بارداری: هفته هجدهم

بارداری: هفته هجدهم - میترانیتا
اشتراک‌گذاری...
Print this page
Print
Email this to someone
email
Share on Facebook
Facebook
Share on Google+
Google+
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

جنین چگونه رشد می‌‏کند

در این هفته قد جنین ۱۴ سانتی‌‏متر و وزنش حدوداً ۲۰۰ گرم است (به اندازه یک فلفل دلمه‌‏ای). در هفته هجدهم جنین قادر به حرکت دادن دست‏‌ها و پاهای خود است، حرکاتی که در هفته‌‏های بعدی بیشتر مشخص می‏‌شود. در این هفته رگ‏‌های خونی جنین از زیر پوست نازک او مشخص می‏‌شوند و گوش‏‌ها در حالی که هنوز کمی از سر بیرون هستند سر جای خود قرار می‏‌گیرد. غلاف محافظ اطراف عصب شروع به رشد می‏‌کنند. این روند حتی تا یک‏سال بعد از تولد نیز ادامه دارد. اگر جنین دختر باشد، رحم و لوله‌‏های رحمی در هفته هجدهم سر جای خود شکل می‌‏گیرند. اگر جنین پسر باشد، در این هفته می‌توانید اندام تناسلی او را مشاهده کنید، اما ممکن است در سونوگرافی دیده نشود.

زندگی شما چگونه تغییر می‏‌کند

تغییرات جسمی

افزایش اشتها از این به بعد تقریباً عادی است. حتماً سعی کنید به جای غذاهای پرکالری (چیپس، سیب‏‌زمینی سرخ‏‌کرده و انواع شیرینی) وعده‌‏های غذایی مغذی میل کنید. نسبت به قبل اشتهای بیشتری دارید و دور کمرتان پهن‌‏تر شده است. بهتر است لباس‌‏های گشادتر و راحت‌‏تری بپوشید.
سیستم قلبی عروقی تغییرات شگفت‎انگیزی را پشت سر می‏‌گذارد. بنابراین ممکن است در طی این سه ماه فشارخون پایین‌‏تر از حد معمول باشد. برای اینکه سرگیجه نداشته باشید زمانی که دراز کشیده‌‏اید یا نشسته‏‌اید، به سرعت از جای خود بلند نشوید.
از این به بعد بهتر است وقتی دراز می‏‌کشید روی پهلو بخوابید. وقتی که به پشت می‏‌خوابید رگ اصلی رحم منقبض می‏‌شود و مانع رسیدن خون کافی به قلب‏تان می‏‌شود. سعی کنید یک بالش کوچک را پشت کمر خود یا زیر باسن یا زیر ران‏‌ها بگذارید تا راحت‏‌تر باشید.
اگر هنوز سونوگرافی سه ماهه دوم را انجام نداده‌‏اید، سریع‌‏تر انجام دهید. با این معاینه پزشک می‌تواند رشد جنین را بررسی کند، نقص‏‌های احتمالی زمان تولد را مشاهده کند، جفت و بند ناف را ببیند، زمان دقیق زایمان را مشخص کند و در صورت چند قلو بودن جنین به شما اطلاع دهد. در طی سونوگرافی می‏‌توانید حرکت جنین را مشاهده کنید حتی گاهی اوقات می‌‏توانید ببینید که انگشت شست خود را می‌‏مکد. حتماً همسر خود را به همراه ببرید و از پزشک خواهش کنید عکس سونوگرافی را برای اولین آلبوم کودک به شما بدهد. اگر بعدازظهرها توان کار کردن ندارید، حتماً ۱۵ تا ۲۰ دقیقه را به استراحت کردن اختصاص دهید.

تغییرات عاطفی

در این هفته اولین حرکت‌های جنین حس می‌‏شود و احساس بارداری به طور واقعی در شما پدیدار می‌‏شود. ممکن است دوست داشته باشید خبر حرکت جنین را برای مدتی نزد خود نگه دارید. بسیاری از خانم‏‌ها با جنین ارتباط پنهانی برقرار می‏‌کنند و دوست ندارند تا مدتی کسی از این ارتباط مطلع شود. بهتر است اجازه دهید همسرتان نیز از این ارتباط مخفی بین شما و جنین آگاه شود.

۳ سؤال درباره نحوه ورزش کردن

سؤال اول

آیا باید سبک ورزش کردن روزانه خود را تغییر دهیم؟

در بسیاری از موارد اگر حاملگی شما روند طبیعی خود را طی ‏کند می‌‏توانید شیوه نرمش سه ماه اول خود را دنبال کنید؛ ولی در نظر بگیرید که شکم شما در حال بزرگ شدن است. آهسته نرمش کنید و از هرگونه حرکت جهشی و تکان‏‌های اتفاقی، تغییر حالت اتفاقی و دراز کشیدن به پشت بپرهیزید.

سؤال دوم

من هیچ‌گونه تحرکی ندارم ولی دوست دارم کمی نرمش کنم. از کجا باید شروع کنم؟

در ابتدا برنامه ورزشی خود را با پزشک در میان بگذارید سپس برای مدت کوتاهی نرمش کنید (حدوداً ۱۵ دقیقه در هفته) و به مرور برنامه ورزشی خود را شروع کنید (در حدود نیم ساعت در روز). پیاده‏‌روی آسان‏‌ترین راه برای شروع یک برنامه ورزشی روزانه است، زیرا به هیچ‌‏گونه تجهیزاتی به جز یک جفت کفش ورزشی نیاز نیست. بسیاری از خانم‏‌ها دوست دارند در طی بارداری شنا کنند زیرا آب به آنها کمک می‏‌کند اضافه‏ وزن خود را راحت‌‏تر تحمل کنند. گروهی نیز دوست دارند ورزش یوگا انجام دهند تا کشش‌‏های این ورزش به تحمل درد آنها کمک کند.

سؤال سوم

ورزش کگل چیست؟

کگل ورزشی است که ماهیچه‏‌های لگنی را قوی می‏‌کند، ماهیچه‏‌های لگنی ماهیچه‌‏های مجاری ادراری، مثانه، رحم، واژن و مقعد هستند. ورزش کگل از نشت ادرار در زمان حاملگی و بعد از آن جلوگیری می‏‌کند و حتی برای بعد از زایمان مفید است. علاوه بر این، ورزش کگل جریان خون را به ناحیه واژن و مقعد زیاد می‌کند که باعث جلوگیری از بواسیر و التیام سریع بخیه‌ها بعد از زایمان می‏‌شود.

در زیر نحوه انجام ورزش کگل توصیف شده است:

• ماهیچه‏‌های اطراف واژن خود را مانند زمانی که تلاش می‌‏کنید ادرار نکنید، منقبض کنید. ماهیچه‏‌های خود را منقبض و رها کنید و این کار را زمانی که ماهیچه‏‌های شکمی و پاها رها هستند با ماهیچه‌‏های لگنی انجام دهید. نفس خود را حبس نکنید.

• هشت تا ده ثانیه ماهیچه‏‌ها را منقبض کنید و سپس رها کنید. سه تار چهار بار در روز و هر بار ۱۰ بار این کار را انجام دهید.

نکته بارداری: سوزش معده

سوزش معده یکی از علائم بارداری است که تا آخر بارداری وجود دارد. برای خلاص شدن از سوزش معده غذا را کامل بجوید و آهسته غذا بخورید (هرگز ایستاده و با عجله غذا نخورید)، وعده‏‌های غذایی مختصری میل کنید و بعد از غذا صاف بنشینید. از مصرف غذاهای بسیار تند بپرهیزید. این روزها گاهی حتی مصرف نان تست هم عذاب‌‏آور می‌‏شود. هنگام خواب نیز سر را بالاتر از سطح بدن بگذارید (این کار کمک می‏‌کند که در خواب خروپف نکنید).

علائم بارداری در هفته هجدهم

• ضربه‏‌های جنین در این هفته قوی‎تر شده است.

• پاها و دست‏ها ورم می‏‌کنند، ورم کردن یکی از علائم آزاردهنده حاملگی است اما جای هیچ‌‏گونه نگرانی وجود ندارد چون ورم کردن شدید یا ناگهانی نیست.

• کمر درد دارید چون جنین فشار زیادی به بدن شما وارد می‏‌کند.

• گرفتگی عضلات پا، گرفتگی عضله پا نشانه کم‌‏آبی است پس تا می‏‌توانید آب بنوشید.

• برجستگی رگ‏های واریس تمام فشاری است که به سیستم گردش خون وارد می‌‏شود.

• با خوابیدن مشکل دارید، ذهن شما همیشه درگیر است و همین موضوع باعث ایجاد ناراحتی می‏‌شود.

• افزایش فشار روی رگ‏‌های بینی باعث ایجاد خونریزی بینی می‏‌شود.

• یکی از شکایات دوران بارداری احساس خارش شدید در لگن و استخوان شرمگاهی است. دلیل وجود این خارش به دلیل وجود قارچی به نام کاندیدا آلبیکنس در ناحیه مهبل (واژن) است که معمولاً چنین مشکلی را ایجاد می‏‌کند. وجود این قارچ باعث خارش و سوزش دیوانه کننده‌‏ای می‏شود. این مشکل در اواخر بارداری شایع‏‌تر می‏‌شود. برای کمک به درمان این قارچ می‌‏توانید از ماست طبیعی استفاده کنید تا باکتری‏‌های مفید را به دهانه مهبل بازگردانید. اگر باز هم واقعاً از وجود این مشکل رنج می‏‌برید به پزشک عمومی مراجعه کنید.

تهیه و ترجمه توسط تیم تولید محتوای میترانیتا

دیدگاهتان را بنویسید