بارداری: هفته سی و هفتم

بارداری: هفته سی و هفتم - میترانیتا
اشتراک‌گذاری...
Print this page
Print
Email this to someone
email
Share on Facebook
Facebook
Share on Google+
Google+
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

جنین شما چگونه رشد می‏‌کند

جنین در این هفته به طور کامل آماده شده است، حتی اگر زمان زایمان شما سه هفته دیگر باشد. ریه‌‏های او کاملاً تکامل پیدا کرده‌‏اند و برای ادامه زندگی در خارج از رحم آماده‌‏اند. البته بعضی از نوزادان نیاز به زمان بیشتری دارند؛ بنابراین حتی اگر نیاز به عمل سزارین هم داشته باشید پزشک زمان آن را بعد از هفته سی و نهم تعیین می‏‌کند، مگر اینکه به دلیل مشکلات پزشکی زایمان باید زودتر انجام شود.
وزن جنین در این هفته ۲ کیلو و ۸۷۲ گرم و قدش از سر تا پاشنه پا، کمی بیشتر از ۴۸ سانتی‏‌متر (تقریباً به اندازه یک دسته برگ چغندر) است. سر بسیاری از نوزادان در زمان تولد، پوشیده از موهایی به بلندی یک و نیم سانتی‌متر تا چهار سانتی‏‌متر است؛ اما اگر رنگ موهای نوزاد شباهتی به رنگ موهای شما نداشت، تعجب نکنید. گاهی اوقات زوج‌‏هایی که موهای تیره دارند با دیدن نوزادشان که موی روشن دارد شگفت‌‏زده می‎شوند و زوج‌‏هایی که موهای صاف دارند با دیدن موهای مجعد نوزاد حیرت‌‏زده می‏‏شوند. سر بعضی از نوزادان نیز فقط با موهای کرک مانند پوشیده شده است.

زندگی شما چگونه تغییر می‏‌کند

تغییرات جسمی

درد دارید و مثانه شما نمی‏‌تواند بیش از چند میلی‏‌لیتر ادرار را نگه دارد. به آخرین هفته‏‌های بارداری خود خوش آمدید. دردهای کاذب زایمان در این هفته بیشتر می‌شود، مدت بیشتری طول می‏‌کشند و آزاردهنده‌‏تر هستند. ترشحات واژنی نیز در این هفته بیشتر می‌‏شود. اگر متوجه (مخاط خونی کم‏رنگ) روی لباس زیر خود شدید بدانید که زایمان نزدیک است (اگر هرگونه لکه‏‌بینی یا خونریزی دارید، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید).
همچنین از پزشک خود درباره نتیجه کشت استرپتوکوک گروه B سؤال کنید. با مشخص شدن این نتیجه در صورتی که نیاز به آنتی‌‏بیوتیک داشته باشید به محض وارد شدن به اتاق زایمان، کادر بیمارستان آن را از طریق سرم به شما تزریق خواهد کرد.

ترشحات واژن افزایش می‌یابد و باید از نوار بهداشتی استفاده کنید. این حالت کاملاً طبیعی است مگر اینکه شدید باشد، خارش داشته باشید یا بوی بدی دهد و ناراحتی خاصی ایجاد کند. لگن بزرگ می‏‌شود و فعالیت‏‌های هورمونی افزایش می‌‏یابد. همه این پیامدها طبیعی هستند.
ممکن است گاهی حالت‏‌های شدیدی در مثانه خود احساس کنید. این حالت شما را به وحشت می‏‌اندازد و باعث خیس شدن شما می‌شود. تا زمانی که سایر علائم عفونت ادراری را ندارید، نگران نباشید. اگر فرزند اول شماست، جنین در لگن خاصره قرار دارد و سر استخوانی جنین در نزدیکی مثانه احساس می‌‏شود. تغییر وضعیت مهم است و این حالت به دلیل فضای کوچک است.
از این هفته به بعد خوابیدن از همیشه مشکل‌‏تر می‌‏شود، سعی کنید در طول روز بیشتر استراحت کنید و از آخرین فرصت‌ها برای استراحت در روز استفاده کنید. حرکت‌های جنین را به دقت بررسی کنید و اگر متوجه کوچک‌‏ترین تغییر در حرکات شدید، فوراً به پزشک خود اطلاع دهید. اگرچه جای جنین کوچک است، اما باید مانند قبل فعال باشد.
رویاهای شما در حال حاضر مهیج شده‌اند. نگرانی‌ها در مورد زایمان و در مورد مسئولیت‏‌های بعد از زایمان باعث شده هنگام خوابیدن رویاهای عجیبی به سراغتان بیاید.

تغییرات عاطفی

شما و همسرتان هیجان خاصی دارید. کودک و تأثیر او در زندگیتان را تصور می‏‎کنید. ممکن است وحشت کنید و در مورد مراقبت از او و نحوه کنار آمدن با کارهای لازم نگران شوید. ترس از ناشناخته‌‏ها اغلب باعث بدتر شدن تصورات و بدبین شدن می‌‏شود. اکثر مادران به دنبال اطمینان خاطر هستند. این‌گونه ترس‌‏ها فقط شرایط را برای شما سخت می‏‌کند.
اگر قرار است سزارین شوید، تاریخ آن را در دفتر یا تقویم خود ثبت کنید و برای آن روز برنامه‌‏ریزی کنید. در هفته‌های آخر بارداری باید خیلی صبور باشید و اگر این خصوصیت اخلاقی را ندارید، هفته‌های آخر را به سختی طی خواهید کرد.

راه رفتن در این هفته

در این هفته به سختی راه می‌‏روید. اگر از قبل هرگونه مشکلی در لگن خود داشتید، الان بدتر می‌‏شود. حتی بعضی از مادران مجبورند که به طور موقت از عصا استفاده کنند، اما خوشبختانه تعداد آنها کم است. اگر لازم است استراحت مطلق داشته باشید. روزهای شلوغی را در پیش خواهید داشت.

حقایق جالب: نشانه‌‏های زایمان

هیچ راهی برای پیش‏‌بینی زمان دقیق زایمان وجود ندارد. جنین تقریباً یک ماه قبل از زایمان آماده به دنیا آمدن می‏‌شود. ممکن است آنچنان احساس شادمانی کنید که از اتفاقاتی که در حال وقوع هستند بی‌‏اطلاع باشید. هرچه به تاریخ زایمان نزدیک‏‌تر می‏‌شوید، متوجه علائم جدیدتری خواهید شد.

چند نشانه‌ای که چند هفته‏ یا چند روز قبل از زایمان اتفاق می‌افتد، را در اینجا ذکر می‌کنیم:

جنین به پایین رانده می‌‏شود. اگر اولین بارداری شما است، حسی به نام «سبک شدن» را چند هفته قبل از زایمان تجربه می‌‏کنید. این اتفاق زمانی می‌‏افتد که جنین به سمت ناحیه لگن سرازیر می‌شود. ممکن است در ناحیه لگن احساس سنگینی کنید، در حالی که فشاری روی قفسه سینه خود و دنده‌‏ها احساس نمی‏‌کنید و نفس کشیدن آسان‏‌تر می‌‏شود.
دردهای کاذب زایمان افزایش می‏‌یابند. دردهای دروغین زایمان شدیدتر و مداوم‌تر می‏‌شوند که می‌‏توانند نشانه قبل از زایمان باشند، دهانه رحم در حال باز شدن است و مراحل زایمان واقعی آهسته آهسته شروع می‌‏شود. بعضی از خانم‌‏ها در این برهه زمانی دردهایی شبیه دردهای قاعدگی دارند.

مخاط مسدود‏کننده از بدن شما خارج می‏‌شود. مخاط مسدود‏کننده، لایه مخاطی ضخیمی هستند که مجاری گردن رحم که به رحم متصل است را مسدود می‏‌کنند. این مخاط ممکن است به یکباره به صورت یک لخته یا با افزایش ترشحات واژنی طی چندین روز از بدن خارج شوند. ممکن است این مخاط همراه با رگه‏‌های خون (که قهوه‌‏ای، صورتی یا قرمز است) باشند که در این حالت به آن «نمایش خونی» گفته می‏‌شود.
ممکن است کیسه آب شما پاره شود. بسیاری از مادران انقباض‎های منظم را گاهی قبل از پاره شدن کیسه آب حس می‌‏کنند، اما گاهی اول کیسه آب پاره می‌‏شود. وقتی این اتفاق می‏‌افتد باید بدانید که زایمان خیلی نزدیک است (اگر انقباض‌‏ها به سرعت شروع نشوند، اعصاب را تحریک می‏‌کنند تا انقباض‎‏ها شروع شوند). چه مایع آمنیوتیک به صورت قطره قطره خارج شود و چه جاری شود، باید به پزشک خود اطلاع دهید.

چگونه متوجه شوم که این دردها دروغین هستند یا واقعاً زمان زایمان من فرارسیده است؟

گاهی اوقات تشخیص دردهای دروغین از مراحل اولیه زایمان واقعی در فواصل زمانی ایجاد می‌‏شوند و شدت و طول مدت مشخصی ندارند. اگرچه انقباض‌‏های واقعی زایمان نیز در ابتدا نامنظم هستند اما پس از مدتی منظم می‌‏شوند و فاصله زمانی بین آنها کوتاه‌‏تر می‏شود، شدیدتر می‏‌شوند و مدت زمان طولانی‌‏تری طول می‏‌کشند.

دردهای کاذب زایمان اغلب در قسمت پایین شکم متمرکز هستند. دردهای واقعی زایمان ابتدا در ناحیه پایین کمر احساس می‏‌شوند و سپس در اطراف شکم جمع می‌شوند.

انقباض‌‏های کاذب زایمان با تغییر وضعیت یا آرام گرفتن فروکش می‏‌کنند. انقباض‌‏های واقعی زایمان بدون توجه به شرایط شدیدتر می‌‏شوند.

فعالیت‏‌های این هفته

نصب صندلی کودک در خودرو را یاد بگیرید. نمی‏توانید نوزاد را بدون استفاده از صندلی کودک به خانه بیاورید و نصب صندلی از آن چیزی که فکر می‌‏کنید مشکل‏تر است پس تا لحظه آخر منتظر نمانید.

علائم بارداری در هفته سی و هفتم

• به دلیل فشاری که توسط جنین به دستگاه گوارش وارد می‏‌شود، سوزش معده دارید.

• لکه‏‌بینی دارید، اگر خونریزی شدید شد، به پزشک خود اطلاع دهید.

• ترک‏های پوستی دارید، متأسفانه از این به بعد تا هفته آخر ترک‏های جدیدی روی پوست ایجاد می‏‌شود.

• به دلیل سرازیر شدن جنین، فشار روی شکم (و نیاز بیشتر به ادرار کردن) افزایش می‌یابد.

• برای خوابیدن مشکل دارید. برای حل این مشکل در طول روز ورزش کنید، به مقدار فراوان آب بنوشید و مصرف کافئین را به حداقل برسانید.

تهیه و ترجمه توسط تیم تولید محتوای میترانیتا

دیدگاهتان را بنویسید