پیش از بارداری

پیش از بارداری - میترانیتا
اشتراک‌گذاری...
Print this page
Print
Email this to someone
email
Share on Facebook
Facebook
Share on Google+
Google+
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

اگر می‌خواهید فرزندی سالم داشته باشید، پیش از بارداری به این موضوع فکر کنید و برای آن آماده شوید. با مراقبت‌‏های حین بارداری احتمال داشتن فرزند سالم را بالا می‌‏برید. آمادگی برای بارداری در برخی از افراد چند ماه طول می‏‌کشد ولی در برخی دیگر این آمادگی بیشتر طول می‏‌کشد. با انجام مراحل زیر می‌توانید احتمال داشتن یک بارداری سالم را بالا ببرید.

پیش از بارداری ابتدا تصمیم بگیرید

سعی کنید به بچه‏‌دار شدن خوب فکر کنید. هنگامی که قصد بچه‌‏دار شدن ندارید از روش‏‌های جلوگیری مطمئنی استفاده ‏کنید و زمانی که به بچه‏‌دار شدن فکر می‏‌کنید باید مراحلی را پشت سر بگذارید.
تصمیم خود را برای بچه‌‏دار شدن قطعی کنید. معمولاً زوج‌‏ها در مورد مدت زمان انتظار برای حاملگی، تعداد دفعات و بهترین زمان ایجاد رابطه جنسی اطلاعی ندارند.

این یک سؤال رایج است: احتمال بارداری من در این ماه چقدر است؟

اکثر زوج‌‏هایی که قصد حاملگی دارند، احتمال حاملگی آنها در هر ماه حدوداً ۱۵ تا ۲۵ درصد است.
عوامل مختلفی بر احتمال بارداری تأثیر می‏‌گذارند. این عوامل در زیر آمده‌‏اند:

• سن: بعد از ۳۰ سالگی، احتمال بارداری در هر ماه کاهش می‌‏یابد و این میزان با بالا رفتن سن بیشتر می‏‌شود و در دهه ۴۰ رفته‌رفته از بین می‌‏رود.

• سیکل قاعدگی نامنظم: اگر دارای سیکل قاعدگی نامنظم هستید، تشخیص زمان تخمک‌‏گذاری کار دشواری است و این مسئله تعیین بهترین زمان برای آمیزش جنسی را سخت‏‌تر می‏‌کند.

• تعداد دفعات رابطه جنسی: هرچه تعداد دفعات رابطه جنسی کمتر باشد، شانس باردارشدن نیز کمتر می‌شود.

• مدت زمان انتظار: اگر بعد از یک سال اقدام برای بارداری، باردار نشدید، برای انجام آزمایش‏‌های باروری به پزشک خود مراجعه کنید.

• بیماری‏ یا شرایط پزشکی خاص بر باروری تأثیر می‏‌گذارد.

پیش از بارداری - میترانیتا

 

قاعدگی منظم

هرچه سیکل ماهانه سریع‌تر باشد، فرد زودتر باردار می‌شود. بسیاری از زنان عادت ماهانه منظمی ندارند. سیکل قاعدگی درست از زمان دیدن خون قرمز رنگ روشن (نه فقط لکه) آغاز می‌شود و روز قبل از شروع سیکل بعدی پایان می‌‏یابد. مدت زمان سیکل قاعدگی زنان از ۲۱ تا ۳۵ روز متفاوت است. اگر سیکل قاعدگی نسبت به ماه گذشته چند روز تغییر کند، سیکل قاعدگی نامنظم است.
اگر بدنی سالم داشته باشید، احتمال بارداری بیشتر می‌شود. اگر سر تاریخ مقرر پریود نشدید، بدین معناست که باردار هستید؛ بنابراین قبل از اقدام برای بارداری باید آماده شوید و توصیه‏‌های مربوط به بارداری را به طور کامل دنبال کنید.

قطع جلوگیری از بارداری

اگر قصد بارداری دارید باید روش‏های جلوگیری از بارداری را قطع کنید. اگر از روش‏‌های طبیعی مثل کاندوم و دیافراگم برای جلوگیری استفاده می‌کنید، امکان باردارشدن به محض قطع این روش‌ها زیاد است.
باروری شما با انجام اقدامات زیر به حالت عادی برمی‏‌گردد:

• قرص‌‏های جلوگیری از بارداری را قطع کنید.

• دستگاه‌‏های جلوگیری از بارداری را بردارید.

• دستگاه داخل رحمی هورمون‌‏هایی پخش می‏‌کند، آنها را از بدن خود خارج کنید.

اگر برای جلوگیری از بارداری آمپول تزریق کرده‏‌اید، بعد از قطع آن ممکن است یک سال طول بکشد تا سیکل قاعدگی و باروری شما به حالت عادی بازگردد. اگر خیلی سریع باردار شدید نگران نباشید، آسیبی به جنین نمی‌‏رسد.

پیش از بارداری - میترانیتا

 

چه موقع بهترین زمان برای قطع جلوگیری از بارداری است؟

اگر زوجین در یک سال اول اقدام برای بارداری،‌ دو تا سه بار در هفته رابطه جنسی داشته باشند، بیش از هشت بار از هر ده بار منجر به بارداری می‌‏شود. بعضی از افراد بر این باورند که بهترین راه برای باردارشدن زمان‌‏بندی رابطه جنسی است، ولی همیشه درست نیست. برای اطمینان بیشتر از روز تخمک‏‌گذاری، هر دو روز یا سه روز یک بار رابطه جنسی داشته باشید. فشار عصبی زوج‌‏ها روی باروری آنها تأثیر می‌گذارد.
علاوه بر موارد بالا باید قبل از بارداری به پزشک مراجعه کنید. قبل از بارداری نیاز نیست که تحت نظر پزشک‌های مختلفی باشید، ولی برای معاینات بیشتر قبل از بارداری به پزشک زنان یا پزشک خانواده مراجعه کنید. پزشک سابقه پزشکی شما و خانواده‌‏تان و مصرف هر نوع دارو را بررسی می‌‏کند. مصرف بعضی از داروها در حین بارداری خطرناک است و برخی دیگر قبل از اقدام شما برای بارداری باید عوض شوند چون در بدن شما چربی ذخیره می‌‏کنند و در آنجا باقی می‌‏مانند.

همچنین پزشک باید در مورد رژیم غذایی، وزن، ورزش و هر نوع عادت نادرست (مثل سیگار کشیدن و اعتیاد به مواد مخدر) با شما صحبت کند، مولتی‌ویتامین تجویز کند و مطمئن شود که بیماری خاصی ندارید. پزشک وجود هرگونه بیماری مثل آبله‌مرغان و سرخجه در دوران کودکی شما را بررسی می‌کند و به سؤالات شما پاسخ می‌دهد. اگر از زمان آخرین معاینه شما یک سال می‏‌گذرد باید انتظار معاینه لگنی و آزمایش پاپ‌اسمیر نیز داشته باشید. اگر در معرض خطر بیماری‌‏های مقاربتی قرار دارید، بهتر است پزشک وجود این بیماری‌ها را بررسی کند. خیلی از زوج‌‏ها مایل به انجام آزمایش‌های ژنتیکی هستند تا براساس ریشه نژادی یا سابقه خانوادگی، بیماری‏‌ها‏یی مثل سلول داسی شکل، تی‌ساکس (Tay-Sachs) یا ليف‌آماس‌ (cystic fibrosis) تشخیص داده شود.

پزشک سابقه پزشکی شما را بررسی می‏‌کند تا مطمئن شود که شما و والدینتان هیچ‌گونه بیماری تأثیرگذار بر باروری و بارداری ندارید. این مشکلات شامل اختلالات ارثی، دیابت یا صرع و مصرف طولانی‌مدت دارو است.
باید از وضعیت سرخجه (سرخک آلمانی) خود اطلاع داشته باشید. اکثر زنان در زمان بچگی واکسن سرخجه زده‌‏‏اند، ولی بهتر است که قبل از اقدام به بارداری وضعیت ایمنی بدنتان بررسی شود. اگر در برابر این بیماری‏‌ها ایمن نباشید، دوباره باید واکسن بزنید، ولی حداقل یک ماه نباید باردار شوید.

باید قبل از بارداری، وجود برخی از بیماری‌ها در بدن بررسی شود. اگر بیماری‏‌هایی مثل صرع، فشار خون بالا، آسم، یا دیابت دارید، باید قبل از بارداری توصیه‌‏های پزشکی را دنبال کنید. در صورت ابتلا به این بیماری‏‌ها در حین بارداری، باید به خاطر سلامت خود و جنین تحت نظر پزشک باشید، ولی مصرف بعضی از داروها شرایط را بدتر می‏‌کند، مثلاً داروی کاهش فشار خون و داروی صرع تأثیر منفی روی بارداری دارد. اگر هم‌‏اکنون این داروها را مصرف می‏‌کنید، پزشک باید این داروها را عوض کند.

نشانه‌های اولیه بارداری

با یک آزمایش خون ساده از بارداری خود مطمئن شوید. گاهی برای انجام این آزمایش خیلی زود است، برخی از علائم خفیف بارداری مثل خستگی، تهوع، تکرر ادرار و شل شدن سینه، از نشانه‌های بارداری هستند.

تهیه و ترجمه توسط تیم تولید محتوای میترانیتا

دیدگاه ها بسته شده است