آداب بلوغ زنان در سراسر جهان

آداب بلوغ زنان در سراسر جهان - میترانیتا
اشتراک‌گذاری...
Print this page
Print
Email this to someone
email
Share on Facebook
Facebook
Share on Google+
Google+
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

در بسیاری از فرهنگ‌‏ها سن بلوغ دختران با جشن‌‏ها و آداب خاصی همراه است. یکی از این آیین‏‌ها نام‌گذاری دخترها در سن بلوغ است.
آداب و سنن در جای جای کره زمین متفاوت است. در دهکده‌‏ای در غنا زمانی که دختران برای اولین بار عادت ماهانه می‏‌شوند از بقیه جدا می‏شوند و مجبورند چندین هفته خارج از دهکده زندگی کنند. در طی این مدت مسائل اجتماعی و زندگی به آنها آموخته می‏‌شود و به آنها دستور داده می‏‌شود قبل از ازدواج نباید هیچ‏گونه رابطه احساسی با هیچ مردی داشته باشند. پس از آن جشن بزرگی در دهکده برپا می‌‏شود و ورود دخترهای نوجوانی را که به سن بلوغ رسیده‌‏اند به جامعه جشن می‏‌گیرند.

این آداب تنها برای گرامی‌داشت تغییرات ایجادشده در زندگی دخترها است. در بعضی از فرهنگ‌‏ها از این فرصت برای آموزش آداب مذهبی یا انتخاب همسر برای دخترها استفاده می‏‌شود. در قبیله‏‌ای در برزیل با شروع اولین قاعدگی دخترها، موهای آنها کوتاه می‎‏شود و آنها را برای آموزش از قبیله جدا می‏‌کنند. این دخترها تا بلند شدن موهای خود تا روی شانه‌‏هایشان اجازه ازدواج ندارند، این کار باعث می‌‏شود آنها فرصت آشنایی با اجتماع را پیدا کنند و از نظر عقلی نیز تکامل پیدا کنند.

در قبایل بومی آمریکا مانند قبایل سرخپوستی آداب و رسوم خاص برای رسیدن دخترها به سن بلوغ وجود دارد. زمان جدایی دخترها از قبیله مصادف است با شروع اولین قاعدگی آنها.
اوایل قرن بیستم جشن رسیدن به سن بلوغ در دین یهود برای پسرها برگزار می‏‌شد نه دخترها؛ اما در حال حاضر زنان یهودی در جشن (مهمانی) بارميتزوا که در بیست و یکمین سالگرد تولد دخترها برگزار می‏‌شود نیز شرکت می‏‌کنند.
جوامع و خانواده‌‏های اسلامی به دلیل داشتن فرهنگ عمیق و گسترده‌‏تر آداب بیشتری برای بلوغ دخترها دارند، قرآن دستور فرموده است دخترهای خود را از سن ۹ سالگی با آداب قاعدگی آشنا سازید. علاوه بر این، به دخترها آموزش داده می‏شود که از این سن به بعد در برابر خدا مسئول اعمال خود هستند. همچنین قرآن به مردان دستور فرموده است «در طی عادت ماهانه از همسران خود دوری کنند» در طی این مدت خانم‏‌ها اجازه ندارند نماز بخوانند، روزه بگیرند یا به مسجد وارد شوند.

تهیه و ترجمه توسط تیم تولید محتوای میترانیتا

دیدگاهتان را بنویسید