بارداری: هفته چهارم

بارداری: هفته چهارم - میترانیتا
اشتراک‌گذاری...
Print this page
Print
Email this to someone
email
Share on Facebook
Facebook
Share on Google+
Google+
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

جنین چگونه رشد می‏‌کند

این هفته اولین هفته رشد جنین به حساب می‌‏آید. از الان تا هفته دهم تمام اعضای بدن جنین شروع به رشد می‌‏کنند و بعضی از آنها نیز فعالیت خود را شروع می‏‌کنند. هر چیزی که در این هفته روند رشد جنین را مختل کند به او آسیب می‌‏رساند. در حال حاضر اندازه جنین کمتر از ۳ میلی‌‏متر و به اندازه یک دانه خشخاش است، جنین از دو لایه اپی‏بلاست و هیپوبلاست تشکیل شده است که همه اندام‌‏ها و قسمت‏‌های مختلف بدن او در آن‌ها رشد می‏‌کنند. جفت نیز از دو لایه تشکیل شده است. سلول‏‌های جفت در دیواره رحم تونل می‏‌زنند و فضایی را برای عبور جریان خون ایجاد می‌کنند تا مواد مغذی و اکسیژن موردنیاز را به جفت در حال رشد برسانند.
در این هفته کیسه آمنیون (کیسه آب)، جنین را در خود جای می‏‌دهد و مایع آمنیون از جنین در حال رشد محافظت می‏‌کند. همچنین کیسه زرده گلبول‏‌های قرمز جنین را تولید می‏‌کند و تا زمان رشد جفت، به جنین مواد غذایی می‌رسانند.

زندگی شما چگونه تغییر می‌‏کند

تغییرات جسمی

اگر تخمک در این هفته به جای هفته سوم لانه‏‌گزینی کند، ممکن است خونریزی یا لکه‏‌بینی لانه‏‌گزینی را تجربه کنید. این نوع خونریزی با خونریزی عادت ماهانه کاملاً متفاوت است، معمولاً صورتی یا قهوه‌‏ای رنگ است و مقدار آن زیاد نیست.

اگر باردار نباشید در این هفته پریود خواهید شد و دوباره از ماه بعد برای بارداری اقدام کنید.

بعضی از خانم‌‏ها در این هفته علائم بارداری را تا حدودی تجربه می‏‌کنند. اگر جزء افراد خوشبخت باشید، هیچ‏گونه علائمی را تجربه نخواهید کرد. در زیر به برخی از این علائم اشاره شده است:

• به خاطر افزایش ضربان قلب، پستان‌ها حساس می‏‌شوند. تغییرات جدید بدن، باعث افزایش جریان خون به سمت پستان‏‌ها می‏‌شوند؛ بنابراین بدن باید با این تغییرات تطبیق پیدا کند.

• داشتن احساس خستگی کاملاً طبیعی است و به خاطر افزایش ضربان قلب و کم‏‌خونی است. بدن به سختی خود را با شرایط تطبیق می‏‌دهد به همین دلیل احساس خستگی می‏‌کنید.

• در رحم خود انقباض‏‌های خفیفی احساس می‌کنید چون رحم به خانه جدید تخمک بارورشده تبدیل شده است. این انقباض‏‌ها شبیه انقباض‌های زمان قاعدگی هستند.

• ممکن است صبح‌‏ها یا هر ساعتی از روز حالت تهوع داشته باشید. مصرف زنجبیل برای رفع حالت تهوع مفید است.

• تکرار ادرار زیر یکی از حالت‏‌های طبیعی بارداری است.

سلامتی و تناسب اندام در حین بارداری

استراحت کنید، تغذیه مناسب داشته باشید و آب زیاد بنوشید (تهوع زیاد باعث کم شدن آب بدن می‏‌شود). بدن شما بیش‌‏از‏حد فعالیت می‏‌کند؛ بنابراین دمای بدن کمی بیشتر از حد معمول است و شما احساس گرما می‏‌کنید.
اگر یک برنامه ورزشی خاصی را دنبال می‏کنید لازم نیست آن را تنها به دلیل بارداری قطع کنید. در واقع سلامتی و تناسب اندام شما برای رشد جنین مهم است. اگر در حال حاضر به طور مرتب ورزش نمی‏‌کنید سریع‏‌تر شروع کنید. یوگا و پیاده‏‌روی در دوران بارداری ورزش‌های مناسبی هستند.

فعالیت این هفته

در این هفته با انجام تست بارداری خانگی می‌‏توانید از بارداری خود مطمئن شوید. برای کسب نتیجه دقیق‏‌تر تا آخر هفته منتظر بمانید. در صورت تمایل می‏‌توانید هم‌‏اکنون تست بارداری انجام دهید ولی نتیجه دقیق معمولاً یک هفته بعد از عقب افتادن تاریخ پریودی به دست می‌‏آید.
درصورتی که جواب آزمایش مثبت بود با پزشک زنان تماس گرفته و نوبت بگیرید. اکثر پزشکان تا هشت هفته اول بارداری زنان باردار را ویزیت نمی‏‌کنند مگر اینکه قبلاً سابقه بارداری ناموفق داشته باشند یا در حال حاضر علائم یا شرایطی نگران‏‌کننده داشته باشند. اگر هر نوع دارویی (با نسخه یا بدون نسخه) مصرف می‏‌کنید درباره آن از پزشک خود سؤال کنید. هرگونه نگرانی خود را با پزشک در میان بگذارید.
شما باید مولتی‌‏ویتامین حاوی ۴۰۰ میکروگرم فولیک اسید مصرف کنید. در حین بارداری روزانه به ۶۰۰ میکروگرم فولیک اسید نیاز است و این میزان معمولاً در مولتی‏‌ویتامین‏‌های بارداری وجود ندارد. شش هفته بعدی برای رشد جنین بسیار حیاتی است. جفت و بند ناف مواد مغذی مورد نیاز جنین را تأمین می‌کنند. جنین از طریق جفت از بدن شما تغذیه می‏‌کند؛ بنابراین باید غذاهای سالم و مغذی مصرف کنید.
در صورتی که جواب تست خانگی بارداری منفی بود ولی باز هم پریود نشدید در هفته پنجم آزمایش دیگری انجام دهید. بسیاری از آزمایش‏‌های ادرار در هفته چهارم دقیق نیستند.


۳ سؤال درباره آزمایش بارداری

سؤال اول

چه زمانی می‌‏توانم از دقیق بودن جواب آزمایش بارداری مطمئن باشم؟

بهتر است برای انجام آزمایش بارداری یک هفته بعد از عقب افتادن پریودی منتظر بمانید. در آن زمان مقدار کافی از هورمون گنادوتروپین جفتی انسان (HCG) در ادرار زنانی که تازه باردار شده‌‏اند وجود دارد.
بسیاری از تست‌های بارداری خانگی مدعی هستند که یک روز بعد از عقب افتادن پریودی به طور دقیق بارداری را نشان می‌‏دهند؛ ولی با ‏این ‏وجود احتمال خطا نیز وجود دارد.

سؤال دوم

چطور می‌‏توان بهترین نتیجه را از تست بارداری گرفت؟

به تاریخ انقضای تست بارداری خانگی توجه کنید. اگر تست را در خانه دارید و آن را در جای گرم یا مرطوب نگه داشته‏‌اید ممکن است فاسد شده باشد، پس آن را دور انداخته و تست جدید بخرید. پیش از استفاده، دستورالعمل را کامل بخوانید و برای اینکه نتیجه دقیق‌‏تر باشد، آزمایش را صبح اول وقت که ادرار غلیظ‏‏‌تر است انجام دهید.

سؤال سوم

آیا خط کمرنگ به معنی بارداری است؟

اگر خط خیلی کمرنگی مشاهده کردید، احتمال بارداری وجود دارد.

آیا در مورد تاریخ زایمان خود گیج هستید؟

از اولین روز آخرین پریودی خود باردار هستید؛ بنابراین بهترین زمان برای انجام تست بارداری (حدوداً ۳ هفته پس از لقاح است) که هفته پنجم بارداری است.

نحوه تخمین زمان زایمان

یکی از سؤالات رایج زنان باردار نحوه تخمین زمان زایمان است. می‏‌توانید زمان زایمان خود را ۲۸۰ روز از اولین روز بعد از آخرین عادت ماهانه خود محاسبه کنید. ولی این زمان تقریبی است. می‌‏توانید از روش‌های دقیق‌‏تری نیز استفاده کنید، اولین روز آخرین عادت ماهانه خود را حساب کنید سپس به یک سال بعد بروید، سه ماه به عقب برگردید و یک هفته به آن اضافه کنید.

علائم بارداری در هفته چهارم

تفاوت زیادی احساس نمی‏‌کنید ولی در آینده‌‏ای نزدیک حالت تهوع به سراغ شما می‌‏آید.

به دلیل هورمون‏‌های بارداری نفخ دارید.

در صورت داشتن درد و خونریزی نگران نباشید، این درد و خونریزی به دلیل لانه‏‌گزینی جنین است.

نوسانات خلقی ناشی از تغییرات هورمونی است. این حالات در طول ۱۲ هفته اول شدیدتر می‏‌شود.

تهیه و ترجمه توسط تیم تولید محتوای میترانیتا

دیدگاهتان را بنویسید