آمادگی برای اولین عادت ماهانه

آمادگی برای اولین عادت ماهانه - میترانیتا
اشتراک‌گذاری...
Print this page
Print
Email this to someone
email
Share on Facebook
Facebook
Share on Google+
Google+
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

شروع اولین عادت ماهانه یک رویداد مهم در زندگی هر دختر است. پریودی کمی خونریزی واژنی است. خونریزی چند روز طول می‏‌کشد و حدوداً هر ماه اتفاق می‏‌افتد. برخی از دختران بعد از دیدن اولین قطره خون خوشحال می‏‌شوند، درحالی که برخی دیگر بعد از دیدن خون احساس سردر‏گمی و ترس می‏‌کنند. هر واکنشی داشته باشید، دیدن خون برای همه دختران یک معنا دارد و نشان می‌‏دهد که دختر به بلوغ رسیده است. بچه‌‏ها در مدرسه درباره این موضوع زیاد با هم صحبت می‏‌کنند، ولی نهایتاً همه آن را تجربه می‏‌کنند. هر دختر تغییرات مختلفی در بدن خود احساس می‏‌کند تا نهایتاً به یک زن جوان تبدیل شود و ممکن است کمی از این مسئله نگران باشد. واکنش‏‌های احساسی کاملاً طبیعی است اما دختران با داشتن اطلاعات کافی در مورد این دوره اعتماد‏ به‏ نفس کافی بدست می‌‏آورند.

درباره قاعدگی

در گذشته دختران در سن ۱۴ یا ۱۵ سالگی برای اولین بار پریود می‏‌شدند؛ ولی امروزه به دلیل تغذیه بهتر معمولاً دختران بین سنین ۱۰ یا ۱۶ سالگی پریود می‌‏شوند. پریودی آمادگی زنان برای بارداری را اعلام می‏‌کند.
در طول چرخه قاعدگی، هورمون‌‏ها از نقاط مختلف بدن برای کمک به کنترل و آماده‌‏سازی بدن برای بارداری آزاد می‌‏شوند. این آماده‌‏سازی زمانی آغاز می‌‏شود که تخمدان‏‌ها هورمون‏ استروژن و پروژسترون تولید می‏‌کنند. این هورمون‌‏ها باعث ایجاد تغییرات خاصی در آندومتر (پوشش داخلی رحم) می‏‌شوند، سپس هورمون‌‏های بلوغ را ترشح می‏‌کنند و تخمک از تخمدان آزاد می‌‏شود.
آزاد شدن تخمک، تخمک‏‌گذاری نامیده می‏‌شود. تخمک‏‌گذاری بین سیکل ماهانه و معمولاً در روز ۱۴ سیکل ۲۸ روزه اتفاق می‌‏افتد. از تخمدان تخمک به سمت یکی از لوله‌‏های فالوپ (دو لوله که تخمدان را به رحم وصل می‏‌کنند) حرکت می‏‌کند.

اگر تخمک توسط اسپرم بارور شود، حدوداً ۲ تا ۴ روز طول می‏‌کشد تا از لوله فالوپ خارج شود. سیکل قاعدگی از اولین روز یک دوره تا اولین روز سیکل بعدی است. سیکل یک زن بالغ معمولاً ۲۸ روزه است، اگرچه برخی از آنها ۲۲ روز و برخی دیگر ۴۵ روز نیز است. پریودی معمولاً ۵ روز طول می‏‌کشد ولی در زنان مختلف متفاوت است. یک زن در طول یک دوره حدوداً ۲ تا ۴ قاشق غذاخوری (۳۰ تا ۵۹ میلی‏‌لیتر) خون از بدنش خارج می‌‏شود.
در چند سال اول، قاعدگی اغلب نامنظم است. ممکن است سیکل ماهانه کمتر از (۳ هفته) یا بیشتر از (۶ هفته) باشد یا ممکن است یک دختر جوان سالانه سه یا چهار بار پریود شود. فقدان پریودی آمنوره نامیده می‏‌شود. اگر تا سن ۱۵ سالگی یا سه سال بعد از ظهور اولین علائم، پریود نشدید باید به دکتر مراجعه کنید.

چرا دختران پریود می‏‌شوند

سؤالات زیادی در مورد دلیل پریودی دختران وجود دارد. پاسخ این سؤال روشن است. به عنوان یک زن یکی از چیزهایی که بدن برای آن برنامه‌‏ریزی می‏‌کند بچه‌‏دار‏ شدن است. کل فرآیند برای باروری است و شما یکی از میلیاردها زنان جهان هستید که پریودی را تجربه می‏‌کنید. پریود شدن به این معنا است که بدن شما توانایی تولید تخمک و نگه‏‌داشتن کودک را دارد. بدن زنان شگفت‏‌انگیز است و رشد فرزند در بدن برای آنها افتخاری محسوب می‏‌شود.
بدن هر ماه آماده می‏‌شود و احتمال بارداری وجود دارد. یکی از بزرگ‏ترین چیزهایی که اتفاق می‏‌افتد این است که رحم گرم و نرم شده، پوشش دیوارهای آن کرکی و مناسب رشد جنین می‏‌شود. اگر باردار نشوید، بدن شما به آن لایه رحم احتیاج ندارد و نهایتاً آن لایه فرو می‏ریزد و پریود می‌‏شوید. اگر بدن شما آن لایه اضافی را از بدن خارج نکند مریض می‏‌شوید. ممکن است عادت ماهانه در ابتدا برای شما خوشایند نباشد، ولی زمانی که اطلاعاتی کافی در مورد آن کسب می‏‌کنید می‌‏بینید که نهایتاً برای بدن شما مفید است.


از کجا متوجه شوید که اولین قاعدگی چه زمانی اتفاق می‎افتد؟

آمادگی برای اولین قاعدگی - میترانیتا

احتمالاً با دیدن تغییرات فیزیکی می‌‏توانید علائم اولین عادت ماهانه را مشاهده کنید. رشد پستان‏‌ها از اصلی‏‌ترین نشانه وارد شدن به سن بلوغ در دختران است. معمولاً به دنبال آن در ناحیه تناسلی مو رشد می‌‏کند و ترشحات سفیدرنگی از واژن ترشح می‏‌شود.
حدود یک سال پس از رشد سینه‏‌ها، اکثر دختران سریعاً به مرحله‌‏ای از رشد وارد می‏‌شوند. قد آنها بلندتر می‏‌شود و پاهایشان نسبت به قبل بیشتر رشد می‏کند. سپس حدوداً یک سال پس از رشد سریع و حدوداً دو سال و نیم پس از رشد پستان، اولین عادت ماهانه آغاز می‏‌شود.

صحبت با دختران درباره قاعدگی

به طور متوسط اکثر دختران اولین پریودی خود را در ۱۲ یا ۱۳ سالگی تجربه می‏‌کنند ولی ممکن است برخی دیگر دیرتر یا زودتر این حالت را تجربه کنند. اگر درست هنگام اولین قاعدگی در مورد این حالت با دختر خود صحبت کنید، کمی دیر است.
بنابراین قبل از شروع اولین خونریزی، اطلاعات کافی در اختیار دختر خود قرار دهید. قبل از بحث درباره قاعدگی باید درک خوبی از نحوه انجام آن داشته باشید. به طور کامل و یکجا در مورد عادت ماهانه با دختر خود صحبت نکنید. سعی کنید با داشتن مکالمات کوتاه اطلاعات کافی را در اختیار وی قرار دهید. ممکن است ابتدا درک این موضوع برای او سخت باشد. کودکانی که به سن بلوغ می‏‌رسند باید در مورد اتفاق‏‌هایی که در بدنشان رخ می‌‏دهد اطلاعات کافی داشته باشند.

حتی پدر و مادر باید به سؤال کودکان نوپا در مورد بدنشان پاسخ دهند؛ اما چگونگی بحث در مورد جزئیات به بلوغ فرزند و توانایی درک او بستگی دارد. در طول دوران کودکی بسیاری از کودکان از والدین خود سؤال می‏‌پرسند و این فرصت مناسبی برای والدین هست که اطلاعات کافی را در اختیار فرزندان خود قرار دهند. با این کار نه تنها اطلاعات کافی در اختیار او قرار می‌دهید بلکه به والدین نیز این امکان را می‏‌دهد که به راحتی در مورد موضوعات مختلف با آنها صحبت کنند.
اما شما نباید لزوماً برای پاسخ سؤالات آنها تا سن بلوغ و قاعدگی صبر کنید. در حالت ایده‏‌آل بهتر است در حال نزدیک شدن به سن بلوغ، دختران و پسران اطلاعات کافی در مورد تغییرات بدن خود داشته باشند کودکان مایلند اکثر چیزها را از پدر و مادر خود یاد بگیرند، مطمئن باشید که آنها با دوستان خود در مورد این موضوعات صحبت می‏‌کنند. با قرار دادن اطلاعات کافی در اختیار کودکان، پدر و مادر مطمئن می‏‌شوند که اطلاعات درستی در اختیار فرزندان خود قرار داده‌‏اند و هرگونه اطلاعات منفی را از ذهن آنها پاک کرده‌‏اند.

بهتر است که والدین روند قاعدگی را برای فرزندان خود توضیح دهند. اگر مادر از قاعدگی به عنوان بیماری نام ببرد، ذهنیت بدی در دخترش شکل می‏‌گیرد. مادران می‏‌توانند توضیح دهند که دوره قاعدگی یک بخش طبیعی و شگفت‌‏انگیز از زن بودن است. به آنها بگویید که بدون این اتفاق نمی‌‏توانند مادر شوند. برای دختر خود توضیح دهید که تغییرات فیزیکی هر کس متفاوت است. مثلاً ممکن است فرزند شما نگران تغییرات سریع یا کند رشد بدن خود نسبت به سایر دوستان خود باشد.
علاوه بر اینکه دختران باید با مفهوم قاعدگی و بهداشت زنان (نوار بهداشتی) آشنا شوند. باید بدانند که در این دوره گاهی گرفتگی عضلات رحم را تجربه خواهند کرد.


سؤالات رایج در مورد عادت ماهانه

اغلب دختران نوجوان سؤالات زیادی در مورد قاعدگی دارند، بعضی از این سؤالات را در زیر آورده‌‏ایم:

چرا فقط دختران پریود می‏‌شوند؟

برای آنها توضیح دهید که پسران در دوره بلوغ علائم دیگری مانند کلفت‏‌تر شدن صدا و رشد موهای صورت را تجربه می‏‌کنند. پریود شدن به این معناست که دختر می‏‌تواند بچه‌دار شود. پریودی در نتیجه تغییرات رحمی است. رحم عضوی از بدن دختران است.

آیا زنان در سراسر زندگی خود پریود می‏‌شوند؟

خیر عادت ماهانه زنان بین سن ۴۵ تا ۵۱ سالگی متوقف می‏شود و زن دیگر قادر به باردار‏شدن نیست.

پریودی چقدر طول می‏‌کشد و چه مقدار خون از بدن خارج می‏‌شود؟

میزان خونریزی در بین افراد متفاوت است در برخی از زنان ۳ روز و در برخی دیگر یک هفته طول می‏‌کشد. مقدار خونریزی متفاوت است ولی معمولاً بین ۲ تا ۴ قاشق غذاخوری (۳۰ تا ۵۹ میلی‌‏لیتر) است و این میزان هر ماه نیز تفاوت دارد.

آیا دختران باید هنگام پریودی ورزش و شنا را متوقف کنند؟

دختران باید درک کنند که آنها می‌‏توانند در صورت راحتی هر کاری انجام دهند.

آیا دختران همیشه در هنگام پریودی گرفتگی عضله دارند؟

نگرانی در مورد گرفتگی عضله، موضوع بزرگی برای برخی از دختران است. درحالی که بسیاری از دختران گرفتگی عضله دارند ولی بسیاری از آنها در یکی دو سال اول گرفتگی عضله را تجربه نمی‌‏کنند. گرفتگی عضله فقط چند روز وجود دارد. گاهی اوقات یک بطری آب داغ یا یک حمام داغ می‏‌تواند به کاهش ناراحتی کمک کند. گاهی تنفس‏‌های عمیق و ورزش نیز مفید است. اگر گرفتگی عضلات خیلی ناراحت‏‌کننده شود می‏‌توانید از داروهایی مسکن مثل ایبوپروفن استفاده کنید. داشتن گرفتگی در یک یا دو روز اول طبیعی است، اما گاهی درد پریودی به قدری شدید می‌‏شود که انجام هرگونه کار و فعالیتی برای دختران غیرممکن می‌‏شود.



آمادگی برای اولین قاعدگی - میترانیتا

PMS چیست؟

سندرم قبل از قاعدگی (PMS) که شامل تغییرات جسمی و روحی (نوسانات خلقی و تحریک‏‌پذیری، تنش، نفخ و حساسیت پستان‏‌ها) است و ممکن است درست قبل از عادت ماهانه رخ دهد؛ اما دختران معمولاً علائم مرتبط با سندرم قبل از قاعدگی را تا چند سال پس از شروع اولین قاعدگی ندارند. درحالی که همه دختران PMS را تجربه نمی‏‌کنند، ولی استراحت، ورزش و خوردن یک رژیم غذایی متعادل به کم کردن این عارضه کمک می‏‌کند.

آیا دختران در زمان پریودی به دوش گرفتن و یا استفاده از اسپری دئودورانت نیاز دارند؟

خیر، در واقع دوش گرفتن ممکن است تعادل طبیعی بین باکتری‌‏ها را برهم بزند و احتمال عفونت در واژن بالا رود.

نکاتی برای صحبت در مورد قاعدگی

همان‏گونه که برخی والدین خجالت می‌کشند درباره قاعدگی صحبت کنند، کودکان و نوجوانان نیز به سختی مشکلات و نگرانی‏‌های خود را عنوان می‌‏کنند. اگر صحبت کردن در مورد قاعدگی برای شما ناخوشایند است، روش‏‌های زیر به شما کمک می‏‌کند که راحت‏‌تر در مورد این موضوع صحبت کنید:

• به دنبال کتاب و مطالب آموزشی باشید تا راحت‌‏تر در مورد این موضوع گفتگو کنید.

• می‏‌توانید در مورد بلوغ و قاعدگی با پزشک صحبت کنید.

• می‏‌توانید در مورد قاعدگی اطلاعاتی یادداشت کنید و آن را در اختیار فرزندان خود قرار دهید.

• اگر پاسخ سؤالی را نمی‏‌دانید در مورد آن جستجو کنید.

• صحبت‏‌های خود را با مطالبی که در مدرسه به کودک آموزش می‏‌دهند هماهنگ کنید. با معلم او درباره تصمیمات و توصیه‏‌های او در این باره صحبت کنید.

• برای اینکه یخ شما و فرزندتان آب شود بهتر است سؤالاتی از فرزندتان بپرسید که مکالمه بین شما را راحت‏‌تر کند. در مورد استفاده از محصولات بهداشتی مربوط به زنان اطلاعاتی در اختیار او قرار دهید و روش‏‌هایی برای کاهش سندرم پیش از قاعدگی ارائه دهید.

• ببینید او اطلاعات اولیه در مورد قاعدگی را از کجا دریافت کرده است. با سؤال و جواب می‏‌توانید اطلاعات غلط و نادرست را از ذهن او پاک کنید.

• قبل از ملاقات با پزشک به دختر نوجوان خود بگویید که ممکن است دکتر در مورد پریود شدن از او سؤال کند. بعد می‏‌توانید از او بپرسید که آیا در رابطه با اولین عادت ماهانه خود نگرانی دارد یا خیر.

باید واقعیت‌‏های قاعدگی را دقیق در اختیار فرزندان خود قرار دهید. از پاسخ دادن به سؤالات آنها طفره نروید، آنها سؤالاتی مشابه به سؤالات شما در سن بلوغ دارند.

نکاتی برای دختران

اولین عادت ماهانه برای شما بسیار جالب است چون انتظار آن را نداشته‏‌اید. معمولاً بعد از رفتن به دستشویی اولین لکه‏‌ها را مشاهده می‏‌کنید. لکه‌‏های تیره روی شورت اولین خون عادت ماهانه شما است.
خون قاعدگی پوشش داخلی رحم است که کار خود را انجام داده و در حال حاضر در حال پاکسازی بدن است. خون ممکن است تیره یا روشن باشد؛ بنابراین اصلاً نگران رنگ آن نباشید. مقدار خون قاعدگی در اکثر زنان متفاوت است، ولی ممکن است این میزان در ابتدا در برخی از افراد زیاد باشد سپس بعد از چند دوره کم شود. برای جذب خون می‏‌توانید از نوار بهداشتی استفاده کنید. می‏‌توانید از محصولات دارای جذب بالا برای روزهایی که خونریزی زیاد است استفاده کنید.

اگر نمی‏‌خواهید پریودی غافلگیرتان کند بهتر است همیشه نوار بهداشتی در دسترس داشته باشید. لازم نیست جزئیات خصوصی خود را در اختیار کسی قرار دهید فقط به مادر خود بگویید که حدس می‌‏زنید عادت ماهانه شما نزدیک است و می‏‌خواهید آماده باشید. ممکن است وسایل لازم را در خانه داشته باشد یا آنها را برای شما از بیرون تهیه کند.
اگر می‏‌خواهید وسایل مورد نیاز را خودتان فراهم کنید می‏توانید با مراجعه به داروخانه و سوپرمارکت آنها را تهیه کنید. بهتر است مارک‏‌های مختلف را امتحان کنید. گاهی اوقات ممکن است با نوار بهداشتی‏‌ها احساس راحتی نکنید و از زیر لباس شما را اذیت کند. بهتر است قبل از اولین عادت ماهانه چند بار از نوار بهداشتی استفاده کنید تا به آن عادت کنید.

ممکن است در زمان پریودی سردرد و گرفتگی عضله داشته باشید، بهتر است آن زمان از ماه را زیاد به خود سخت نگیرید. استراحت کافی داشته باشید و زودتر از حد معمول به رختخواب بروید. اگر مجبورید در این دوران فعالیت داشته باشید، از مسکن استفاده کنید. همیشه همراه خود نوار بهداشتی اضافی داشته باشید.
اولین عادت ماهانه نباید نگرانی زیادی برای شما ایجاد کند و در واقع وارد دنیای جدیدی می‌شوید. به خاطر داشته باشید که شما اولین و آخرین زنی نیستید که پریود می‏‌شود.

تهیه و ترجمه توسط تیم تولید محتوای میترانیتا

دیدگاه ها بسته شده است