بارداری: هفته سی و چهارم

بارداری: هفته سی و چهارم - میترانیتا
اشتراک‌گذاری...
Print this page
Print
Email this to someone
email
Share on Facebook
Facebook
Share on Google+
Google+
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

جنین چگونه رشد می‏‌کند

وزن جنین در این هفته حدوداً دو کیلو (تقریباً اندازه یک طالبی) و قدش ۴۶ سانتی‏‌متر است. لایه‏‌ای از چربی کل بدن را پوشانده است و او را چاق‏‌تر نشان می‌‏دهد، این لایه‏‌ها بعد از تولد دمای بدن نوزاد را تنظیم می‏‌کنند. پوست او نسبت به قبل صاف‏‌تر شده است، سیستم عصبی مرکزی در حال تکامل است و ریه‌‏ها همچنان به تکامل خود ادامه می‌‏دهند. اگر هنوز نگران زایمان زودرس هستید، باید بدانید نوزادانی که بین هفته‏‌های ۳۴ تا ۳۷ متولد می‌‏شوند از سلامت کامل برخوردار هستند و هیچ‏گونه مشکلی ندارند، ممکن است مدت کوتاهی به مراقبت‌های ویژه نوزاد نیاز داشته باشند، ولی به طور کلی مانند یک نوزاد رسیده به زندگی ادامه می‌دهند.

زندگی شما چگونه تغییر می‏‌کند

تغییرات جسمی

در این هفته، هر روز احساس خستگی می‌‏کنید، البته ممکن است به شدت خستگی سه ماهه اول نباشد. این خستگی کاملاً قابل درک است و ممکن است به دلیل بیدار شدن‌‏های مکرر برای ادرار کردن و یا غلت‌زدن‏‌های متوالی برای راحت خوابیدن باشد.
اما سعی کنید انرژی خود را برای روز زایمان ذخیره کنید. بعد از نشستن و دراز کشیدن طولانی‌مدت، به سرعت از جای خود بلند نشوید، خون به یکباره به قسمت تحتانی بدن شما سرازیر می‌‏شود و باعث افت فشار خون می‌‏شود؛ بنابراین زمانی که از جا بلند می‏‌شوید احساس سرگیجه خواهید داشت.
اگر برجستگی‏‌های همراه با خارش‌ و قرمزی روی پوست شکم، ران‏‌ها و باسن خود مشاهده کردید، نگران نشوید، زیرا دچار کهیر دوران حاملگی شده‌‏اید.
یک درصد از زنان باردار به کهیر دوران حاملگی دچار می‌‏شوند که هیچ‏گونه خطری ندارد اما آزار‏دهنده است. درباره این مشکل با پزشک زنان خود صحبت کنید تا مطمئن شوید مشکل جدی ندارید و در صورت لزوم به متخصص پوست مراجعه کنید. حتی اگر کهیر ندارید و فقط خارش دارید، پزشک خود را مطلع کنید. ممکن است نشانه بیماری کبدی باشد.
در سه ماهه سوم، پهلو به پهلو شدن در خواب و غلت زدن در رختخواب مانند یک کابوس است. بهتر است لباس خواب راحت و نرم بپوشید. حتی استفاده از ملحفه‌‏های نرم نیز مفید است.
در هفته سی و چهارم احساس تنگی نفس بیشتر می‌شود. ریه‌‏ها و دیافراگم فشرده می‌‏شوند و جنین فضای بیشتری از شکم را اشغال می‏‌کند. جنین هنوز وارد لگن نشده است و اگر وارد لکن شود فضای بیشتری از نیمه میانی بدن را اشغال می‌‏کند. باستفاده از دو بالش می‏‌توانید راحت‏‌تر بخوابید. هنگام نشستن شانه‌‏ها را عقب نگه دارید، این کار تنفس را راحت‏‌تر می‌‏کند.

در این هفته بازگشت اسید (رفلاکس) و سوزش معده آزاردهنده‌‏تر است. سعی کنید به جای وعده‏‌های سنگین غذایی در طول روز ۶ تا ۷ وعده غذای سبک میل کنید، با این روش کمتر احساس گرسنگی می‏‌کنید. سعی کنید طعم و مزه غذا را کم نکنید چون جنین از طریق مایع آمنیوتیک، مزه‏‌های متفاوت را احساس می‏‌کند و این امر باعث می‌‏شود بعد از تولد راحت‌تر غذا بخورد.
اگر در این هفته معاینات قبل از زایمان را انجام دهید می‌‏بینید که سر جنین به سمت پایین است. اگر سر بچه به یک سمت است یا حتی اگر سر به سمت پایین نیست، نگران نشوید به خصوص اگر قبلاً نیز زایمان کرده‌‏اید، هنوز تا زمان زایمان فرصت باقی است تا جنین در وضعیت مناسب قرار گیرد.

اگر احساس گرما می‏‌کنید و دیگران این حس را ندارند به این دلیل است که دمای پایه بدن شما دو درجه بیشتر از دیگران است. اگر دست خود را روی پوست شکم بگذارید گرمایی را که از بدنتان خارج می‌‏شود را احساس می‏‌کنید.

تغییرات عاطفی

اگر کمی سوءهاضمه دارید، احتمالاً به دلیل هیجان زیاد است. حدوداً شش هفته دیگر شما کودک خود را خواهید دید و او را در آغوش خواهید گرفت. انتظار کشیدن دیگر برایتان سخت است و هر لحظه، سال‌‏ها برای شما طول می‏‌کشد. گاهی اوقات احساس می‏‌کنید بارداری به سرعت می‏‌گذرد و باید از آن استفاده کرد.
در هفته سی و چهارم بارداری نگران این موضوع هستید که ممکن است جنین مشکلی داشته باشد که هنوز از آن بی‏‌خبرید. بسیاری از خانم‌‏ها در این مرحله از بارداری خیلی خرافاتی می‌‏شوند. رویاهای خاصی می‏‌بینید، با دیدن افرادی که اختلال‏‌های جسمی و عقلانی دارند و شنیدن خبر تولد نوزاد ناقص نگران می‌‏شوید. اگر نگران هستید، نگرانی خود را با پزشک یا ماما در میان بگذارید.
نگاه کردن به تقویم و شمارش روزهای باقی‌مانده از بارداری باعث نگرانی شما می‌‏شود. سعی کنید تمام کارها را به لحظات آخر موکول نکنید. نوزاد هر وقت که آماده باشد به دنیا می‌‏آید و باعث می‏‌شود پس برنامه‌ریزی کنید تا غافلگیر نشوید.

سه سؤال درباره عمل سزارین

سؤال اول

احتمال زایمان با عمل سزارین چقدر است؟

در حالت‏های خاصی عمل سزارین توصیه می‌‏شود. بعضی افراد به دلیل مشکلات پیش‌‏بینی‌نشده مجبور به انجام عمل سزارین هستند.

سؤال دوم

احتمال اینکه من نیز به عمل سزارین نیاز داشته باشم چقدر است؟

ممکن است به دلایل مختلف نیاز به انجام عمل سزارین داشته باشید، مثلاً اگر دهانه رحم باز نشود، جنین به مجرای تولد وارد نشود یا ضربان قلب جنین کاهش یابد و باعث نگرانی پزشک زنان شود. در این صورت عمل سزارین انجام می‏‌شود.

• اگر در زایمان‌‏های قبلی با برش عمودی رحم سزارین شده باشید و اگر بیش از یک‏بار سزارین شده باشید.

• اگر قبلاً عمل جراحی برداشتن فیبروئید انجام داده باشید.

• اگر بیش از یک قلو حامله باشید. (گاهی اوقات دو قلوها با زایمان طبیعی متولد می‌شوند اما چند قلوها را فقط می‏‌توان با سزارین به دنیا آورد).

• اگر نوزاد بسیار بزرگ باشد (شرایطی که به آن سندرم بزرگی نوزاد نیز گفته می‏‌شود).

• نوزاد با پا یا به پهلو قرار گرفته باشد. (در بعضی خانم‌‏ها که دوقلو باردار هستند اگر یکی از نوزادها با سر و به طرف پایین باشد و دیگری با پا به طرف پایین باشد، هر دو نوزاد به طور طبیعی به دنیا می‌‏آیند).

• اگر جفت سرراهی (پایین بودن جفت)‌ داشته باشید. (وقتی که جفت پایین قرار گرفته باشد و گردن رحم را مسدود کرده باشد).

• نوزاد دچار نوعی بیماری یا ناهنجاری باشد که خطر زایمان طبیعی را افزایش دهد.

• شما HIV مثبت هستید و آزمایش خونی که قبل از زایمان انجام داده‌اید نشان ‏دهد بار ویروسی بالایی دارید.

سؤال سوم

در طی انجام عمل سزارین چه اتفاقی می‏‌افتد؟

تیم پزشکی با تزریق سرم کار خود را شروع می‏‌کند و با کمک سوند، مثانه شما را تخلیه می‏‌کنند، همچنین ممکن است با بی‏‌حسی نخاعی بخش تحتانی بدن شما را بی‏‌حس کنند در صورتی که شما کاملاً هوشیار هستید. در این صورت پرده‌ای جلو صورت شما قرار داده می‌‏شود تا روند اصلی جراحی را مشاهده نکنید. به محض اینکه پزشک برش آخر را در رحم ایجاد کرد نوزاد را به راحتی خارج می‏‌کند در نتیجه می‌‏توانید نوزادتان را ببینید. در حالی که کادر پزشکی وضعیت نوزاد را بررسی می‌‏کنند، پزشک جفت را خارج می‏‌کند و شکم شما را بخیه می‏‌زند. بعد از اینکه شرایط نوزاد بررسی شد، پرستار یا ماما او را کنار شما نگه می‏‌دارد تا شما بتوانید نوازشش کنید. بخیه زدن رحم و شکم، بیشتر از باز کردن آن وقت لازم دارد. این قسمت از جراحی حدوداً ۳۰ دقیقه طول می‏‌کشد، بعد از اتمام عمل جراحی شما را به اتاق بهبودی می‌‏برند در آنجا می‌‏توانید نوزاد خود را بغل کنید و در صورت تمایل به او شیر دهید.

فعالیت‏‌های این هفته

برنامه احتمالی وضع حمل را مشخص کنید. ممکن است به دلیل زایمان زودرس بیشتر از آنچه که انتظار داشتید مجبور باشید در بیمارستان بمانید.

ماساژ کف لگن

می‌‏توانید قبل از زایمان تمریناتی انجام دهید تا برای آن آماده شوید. روزانه با روش‏‌های خاصی ناحیه لگن خود را ماساژ دهید تا بافت این ناحیه نرم و انعطاف‌‏پذیر شود.

علائم بارداری در هفته سی و چهارم

• به دلیل ترکیب عواملی از قبیل هورمون‌ها، کمبود خواب و افزایش مایعات بدن، تاری دید دارید.

• خستگی دارید و خستگی تنها با خواب راحت برطرف می‏‌شود.

• اگر یبوست و بواسیر دارید. غذاهای فیبردار مصرف کنید.

• اگر ورم قوزک و پا دارید، پاها را بالاتر از سطح بدن قرار بدهید.

• به محض اینکه زمان زایمان برسد، احساس فشار روی لگن خود دارید و نیاز است مرتب ادرار کنید.

تهیه و ترجمه توسط تیم تولید محتوای میترانیتا

دیدگاهتان را بنویسید