن صورت یا زیر چشم‏‌ها، هر ورم کردنی که غیر از ورم عادی انگشت‌‏ها و دست‏‌ها باشد، ورم شدید و ناگهانی پاها و قوزک و اضافه‏‌وزن سریع (بیش از ۲ کیلو در هفته)

• درد یا گرفتگی شدید عضلانی در صورتی که وقتی پاها را دراز می‏‌کنید و انگشتان را خم و راست می‌‏کنید این درد برطرف نشود، یا ورم کردن یک پا بیشتر از پای دیگر باشد

• وارد آمدن ضربه به شکم

• ضعف کردن، سرگیجه‏‌های مداوم و تپش قلب

• سختی در تنفس، خون بالا آوردن یا درد در قفسه سینه

• یبوست شدید که همراه با درد شکمی باشد یا اسهال شدید که بیش از ۲۴ ساعت طول بکشد

• هرگونه مشکل جسمی حتی اگر مربوط به بارداری نباشد (مانند مشکلات تنفسی یا سرماخوردگی که روز به روز بدتر می‏‌شود)

علائم بارداری در هفته بیست و هفتم

• همانند هفته‏‌های قبل گرفتگی عضله پا، کمردرد، یبوست و بواسیر دارید.

• پوست، مو و ناخن تغییر می‌‏کنند، ممکن است موها ضخیم‌‏تر شوند و ناخن‏‌ها سریع‎تر رشد کنند یا شکننده شوند.

• هنگام عطسه کردن ترشح ادرار دارید، چون جنین فشار زیادی روی مثانه وارد می‏‌کند.

تهیه و ترجمه توسط تیم تولید محتوای میترانیتا

دیدگاهتان را بنویسید