بارداری: هفته بیست و یکم

بارداری: هفته بیست و یکم - میترانیتا
اشتراک‌گذاری...
Print this page
Print
Email this to someone
email
Share on Facebook
Facebook
Share on Google+
Google+
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

جنین چگونه رشد می‌‏کند

جنین در حال حاضر ۴۰۷ گرم وزن دارد و قدش ۲۷ سانتی‌‏متر است و به اندازه یک هویج است. حرکات موجی جنین تبدیل به ضربات کامل و سقلمه شده‌اند. هر چند جنین الگوهای حرکتی مخصوصی دارد که مادر آن‌ها را تشخیص می‏‌دهد. در این هفته ابروها و پلک‌‏ها تشکیل می‌شوند و در صورت دختر بودن جنین، واژن نیز شروع به شکل‌گیری می‏‌کند.

زندگی شما چگونه تغییر می‏‌کند

تغییرات جسمی

ممکن است این روزها احساس آرامش بیشتری داشته باشید. شکم شما هنوز آن‏‌چنان بزرگ نشده است و مشکلاتی اوایل بارداری را ندارید. اگر احساس خوبی دارید از آن لذت ببرید چون سه ماهه سوم مشکلات جدیدی به همراه دارد.
البته باید بدانید که شما هنوز مشکلات کوچکی دارید که باید با آنها کنار بیایید. مثلاً پوست چرب می‌شود و جوش می‌زند. در صورت داشتن این مشکل دو بار در روز صورت خود را با صابون یا پاک‌کننده‌های ملایم بشویید و مطمئن شوید که مواد آرایشی مورد استفاده، فاقد چربی است. هیچ داروی ضدجوش خوراکی استفاده نکنید، برخی از این داروها برای زنان بارداری مضر هستند، قبل از مشورت با پزشک از هیچ داروی موضعی استفاده نکنید.
پوست پاها و بازوها در این هفته کمی لک می‏‌شوند. برای دیدن ناف نیازی نیست که خیلی پایین نگاه کنید چون ناف در این مرحله از بارداری کمی بیرون زده است. در هفته بیست و یکم بارداری در بعضی از خانم‌‏ها ناف بیرون نزده است و صاف است. هرچه شکم بزرگ‏‌تر شود ناف برجسته‏‌تر می‌شود. جالب است بدانید ناف یکی از اعضای بدن مادر است که تغییراتی که در آن صورت می‌‏گیرد همیشگی هستند و حتی بعد از بارداری نیز باقی می‏‌ماند.
رشد پستان‏‌ها در این مرحله ثابت است و کم‌کم به تغییرات دائم پستان‏‌ها عادت می‏‌کنید. هر چه که از زمان بارداری بیشتر می‏‌گذرد نوک پستان‏‌ها بزرگ‏‌تر می‏‌شوند و آرئول (ناحیه قهوه‌‏ای رنگ اطراف نوک پستان) نیز تیره‌‏تر می‏شود. سعی کنید از سوتین‏‌های راحتی استفاده کنید. احتمال دارد در این دوران به سوتین‌‏های بزرگ‏تری نیاز داشته باشید. تمام تغییرات پستان‏‌ها طبیعی هستند و برای شیر دادن به نوزاد بعد از زایمان ایجاد می‏‌شوند.
ممکن است بیشتر از هفته‌های قبل اضافه وزن داشته باشید. در واقع در ده هفته آینده تقریباً نیمی از کل اضافه‏ وزن دوران بارداری را خواهید داشت. تمام اضافه‏ وزن به خاطر جنین است چون روز به روز چربی ذخیره می‏‌کند و ماهچه‌هایش سنگین‌تر می‌شوند.

به مواد غیرخوراکی و عجیب ویار دارید. اگر میل به خوردن خاک، زغال یا زغال چوب یا حتی گچ دارید، سعی کنید این میل را در خود از بین ببرید. میل به خوردن مواد غیر‏خوراکی و عجیب «ویار» گفته می‏‌شود که دلیل آن خیلی مهم است. این مواد بقایای عناصر زنده هستند و بدن شما به دلایل خاصی به خوردن آنها تمایل پیدا می‏‌کند. با این وجود با این حس مبارزه کنید و به‌هیچ‌‏وجه این مواد را نخورید. در عوض سعی کنید مواد مغذی زیادی را در برنامه غذایی خود بگنجانید.
در این دوران مستعد ابتلا به واریس هستید. هر چه که روزهای بیشتری از حاملگی را پشت سر بگذارید فشار روی رگ‏‌های پا به دلیل افزایش پروژسترون بیشتر می‌شود. پروژسترون باعث سفت شدن دیواره رگ‌‏ها می‏‌شود و شرایط را بدتر می‌‏کند. اگر در خانواده شما افراد زیادی به بیماری واریس مبتلا هستند، احتمالاً شما نیز مبتلا می‏‌شوید. بیماری واریس در هر حاملگی و با افزایش سن بدتر می‏‌شود. برای جلوگیری از شدت یافتن بیماری واریس، پاهای خود را تا حد امکان آویزان نکنید، روی پهلوی چپ دراز بکشید و جوراب‏‌های مخصوص بپوشید.

تغییرات عاطفی

در حال حاضر حاملگی شما کاملاً مشخص است و احساس متفاوتی را تجربه می‏‌کنید. در این برهه از بارداری مادران (و همچنین پدران) به خاطر تغییرات ایجاد‏شده نگران می‏‌شوند. این حالت‏‌ها کاملاً طبیعی هستند و سلامت روحی والدین را نشان می‏‌دهند. درباره احساس خود با دوستانتان که مادر شده‌اند صحبت کنید. آنها تجربه مشابهی داشته‌اند. درباره اضطراب و ترس خود با همسرتان نیز صحبت کنید زیرا او می‌‏تواند به بهترین نحو شما را دلداری دهد.
اگر قبلاً بچه‌‏دار شده‌‏اید در حال حاضر نمی‏‌دانید که یک نفر چگونه می‌تواند دو بچه را همزمان به یک اندازه دوست داشته باشد. این یک مشکل رایج بین تمام زنان باردار است و تنها با صحبت کردن حل می‏‌شود. مطمئن باشید که نوزادان خودشان بلد هستند چگونه در قلب پد ر و مادر جا باز کنند.

دو سؤال درباره داشتن رابطه جنسی در طی بارداری

سؤال اول

آیا داشتن رابطه جنسی در طی بارداری طبیعی است؟

برخی از زنان باردار تمایل جنسی زیادی دارند. این خانم‌‏ها از افزایش جریان خون به ناحیه لگن و افزایش تحریک‏‌پذیری و همچنین تحریک‌‏پذیری واژن به دلیل تغییرات هورمونی لذت می‏‌برند.
اما تمایل نداشتن به رابطه جنسی در بارداری نیز کاملاً عادی است. اگر در زمان بارداری با داشتن رابطه جنسی احساس درد داشته باشید تمایل به ایجاد رابطه جنسی کم می‌شود. اگر به داشتن رابطه جنسی علاقه ندارید، همسرتان را در جریان بگذارید و این اطمینان خاطر را به او بدهید که هنوز دوستش دارید. همچنین به یاد داشته باشید که راه‏‌های دیگری نیز برای بیان احساسات به جز داشتن رابطه جنسی وجود دارد. می‌‏توانید یکدیگر را در آغوش بگیرید، ببوسید و به یکدیگر ابراز علاقه کنید.

سؤال دوم

چه زمانی باید از داشتن رابطه جنسی در حین بارداری خودداری کرد؟

اگر شما یا همسرتان تب‌خال دستگاه تناسلی دارید باید از رابطه جنسی بپرهیزید. اگر همسرتان سابقه تب‌خال تناسلی دارد از هرگونه رابطه جنسی در سه ماهه سوم اجتناب کنید حتی اگر در حال حاضر هیچ‏گونه درد یا علائمی ندارید.
وضعیت‌‏های دیگری نیز وجود دارد که مرکز بهداشت و مامایی به شما پیشنهاد می‌‏دهد هیچ‏‌گونه رابطه جنسی نداشته باشید. برای مثال اگر در حاملگی‌‏های قبلی زایمان زودرس داشته‏‌اید، ماما به شما پیشنهاد می‏‌دهد تا هفته سی و هفتم رابطه جنسی نداشته باشید.

علائم بارداری در هفته بیست و یکم

• اگر سوزش معده یا سوءهاضمه دارید، از خوردن غذاهای ادویه‌‏دار و چرب و دیگر محرک‏‌ها اجتناب کنید.

• ممکن است گاهی رحم انقباض پیدا کند، همان‌طور که در زمان زایمان این اتفاق می‏‌افتد و دردی شبیه درد زایمان داشته باشید.

• مجرای شیر تا پایان این سه ماهه به طور کامل رشد خواهد کرد و از سینه‌ها شیر می‌‏ریزد.

• پوست به دلیل کشیدگی و بزرگ شدن شکم خشک می‏‌شود و با خارش همراه است.

• هرچه که نوزاد بزرگ‏‌تر می‏شود، پوست نازک‏تر می‌‏شود و ترک می‏‌خورد. نگران ترک‏‌های پوست نباشید، بعد از زایمان برطرف می‏‌شوند.

الان زمان خوبی است که دوباره در مورد شیوه تولد نوزاد فکر کنید. بعضی از مادران بر این باورند که فکر کردن به این قضیه درست نیست چون همیشه همه چیز طبق خواسته ما پیش نمی‌‏رود.

قبل از انتخاب نوع زایمان به مسائل زیر نیز فکر کنید:

• درد و سختی

• استفاده از موسیقی یا درمان‏‌های کمکی در حین زایمان

• استفاده از آب هنگام تولد

• وضعیت دلخواه شما هنگام زایمان

• آیا می‏‌خواهید نوزاد خود را فوراً ببینید

• آیا تمایل به زایمان طبیعی دارید یا سزارین

تهیه و ترجمه توسط تیم تولید محتوای میترانیتا

دیدگاهتان را بنویسید