سلول‌ها و سطوح مختلف بدن

سلول‌ها و سطوح مختلف بدن انسان - میترانیتا
اشتراک‌گذاری...
Print this page
Print
Email this to someone
email
Share on Facebook
Facebook
Share on Google+
Google+
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

بدن انسان را می‌توان با کائنات مقایسه کرد، چرا که بدن نیز از اجزای کوچکی ساخته شده است که در کنار یکدیگر مانند یک سیستم عمل می‌کنند. جالب است که بدانید بدن انسان، سیستمی به این پیچیدگی، سفر زندگی خود را فقط با یک سلول شروع کرده است.

برای اینکه بدانیم اجزای بدن چگونه در کنار یکدیگر کار می‌کنند،‌ اول باید بدانیم که بدن از پنج سطح مختلف شیمیایی، سلولی، بافت، اعضا و دستگاه تشکیل شده است.

در نهایت همه دستگاه‌های بدن و سلول‌ها که اجزای اصلی اعضا و بافت‌ها هستند در کنار یکدیگر سلامت بدن را حفظ می‌کنند.

بدن انسان ‌ارگانیسمی با بخش‌های مختلف است. برای اینکه ارزش ساختار بدنی خود را بیشتر بدانیم، باید پنج سطح ساختاری بدن را بشناسیم.

۱. سطح شیمیایی

هر ماده‌ای در دنیا از ذراتی ریز مثل اتم‌ها و مولکول‌ها ساخته شده است. اتم‌ها و مولکول‌ها پایین‌ترین سطح ساختاری بدن هستند و برای ادامه زندگی ضروری‌اند. در سطح شیمیایی، اتم کوچک‌ترین جزء است. اتم کوچک‌ترین ذره عنصر است. برای مثال اتم اکسیژن و اتم هیدروژن.

مولکول از دو یا چند اتم تشکیل شده است که به یکدیگر چسبیده‌اند. رایج‌ترین مثال مولکول آب (H2O) است که از یک اتم اکسیژن و دو اتم هیدروژن تشکیل شده است. مولکول‌ها با یکدیگر ترکیب می‌شوند و سلول‌ها را به وجود می‌آورند.

۲. سطح سلولی

سلول‌ها واحد اصلی همه موجودات زنده‌اند و ساختار و عملکرد اصلی بدن هستند. سلول‌ها کوچک‌ترین واحد زنده‌اند. بدن سلول‌های مختلفی با ساختار، اندازه و شکل‌های مختلفی دارد که هریک کارکرد متفاوتی نیز دارند. برای مثال گلبول‌های سفید خون (لوکوسیت‌ها) از بدن در برابر بیماری‌های عفونی محافظت می‌کنند. سلول‌ها با یکدیگر ترکیب می‌شوند و بافت را به وجود می‌آورند.

۳. بافت

بافت گروهی از سلول‌های یکسان با کارکردی مشخص است؛ برای مثال، بافت مخاطی، بافت همبند، بافت عصبی و بافت ماهیچه‌ای. دو یا چند بافت در کنار یکدیگر،‌ عضو را تشکیل می‌دهند.

۴. عضو

عضو ساختاری است که از بافت‌های مختلفی ساخته شده است که در کنار یکدیگر واحدی با ساختار و کارکرد یکپارچه به وجود می‌آورند. قلب و ریه‌ها مثالی از عضو بدن هستند. عضوها در کنار یکدیگر دستگاه را به وجود می‌آورد.

۵. دستگاه

دستگاه گروهی از عضوهاست که با یکدیگر کار می‌کنند تا عملکرد مشخصی را انجام دهند. دستگاه‌های بدن از این قرارند: دستگاه گردش خون، دستگاه اسکلتی، پوست، دستگاه تنفس، دستگاه ماهیچه‌ای، دستگاه درون‌ریز، دستگاه تولید مثل، دستگاه عصبی، دستگاه ادراری و دستگاه گوارش. دستگاه‌ها در کنار یکدیگر موجود زنده یعنی همان بدن انسان را شکل می‌دهند.

سلول‌ها و سطوح مختلف بدن انسان - میترانیتا

تهیه و ترجمه توسط تیم تولید محتوای میترانیتا

دیدگاهتان را بنویسید