مشکلات عادت ماهانه

مشکلات عادت ماهانه - میترانیتا
اشتراک‌گذاری...
Print this page
Print
Email this to someone
email
Share on Facebook
Facebook
Share on Google+
Google+
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

در‏صورتی‏‌که مشکلات زیر را داشتید به پزشک مراجعه کنید:

تا سن ۱۷ سالگی هیچ پریودی نداشته‌‏اید.

بیش از دو ماه پریود نشده‌‏اید.

اگر در سیکل قاعدگی خود تغییر جدی احساس کردید.

اگر بیشتر از گذشته در حین قاعدگی یا قبل از آن احساس درد می‌‏کنید.

اگر در بین سیکل خود احساس درد می‏‌کنید.

آمنوره اولیه

قاعدگی در اکثر دختران بین ۱۲ تا ۱۳ سالگی آغاز می‌‏شود ولی شروع آن بین ۱۰ تا ۱۷ سالگی نیز غیرطبیعی نیست. قاعدگی بعد از ۱۷ سالگی آمنوره اولیه است. دلیل اصلی آن بالغ نشدن ارگان‏‌های جنسی و عدم تولید سطح مورد نیازی از هورمون و استروژن است. اگر اولین روز عادت ماهانه مادر یا مادربزرگ خود را بدانید، متوجه می‌شوید که این موضوع ارثی است یا خیر. سایر مشکلات جسمی ازجمله چاقی، مسدود بودن لوله‏‌های رحم و بیماری‏‌های دیگر ممکن است دلیل این مشکل باشند. مشکلات روانی مانند بی‏‌اشتهایی عصبی، افسردگی شدید، اسکیزوفرنی نیز می‌‏توانند به تأخیر در عادت ماهانه منجر شوند. دخترانی که قاعدگی آنها به هر دلیلی دیرتر از حد طبیعی آغاز می‏‌شود، ممکن است در آینده با آمنوره ثانویه مواجه شوند. مثلاً با داشتن عادت ماهانه منظم برای مدت ۶ ماه پریود نشوند.

با‏ اینکه بارداری یکی از شایع‌‏ترین دلایل توقف پریودی است ولی همیشه علت پریود نشدن زنان باید مورد بررسی قرار گیرد. علاوه بر عدم توازن هورمونی و بارداری، چیزهای دیگری که می‌‏تواند باعث آمنوره اولیه و ثانویه شود عبارتند از:

• فشار عصبی

• کاهش و افزایش وزن قابل توجه

• بی‌‏اشتهایی (آمنوره می‌‏تواند نشانه این باشد که دختر وزن زیادی را از دست می‌‏دهد و دارای بی‌‏اشتهایی است)

• توقف قرص‌‏های جلوگیری از بارداری

• ابتلا به تیروئید

• کیست‏‌های تخمدان

• بیماری‌‏هایی که بر سطح هورمون تأثیر می‌‏گذارد

ورزش سنگین (دو استقامت، باله، پاتیناژ یا ژیمناستیک) که با رژیم غذایی ضعیف و کاهش وزن همراه است اغلب باعث ایجاد آمنوره اولیه و ثانویه می‌‏شود. کلاس‌‏های معمولی ورزش و یا گروه‌‏های ورزشی مدارس اختلالی در قاعدگی ایجاد نمی‌‏کنند. ورزش خیلی سنگین باعث به تأخیر افتادن پریودی می‏‌شود، شخص باید چند ساعت در هفته به صورت فشرده تمرین داشته باشد و کالری، ویتامین و مواد‏ معدنی کافی دریافت نکند.

آمنوره ثانویه

در آمنوره ثانویه، قاعدگی شروع می‏‌شود و سپس بدون تخمک‏‌گذاری متوقف می‏‌شود. بارداری دلیل اصلی این موضوع است، ولی عوامل دیگری مثل شوک شدید، تحریک فیزیکی، استفاده از مواد مخدر و توقف استفاده از قرص‏‌های پیشگیری از بارداری باعث ایجاد آمنوره ثانویه می‌شوند. معمولاً بهتر است که منتظر بمانید، در‏حالی‏که برخی از درمان‌های تهاجمی‌‏تر استفاده می‏‌کنند (پروژسترون).

بیماری‌های زیر آمنوره ثانویه را در پی دارند:

آندومتریوز

• التهاب لگن خاصره یا

• فیبروئید (رشد در رحم)

• استفاده از دستگاه‌‏های داخل رحمی برای جلوگیری از بارداری که گاهی با خونریزی شدید در ارتباط است.

قاعدگی دردناک نوجوانی

درد قاعدگی در هنگام شروع خونریزی یا در حین قاعدگی شایع است و گرفتگی عضلات در پایین معده، کمر و گاهی در کلیه بروز می‌کند. دلیل این مسئله هنوز به طور کامل مشخص نشده است؛ اما تحقیقات نشان داده‌‏اند که نوسان در میزان واسطه‌ای شیمیایی به نام پروستاگلاندین دلیل این مشکل است. پزشکان برای کاهش درد مسکن، قرص‏ پیشگیری از بارداری و ضد پروستاگلاندین تجویز می‌کنند؛ ولی نتیجه چندانی در پی ندارند. بعضی از افراد با درد خود دست‌‏و‏پنجه نرم می‌‏کنند و امیدوارند به مرور زمان بهبود یابند و این انتظار معمولاً جواب می‌دهد.

پریودی غیرطبیعی نوجوانان

پریودی غیرطبیعی در نوجوانان طبیعی است. داشتن سیکل ۲۱ روزه یا ۳۵ تا ۴۰ روزه در نوجوانان غیرطبیعی نیست. ممکن است در سن نوجوانی یک ماه پریود نشوید؛ بنابراین پیش‌‏بینی سیکل قاعدگی نوجوانان تا حدودی غیر‏ممکن است. آماده شدن برای شروع ناگهانی پریودی نیز قسمتی از مشکل است. درمان‌های هورمونی تاکنون موفقیت‌های زیادی در پی نداشته است و در اکثر نوجوانان این مشکل با افزایش سن حل می‏‌شود.

منوراژی (پریود‏های بسیار سنگین و طولانی)

طبیعی است که در برخی از روزها پریودی سنگین باشد. ولی یکی از علائم منوراژی این است که هر یک ساعت نیاز به تعویض نوار بهداشتی باشد و پریودی بیش از ۷ روز طول بکشد. دختران مبتلا به منوراژی گاهی اوقات از خانه از مدرسه یا اجتماع گریزان‏ند چون نگران کنترل خونریزی خود هستند.

شایع‏‌ترین علت منوراژی عدم توازن بین سطح استروژن و پروژسترون در بدن است که باعث نگه‏داشتن آندومتر (پوشش داخلی رحم) می‏‌شود. وقتی آندومتر در دوران قاعدگی کاملاً ریخت، خونریزی بسیار سنگین می‏‌شود.
از‏آنجا‏که عدم توازن هورمون در دوران بلوغ شایع است، منوراژی در نوجوانان نادر نیست، ولی در برخی از موارد، قاعدگی شدید به دلایل زیر مربوط است:

• فیبروئید (غده‌‏های خوش خیم) یا پولیپ در رحم

• ابتلا به تیروئید

• اختلالات لخته شدن خون

• التهاب یا عفونت در مهبل (واژن) و یا دهانه رحم

اگر دختر شما پریودی سنگین دارد یا پریودی او بیش از ۷ روز طول می‌‏کشد با پزشک صحبت کنید.

چه چیزی باعث مشکلات قاعدگی می‏‌شود؟

تغییر رنگ و غلظت خون قاعدگی اغلب طبیعی است؛ اما مشکلاتی وجود دارد که باعث لخته ‏شدن غیرطبیعی خون قاعدگی یا تغییر در رنگ و یا غلظت خون آن می‏‌شود. دقت کنید که در مورد مشکلات خود با پزشک صحبت کنید. مشکلاتی که تغییراتی ایجاد می‏‌کنند در زیر آمده‌‏اند:

سقط جنین

زنانی که سقط داشته‏‌اند ممکن است از واژن آن‏ها لخته خون یا توده خاکستری بافت خارج شود. در‏صورتی‏که احتمال بارداری وجود دارد، بلافاصله بعد از دیدن خونریزی یا لخته خون با دکتر خود تماس بگیرید.

فیبروئید

فیبروئید رحمی تومورهای غیرسرطانی هستند که در رحم تشکیل می‌‏شوند. آنها علاپم خاصی ندارند. درواقع، بسیاری از زنان مبتلا به تومورهای فیبروئید کوچک هیچ علائم خاصی احساس نمی‌کنند، ولی زنان مبتلا به فیبروئید ممکن است متوجه خونریزی غیرطبیعی شوند. اگر دارای فیبروئید هستید در دوران قاعدگی خونریزی بیشتری خواهید داشت.

تغییرات هورمونی

بدن شما به تعادل بین پروژسترون و استروژن متکی است. این هورمون‏‌ها دیواره رحم را تشکیل می‏‌دهند و باعث ریزش آن نیز می‌‏شوند. اختلالات تعادل هورمونی ممکن است باعث ایجاد ضخامت بیش‌‏از‏حد دیواره رحم شوند. این ضخامت باعث خونریزی بیش‌‏از‏حد شده و در هنگام ریزش دیواره رحم موجب لخته شدن خون قاعدگی نیز می‏‌شود.

تغییرات هورمونی علائم زیادی دارد. بعضی از این علائم را در زیر آورده‌‏ایم:

• یائسگی

• تغییر چشمگیر وزن

• عوارض جانبی برخی داروها، از‏جمله استروئیدها

• رحم بزرگ: اگر رحم در حین بارداری بزرگ شود و به سایز طبیعی خود بازنگردد، برای همیشه بزرگ می‌‏ماند. با رحم بزرگ، خون قاعدگی قبل از ریزش، زمان بیشتری برای جمع شدن و لخته شدن دارد. این عمل باعث تیره شدن خون و غلظت آن در هنگام ریزش می‏‌شود.

• انسداد خون قاعدگی: هر چیزی که مانع ریزش جریان خون قاعدگی از دهانه رحم و از واژن شود منجر به لخته شدن، تیره شدن یا ضخامت خون قاعدگی می‏‌شود. پولیپ‏‌های خوش‏‌خیم در رحم جریان خون را در طول سیکل قاعدگی خود تغییر می‏‌دهند. جریان خون در نزدیکی زمان یائسگی هنگامی‏‌که کانال دهانه رحم با کاهش سطح استروژن کوچک‏تر می‏‌شود، کاهش می‏‌یابد.

• آدنومیوزیس یا آندومتریوز: این بیماری زمانی ایجاد می‏‌شود که بافت پوشش رحم در محل اشتباهی رشد می‏‌کند. آندومتریوز خارج از رحم تشکیل می‏‌شود. آدنومیوزیس در ماهیچه‏‌هایی رشد می‏‌کند که دیواره‌‏های رحم را تشکیل می‌‏دهند. هر دو این شرایط به قاعدگی نامنظم و خونریزی شدید منجر می‏‌شوند. این شرایط احتمال لخته شدن خون و یا غلظت آن را افزایش می‌‏دهند.

مشکلات خونریزی قاعدگی چگونه تشخیص داده می‏‌شوند؟

بسته به نوع علائم، دکتر آزمایش‏‌های مختلفی را برای شما تعیین می‌‏کند تا دلیل مشکلات قاعدگی مشخص شود. این آزمایش‏‌ها عبارت‏ند از:

سونوگرافی واژینال

این آزمایش از امواج صوتی برای گرفتن عکس از داخل واژن و رحم استفاده می‏‌کند.

MRI

این روش غیرتهاجمی تصویری از رشد فیبروئیدها ارائه می‏‌دهد که ممکن است جزء مشکلات خونریزی قاعدگی باشد.

آزمایش خون

پزشک برای شما آزمایش خون تجویز می‏‌کند تا از انعقاد صحیح خون مطمئن شود. این آزمایش‌‏ها برای کسب اطمینان از نبود کم‏‌خونی و فقر آهن است که در نتیجه از دست دادن خون یا اختلال در لخته شدن خون ایجاد می‏‌شود.

بافت‏‌برداری

در این روش پزشک یک نمونه کوچک از بافت دیواره رحم برای بررسی رحم برمی‏‌دارد.

باز کردن دهانه رحم و کورتاژ

در این روش دهانه رحم گشاد شده است و جراح از پوشش داخلی رحم و دهانه رحم می‏‌خراشد. این روش برای کاهش خونریزی اضافی یا نمونه‏‌برداری برای آزمایش استفاده می‏‌شود.


چه زمانی بهترین زمان مراجعه به پزشک برای مشکلات خونریزی قاعدگی است؟

مشکلات خونریزی قاعدگی به ندرت جدی هستند. از دست دادن قابل‌‏توجهی خون در طی زمان رخ می‏‌دهد، این مسئله مورد توجه قرار نمی‌‏گیرد چون بسیار تدریجی است. اگر هر یک از موارد زیر را تجربه کردید به پزشک خود مراجعه کنید:

• احساس خستگی در حین انجام فعالیت‌‏های عادی

• احساس سرگیجه

• چهره رنگ‏‌پریده، پوست خاکستری‌رنگ

• ناخن رنگ‏‌پریده که صورتی نیست

• پریودی نامنظم یا خونریزی مکرر بین سیکل

کم‏‌خونی با یک آزمایش ساده قابل تشخیص است. قرص‌‏های مکمل آهن برای زنان مؤثر است.

تهیه و ترجمه توسط تیم تولید محتوای میترانیتا

دیدگاهتان را بنویسید