تغذیه کودک یک ساله

اشتراک‌گذاری...
Print this page
Print
Email this to someone
email
Share on Facebook
Facebook
Share on Google+
Google+
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

در سال اول زندگی توصیه می‌شود که تغذیه با شیر مادر مقدم بر غذای اصلی است، ولی در سال دوم زندگی باید روی تغذیه کودکان تمرکز بیشتری شود. در این سن تغذیه نوزاد خیلی حساس است و باید انواع مواد غذایی در رژیم غذایی کودک گنجانده شود.

اشتهای کودک

احتمالاً متوجه شده‌اید با اینکه فعالیت کودک در این سن بیشتر است ولی اشتهای او نسبت به قبل کمتر است. میزان رشد کودک در این سن نشان می‌دهد که در این سن به غذای کمتری نسبت به قبل نیاز دارد. کودک در این سن برای رشد و نمو روزانه به ۱۰۰۰ کالری نیاز دارد. اگر روزانه ۱۰۰۰ کالری دریافت کرده باشید، می‌دانید که این مقدار غذای زیادی نیست، ولی این مقدار برای کودک شما کافی است. لازم نیست هر روز میزان کالری دریافتی او را محاسبه کنید، چون عادات غذایی در هر روز متفاوت است. ممکن است یک روز کودک اشتهای بیشتری داشته باشد و نیازهای کودک نسبت به رشد و فعالیت او متفاوت است. هیچ ‌وقت کودک خود را مجبور به خوردن غذای خاصی نکنید، چون هر چه بیشتر او را تحت فشار قرار دهید، بیشتر از خوردن غذا امتناع می‌کند. به جای آن سعی کنید غذاهای مقوی به او بدهید که با ذائقه غذایی او سازگار باشند. اگر از خوردن غذا امتناع کرد، غذا را نگه دارید و در یک وعده غذایی دیگر به او بدهید. به او اجازه ندهید که در حین روز بیش از اندازه از انواع شیرینی‌ها، کیک‌ها و مواد قندی استفاده کند، چون این مواد کالری زیادی دارند و اشتها او را کور کرده و او را سیر می‌کنند. والدین با چند روز دقت می‌توانند عادات غذایی کودکان خود را به خوبی کنترل کنند.

غذای مناسب کودک

باید غذاهای کودک از ۴ منبع اصلی غذایی زیر تشکیل شده باشند:

  • گوشت، ماهی، مرغ و تخم‌مرغ
  • لبنیات
  • میوه و سبزیجات
  • غلات، سیب‌زمینی، برنج، نان و ماکارونی

هنگامی که منوی غذایی کودک را تنظیم می‌کنید به یاد داشته باشید که کلسترول و چربی برای رشد و نمو طبیعی کودک مورد نیاز هستند، بنابراین نباید مصرف آنها را در برنامه غذایی کودک محدود کرد. کودکان و نوپاها باید نیمی از کالری خود را از چربی‌ها دریافت کنند. وقتی کودک به سن دو سالگی رسید، به مرور زمان، مصرف چربی‌ها را کاهش دهید. اگر میزان کالری روزانه کودک را ۱۰۰۰ کالری در روز نگه دارید، لازم نیست نگران اضافه وزن او باشید.

بعد از دو سالگی باید کمی به عادت غذایی کودک خود توجه کنید. قبل از غذادادن به کودک از خنک‌بودن آن مطمئن شوید تا غذا دهان او را نسوزاند. دمای آن را ابتدا خودتان بررسی کنید. غذاهای خیلی شور و دارای ادویه فراوان به او ندهید. این کار باعث می‌شود که کودک طعم طبیعی غذا را احساس نکند و در درازمدت برای سلامتی او خطرناک است. کودکان نسبت به مصرف ادویه حساسیت دارند و واکنش آلرژیکی نشان می‌دهند. همچنان کودک نمی‌تواند غذاهای سفت بخورد. به یاد داشته باشید که کودکان جویدن را در سن ۴ سالگی یاد می‌گیرند. تا دو سالگی هر غذایی که به نوزاد می‌دهید باید کاملاً له و پخته شود.

تهیه و ترجمه توسط تیم تولید محتوای میترانیتا

دیدگاهتان را بنویسید