بارداری: هفته بیست و پنجم

بارداری: هفته بیست و پنجم - میترانیتا
اشتراک‌گذاری...
Print this page
Print
Email this to someone
email
Share on Facebook
Facebook
Share on Google+
Google+
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

جنین چگونه رشد می‌‏کند

در این هفته از سر تا پاشنه پای جنین ۳۴ سانتی‌‏متر است و وزن او ۶۸۰ گرم است و تقریباً اندازه یک شلغم است. جنین در این هفته پاهای خود را جفت می‌‏کند و چربی انباشته‏ شده در بدن کمی بیشتر شده است، به همین دلیل چروک‏‌های پوست صاف‏ت‌ر و صاف‏‌تر می‌‏شوند تا جنین بیشتر شبیه به نوزاد شود. موهای بیشتری رشد کرده‌‏اند و اگر می‏‌توانستید آنها را ببینید رنگ و بافت آنها مشخص بود.

زندگی شما چگونه تغییر می‏‌کند

تغییرات جسمی

به خاطر هورمون‏‌های دوران بارداری، موهای شما ضخیم‏‌تر و ریزش موها کمتر می‌‏شود. تا می‌‏توانید از موهای پرپشت خود لذت ببرید، این موها بعد از زایمان می‏‌ریزد.
ممکن است متوجه شوید بدن شما ظرافت قبل را ندارد. ورزش کردن مداوم برای شما مفید است جز اینکه پزشک زنان شما را از انجام آن منع کند، البته باید قوانین ایمنی را رعایت کنید. هیچ‌وقت وقتی خیلی خسته هستید ورزش نکنید و اگر احساس درد، سرگیجه یا نفس‏‌تنگی داشتید ورزش کردن را متوقف کنید. هرگز صاف به کمر دراز نکشید و از انجام ورزش‌‏هایی که تعادل شما را برهم می‏‌زند اجتناب کنید. به اندازه کافی آب بنوشید و زمان مشخصی به گرم کردن و سرد کردن بدن اختصاص دهید.

وقتی که در هفته‏‌های بیست و چهارم تا بیست و هشتم آزمایش قند خون می‌‏دهید یک لوله آزمایش اضافی از شما خون می‏‌گیرند که برای آزمایش کم‌‏خونی است. اگر آزمایش خون نشان دهد که فقر آهن دارید (یکی از معمول‌‏ترین کم‏‌خونی‏‌ها کمبود آهن است) پزشک مکمل‏‌های آهن تجویز می‌‏کند.
دائماً یخچال را باز می‏‌کنید؟ احساس می‏‌کنید همیشه گرسنه‌‏اید؟ همیشه دنبال چیزی برای خوردن می‏‌گردید؟ و سیری‏ ناپذیرید؟ پس به غذاهایی که می‏‌خورید فکر کنید. دائماً هوس خوردن کیک و شیرینی دارید ولی این خوردنی‏‌ها برای مادر و کودک هیچ فایده‏‌ای ندارند. بدن شما فوراً آنها را هضم می‏‌کند و شما دوباره با اشتیاق سراغ یخچال می‏‌روید تا چیزی برای خوردن بیابید. نان کامل، مافین، میوه، نوشیدنی‏‌های حاوی شیر و غلات خیس‌خورده در شیر مصرف کنید. به کیفیت فکر کنید نه کمیت. به خودتان گرسنگی ندهید ولی از خوردن غذاهایی که هیچ کمکی به رشد نوزاد شما نمی‌‏کنند خودداری کنید.‏

تغییرات عاطفی

همانطور که بارداری شما پیش می‏‌رود، بیشتر درباره تولد نوزاد فکر می‏‌کنید. اگر قبلاً بچه‏‌دار شده‌‏اید، این احساسات برای شما ناشناخته نیست. ممکن است بعضی جنبه‏‌های عاطفی برای شما شفاف باشد یا ترجیح دهید زایمان‏تان مثل دفعه قبل باشد. هر زایمانی به روش خودش انجام می‏‌شود و در هفته ۲۵ بارداری بسیار دشوار است که نحوه زایمان را مشخص کرد.
ممکن است توصیه‏‌های غیرمنتظره‏ و جالبی بشنوید. به نظر می‌رسد همه در مورد بارداری متخصص هستند و می‏‌خواهند نظرات و تجربیات خود را با شما درمیان بگذارند. در صورتی که نمی‏‌خواهید به این توصیه‏‌ها گوش کنید، مؤدبانه عذرخواهی کنید یا کاری را بهانه کنید.
برای شما سخت است که دوران بارداری قبلی خود را به یاد بیاورید و متعجب هستید که قبلاً درباره چه چیزهایی فکر می‏‌کردید. کودک قسمت مهمی از زندگی شما شده است و بسیار سخت است که به خودتان به عنوان فردی جدا از کودک فکر کنید.

ممکن است درباره زایمان زودرس نگرانی داشته باشید، به ویژه اگر قبلاً کودکی داشته‌‏اید که زودتر از موعد به دنیا آمده است. ماما یا پزشک سابقه پزشکی کامل را در اولین معاینه بررسی می‏‌کند ولی احتمالاً دوست دارید دوباره این موضوع را به آنها یادآوری کنید.

۳ سؤال درباره مراقبت‏‌های پیش از زایمان در سه ماهه سوم بارداری

سؤال اول

در سه ماهه سوم هر از چند مدت یک‏بار باید نزد پزشک زنان بروم؟

بین هفته‏ بیست و هشتم تا سی و ششم باید هر دو هفته یک‏بار به پزشک مراجعه کنید. یک ماه قبل از وضع حمل باید به پزشک زنان مراجعه کنید.

سؤال دوم

پزشک در هر مراجعه چه معاینه‏‌هایی را انجام می‌‏دهد؟

پزشک درباره شرایط جسمی و احساسی شما سؤال‏‌هایی می‌‏پرسد و هر مسئله‌‏ای که در ملاقات قبلی مطرح شده باشد را دنبال می‌‏کند. در کنار این موارد درباره اینکه آیا دچار انقباض می‏‌شوید یا خیر، خونریزی واژنی دارید یا خیر، ترشحات غیرعادی دارید یا خیر و همچنین درباره سردرد و یا احساس نگرانی یا افسردگی سؤال‏‌هایی می‏‌پرسد. خود شما نیز علائمی را که درباره آنها سؤال نشده است را مطرح می‏‏‌کنید.
پزشک درباره حرکات جنین سؤال می‏‌پرسد و به شما یادآوری می‏‌کند که اگر حرکت جنین کم شد فوراً با او تماس بگیرید. گاهی از شما می‏‌خواهد که در مدت زمان معین حرکات جنین را بشمارید. شما را وزن می‏‌کند و برای تشخیص عفونت‌‏های ادراری، پره‌‏اکلامپسی و مشکلات دیگر آزمایش ادرار می‏‌گیرد. فشارخون شما را می‏‌گیرد و برای سنجش میزان ورم بدن، قوزک‏، دست‏‌ها و صورت را معاینه می‏‌کند.
ضربان قلب جنین را چک می‌کند و برای تعیین اندازه و وضعیت جنین، معاینه‏‌های شکمی انجام می‏دهد. پزشک فاصله بین استخوان شرمگاهی و قسمت بالای رحم شما را برای تعیین سرعت رشد جنین اندازه می‏‌گیرد.
گردن رحم را چک می‏‌کند. انتظار معاینه لگنی را در هر ملاقات نداشته باشید. بسیاری از پزشک زنان تا زمانی که مشکوک به زایمان زودرس نباشند، معاینات لگنی انجام نمی‏‌دهند. اگر از زمان زایمان شما گذشته باشد، پزشک دهانه رحم را برای تعیین زمان زایمان معاینه می‌کند.

سؤال‌های مربوط به وضع حمل را مرور کنید. با همسر خود فهرستی تهیه کرده و در مراجعه‏‌های بعدی با خود ببرید.

درباره تصمیمات بعد از زایمان مانند شیر دادن به نوزاد یا زمان ختنه کردن نوزاد پسر بحث و گفتگو کنید. پزشک درباره راه‏‌های جلوگیری بعد از زایمان با شما گفتگو می‏‌کند. اگر نتوانستید متخصص نوزاد خوبی برای کودک پیدا کنید، از پزشک زنان راهنمایی بگیرید.

سؤال سوم

چه معاینات دیگری انجام خواهد شد؟

بسته به موقعیت شما ممکن است آزمایش‌های زیر برای شما تجویز شود:

هماتوکریت/هموگلوبین

این آزمایش خون برای تشخیص کم‏‌خونی است و معمولاً در سه ماهه سوم تکرار می‌‏شود. اگر در زمان سنجش قند خون این آزمایش نیز انجام گیرد و جواب طبیعی باشد، دیگر تکرار نمی‏‌شود.

آزمایش دیابت بارداری

اگر جواب آزمایش قند خون بین هفته‌‏های ۲۴ تا ۲۸ طبیعی بود، مشکلی ندارید؛ اما اگر نتایج غیرطبیعی است یا هنوز آزمایش قند خون نداده‌‏اید، بهتر است فوراً اقدام کنید.

بررسی پادتن

اگر عامل آرهاش (Rh) شما منفی باشد، بررسی پادتن مرتب تکرار خواهد شد (معمولاً زمانی که آزمایش قند خون انجام می‏‌شود) و تزریق مصونیت گلوبولین Rh در هفته ۲۸ انجام می‏‌شود.
معاینه‏‌هایی برای تشخیص عفونت‏‌هایی که از طریق مقاربت جنسی به وجود می‌‏آید، انجام می‏‌شود. اگر خطر ابتلا به این عفونت‌‏ها در شما زیاد باشد، پزشک زنان از نظر ابتلا به بیماری کلامیدیا و سوزاک مادر را معاینه می‏ک‌ند و همچنین برای تشخیص سفلیس آزمایش خون تجویز می‏‌کند. عاقلانه است که از نظر ابتلا به HIV نیز دوباره معاینه شوید، زیرا امروزه درمان‏‌هایی برای جلوگیری از انتقال این بیماری از مادر به جنین در اختیار پزشکان قرار گرفته است.

آزمایش استرپتوکوک گروه B

بین هفته‌‏های سی و پنجم تا سی و هفتم، آزمایش استرپتوکوک گروه B (GBS) از واژن و مقعد انجام می‏‌شود. اگر نتیجه کشت باکتری مثبت بود، بلافاصله درمان شروع نمی‏‌شود زیرا درمان زود هنگام تضمین عدم بازگشت باکتری نیست. در عوض، در زمان وضع حمل با آنتی‌‏بیوتیک‏‌های تزریقی درمان می‏‌شوید.‌

آزمون بدون استرس پروفایل بیوفیزیکی

این آزمون برای تعیین سلامت جنین در زمان ایجاد مشکلات خاص بارداری و یا اینکه وقتی زمان تعیین‌‏شده برای وضع حمل سپری شد، انجام می‏‌شود.

فعالیت‏‌های این هفته

این هفته وقت خود را به همسرتان اختصاص دهید. همسر خود را شگفت‏‌زده کنید. به همسر خود بگویید او بهترین پدر دنیا است، با او به پیاده‏‌روی بروید و تمام دلایل عاشق‌شدنتان را یادداشت کنید.

نکته بارداری: سلامت دندان‌‏ها

می‏‌خواهید تا زمان زایمان، کودک خود را درون خود سالم حفظ کنید؟ از نخ دندان استفاده کنید. تحقیقات نشان داده که سلامت دندان‏‌ها و بهداشت دهان با بارداری طولانی‌مدت ارتباط دارد. به نظر عجیب می‌‏رسد ولی حقیقت دارد. چیزی به سادگی مسواک زدن دندان‏‌ها حداقل دو بار در روز و استفاده مکرر از نخ دندان امکان ابتلا به تورم لثه (بیماری که لثه‏‌ها ملتهب و قرمز شده و شروع به خونریزی می‏‌کنند) را کاهش می‌‏دهد. در صورتی که تورم لثه درمان نشود (دندان‌ها باید به طور منظم بررسی شوند) به التهاب لثه می‏‌انجامد، عفونتی وخیم‏‌تر که با زایمان زودرس و حتی افزایش خطر پره‌‏اکلامپسی ارتباط دارد. از دندان‏‌های خود به دقت مراقبت کنید و در دوران بارداری حداقل دو بار به دندان‏پزشک مراجعه کنید.

علائم بارداری در هفته بیست و پنجم

• اگر یبوست دارید غذاهایی که حاوی فیبر هستند، میل کنید.

• ممکن است بواسیر داشته باشید چون جنین فشار زیادی روی دستگاه گوارش شما وارد می‏‌کند.

• هورمون‏‌ها باعث کندی گوارش و تولید گاز و نفخ می‏‌شوند.

• سوزش معده، همانطور که جنین به دستگاه گوارش فشار می‏‌آورد باعث می‏‌شود که اسید معده به مری منتقل شود و در معده خود احساس سوزش کنید.

• تمام دردها و مشکلات به دلیل نوسانات هورمونی است.

• خوابیدن با شکم بزرگ برای شما دشوار است.

تهیه و ترجمه توسط تیم تولید محتوای میترانیتا

دیدگاهتان را بنویسید