روند رشد نوزاد

روند رشد نوزاد - میترانیتا
اشتراک‌گذاری...
Print this page
Print
Email this to someone
email
Share on Facebook
Facebook
Share on Google+
Google+
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

چگونگی رشد نوزاد

در ۱۲ ماه اول زندگی نوزاد، شاهد رشد شگفت‌انگیز او خواهید بود، چون در این دوران نوزاد هر ماه رشد قابل‌توجهی خواهد داشت. اکثر والدین در ماه‌های اول به رشد نوزاد خیلی حساس هستند، ولی باید به یاد داشته باشند که رشد هر نوزاد با دیگری متفاوت است. در این مقاله به تغییرات نوزاد در چهار دوره از زندگی او اشاره می‌کنیم.

رشد نوزاد در یک تا سه ماهگی

ذهن و چشم نوزاد در اولین مرحله رشد با دنیای خارج از رحم مادر آشنا می‌شود. از زمان تولد تا سه ماهگی نوزاد شروع به لبخند‌زدن می‌کند و اصواتی نامفهومی را تولید می‌کند. در این سن قد نوزاد تقریباً ۶۰ سانتی‌متر است و وزن او تقریباً ۵٫۵ کیلوگرم است. تمام این علائم، متوسط رشد نوزاد در این دوره را نشان می‌دهد.

رشد نوزاد در سه تا شش ماهگی

قبل از این دوره، نوزاد فقط لبخند می‌زد، ولی بعد از سه ماهگی نوزاد در واکنش به لبخند شما لبخند می‌زند، سر خود را بلند می‌کند، به سختی برخی از اجسام را می‌گیرد، دهان خود را باز می‌کند و اجسام را وارد دهان خود می‌کند و تلاش می‌کند که اشیاء آویزان را بگیرد. قد نوزاد در این دوران تقریباً ۶۳ سانتی‌متر است و وزن او بین ۶ تا ۸ کیلو‌گرم است. در شش ماهگی نوزاد می‌تواند به راحتی کارهای زیر را انجام دهد:

  • کاملاً بچرخد.
  • صداهایی از خود ایجاد کند.
  • بخندد.
  • اسباب‌بازی‌های خود را در دست بگیرد و با آنها بازی کند.
  • گردن خود را کنترل کند و با کمی کمک بنشیند.

رشد نوزاد در شش تا نه ماهگی

در شش ماه دوم زندگی، نوزاد رشد زیادی می‌کند. بعد از اینکه نوزاد چرخیدن به شکم را یاد گرفت، برای حرکت‌کردن تلاش می‌کند. در این سن نوزاد خیلی بازیگوش است و دائماً می‌خواهد که با او بازی کنید. تقریباً در این دوران است که نوزاد شروع به چهار دست‌و‌پا‌رفتن می‌کند. برخی از نوزادان هرگز چهار دست‌وپا راه نمی‌روند و فوراً شروع به راه‌رفتن می‌کنند، بدون کمک‌کردن دیگران می‌نشینند، به صدا‌کردن اسمشان واکنش نشان می‌دهند و کلماتی مانند مامان، بابا و نه را ادا می‌کنند.

رشد نوزاد در ۹ تا ۱۲ ماهگی

تمام تحولات نوزاد در این سن گذرا هستند. کودک در این سن دیگر نوزاد نیست و بیشتر شبیه نوپاها است. کودک یاد می‌گیرد که:

  • خودش را احساس کند.
  • به چیزهایی که می‌خواهد.
  • وسایلی مثل تلفن و تلویزیون توجه او را به اشاره کن خود جلب می‌کنند.

چه زمانی باید به متخصص اطفال مراجعه کرد؟

اگر کودک رشد مناسبی نداشته باشد باید به متخصص اطفال مراجعه کنید. اگر احساس کردید که کودک شما هرگونه مشکلی دارد، حتماً با پزشک متخصص صحبت کنید. روند رشد در کودکان مختلف متفاوت هست و هر کودک در مرحله‌ای نسبت به دیگری سریع‌تر باشد؛ بنابراین زمان دقیق روند رشد کودکان را با هم مقایسه نکنید.

تهیه و ترجمه توسط تیم تولید محتوای میترانیتا

دیدگاهتان را بنویسید