بارداری: هفته چهل و یکم

بارداری: هفته چهل و یکم - میترانیتا
اشتراک‌گذاری...
Print this page
Print
Email this to someone
email
Share on Facebook
Facebook
Share on Google+
Google+
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

جنین چگونه رشد می‏‌کند

قد جنین کمی بیش از ۵۱ سانتی‏‌متر است، جنین به رشد خود ادامه می‏‌دهد و ممکن است اکنون ۳ کیلو و ۶۰۰ گرم وزن داشته باشد. جنین نمی‌‏تواند تا ابد درون شکم شما بماند. به دلیل مشکلاتی که ممکن است برای جنین پیش آید، اگر تا هفته دیگر زایمان نکنید پزشک به کمک درد مصنوعی زایمان را شروع می‌‏کند. بسیاری از پزشکان بیشتر از دو هفته بعد از زمان زایمان تعیین‌شده منتظر نمی‏‌مانند، زیرا این کار هم برای مادر و هم جنین خطرات بسیاری دارد. حدود ۵ تا ۶ درصد از خانم‏‌ها فقط سه هفته بیشتر از زمان تعیین‏‌شده اجازه دارند صبر کنند. نوزادانی که بعد از ۴۲ هفتگی به دنیا می‏‌آیند معمولاً اضافه‏‌وزن دارند و پوست آنها تقریباً سوخته است. انتظار بیش‏‌از‏حد برای شروع دردهای زایمان ممکن است باعث عفونت رحم شود که برای جنین بسیار خطرناک است.

زندگی شما چگونه تغییر می‏‌کند

تغییرات جسمی

ممکن است فشار غیرقابل توصیفی برروی رحم خود احساس کنید. مثل درد حین آزمایش پاپ اسمیر، بسته به فشاری که سر نوزاد می‏‌آورد، گهگاهی احساس درد می‏‌کنید. اکنون دهانه رحم به خوبی رشد کرده است به این معنا که نازک شده و آماده باز شدن است. در حین زایمان دهانه رحم باید ۱۰ سانتی‏متر باز شود تا سر و بدن نوزاد از رحم خارج شوند.
در نتیجه تولید ماده آبکی و سفیدی از دهانه رحم توسط سلول‏‌ها، ترشحات واژن افزایش می‌‏یابد. ممکن است برخی از زنان در این هفته ترشحات مخاطی داشته باشند، این علامت زایمان نیست و نشان می‌‏دهد که اتفاقی رخ خواهد داد.
خیلی سخت است که اضطراب نداشته باشید؛ وقت طبیعی زایمان شما سپری شده است و هنوز هیچ‏گونه علامتی مبنی بر زایمان در شما دیده نمی‌‏شود. نگران نباشید، هیچ کس تا ابد باردار نمانده است. اگر درد زایمان در این هفته به خودی خود شروع شود خیلی خوب است، ولی اگر شروع نشود پزشک با استفاده از درد مصنوعی زایمان را شروع می‌‏کند.
شیوه‏‌هایی که پزشک برای شروع درد زایمان به کار می‌‏برد به شرایط دهانه رحم شما بستگی دارد. اگر دهانه رحم هنوز نرم یا باز نشده باشد مشخص می‌‏شود که هنوز زمان زایمان فرا نرسیده است. در این حالت پزشک هم از هورمون و هم از دارو برای باز شدن دهانه رحم قبل از ایجاد درد مصنوعی استفاده می‏‌کند. گاهی اوقات این کار باعث شروع درد زایمان می‏‌شود. بسته به شرایط شما از داروهایی مانند اکسی‏توسین برای شروع انقباض‌‏ها نیز استفاده می‌‏شود. اگر هیچ کدام از این شیوه‌‏ها کارساز نشد، عمل سزارین انجام می‏شود. در زمان به کارگیری شیوه‏‌های ایجاد انقباض اگر حرکت جنین کاهش یافت یا اگر هر‏گونه مایعی دال بر پاره شدن کیسه آب از شما خارج شد، فوراً پزشک را در جریان قرار دهید.

تغییرات عاطفی

هر نوع درد می‏‌تواند علامت زایمان باشد. شب‏‌ها هنگام رفتن به رختخواب نگرانید که نیمه‏‌شب ناگهان درد زایمان را احساس کنید. خونسرد بودن در هفته ۴۱ بسیار سخت است. بی‌‏صبرانه منتظر وقوع یک اتفاق بزرگ در زندگی خود هستید.
در این هفته احساس ناامیدی، هیجان‏‌زدگی، اضطراب، بی‌‏قراری، نگرانی، ترس، ناراحتی و خستگی دارید. سعی کنید استراحت کنید و کارهایی انجام دهید که انرژی زیادی از شما نگیرد.
کتاب بخوانید و خود را با دیدن فیلم سرگرم کنید. فعالیت‌‏هایی انجام دهید که زمان زودتر سپری شود و ذهن شما منحرف شود. به دیدن دوستان خود بروید یا از آنها بخواهید به دیدن شما بیایند. فعالیت‏‌های خود را صبح‏‌ها انجام دهید و عصرها استراحت کنید. سعی کنید اضطراب را از خود دور کنید و این روزها را با آرامش پشت سر بگذارید.
سعی کنید زایمان خود را در ذهن تجسم کنید. خود را خیلی قوی تصور کنید و هر چیزی که برای زایمان لازم است را یاد بگیرید. به پزشک خود اطمینان داشته باشید. اهمیت سلامت خود و نوزاد را به خاطر بسپارید. این موضوع باید در اولویت باشد.
در این هفته رویاهای عجیب و غریبی در مورد نوزاد دارید. فکر می‏‌کنید که کودک در آغوش شما است ولی او را احساس نمی‏‌کنید و جنسیت او آن چیزی که فکر می‏‌کردید نیست. وقتی به تخت خواب می‏‌روید احساس خستگی بیشتری می‏کنید.

تغذیه بعد از زایمان

هنوز به‌صورت علمی اثبات نشده است، ولی براساس تجارب تاریخی، مادر بعد از زایمان باید از ادویه‌‏ها و انواع مواد گرم استفاده کند. سعی کنید آناناس زیاد مصرف کنید تا زخم شما به خوبی بهبود یابد. برای شیردهی نوزاد تمرین کنید تا هرچه سریع‌‏تر نوزاد بتواند از سینه شما تغذیه کند. درد زایمان بعد از چند روز تسکین می‌‏یابد. از اطرافیان خود بخواهید که برای نگهداری نوزاد به شما کمک کنند. امیدواریم لحظات خوبی را در کنار نوزاد خود سپری کنید.

علائم بارداری در هفته چهل و یکم

• به دلیل رشد جنین و فشاری که به لگن وارد می‏‌شود، مشکلات لگن و بواسیر دارید.

• به دلیل تغییرات هورمونی و نگرانی‌‏ها، برای خوابیدن مشکل دارید.

• باید دائم دستشویی بروید، جنین در این هفته به طور کامل روی مثانه فشار می‌‏آورد.

• انقباض‌‏ها زیاد می‏‌شود.

تهیه و ترجمه توسط تیم تولید محتوای میترانیتا

دیدگاهتان را بنویسید