دلایل ریزش مو

دلایل ریزش مو - میترانیتا
اشتراک‌گذاری...
Print this page
Print
Email this to someone
email
Share on Facebook
Facebook
Share on Google+
Google+
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

ریزش موی بیش از صد تار مو در روز دلایلی مانند عوامل ارثی، بیماری، فشار عصبی، دارو، جراحت، پا به سن گذاشتن یا مراقبت‌های مو دارد.

ریزش موی ارثی

رایج‌ترین دلیل ریزش مو ژنتیک است؛ یعنی ممکن است ریزش مو را از یکی از والدین یا هردو به ارث برده باشید. این نوع ریزش مو الگوی زنانه و الگوی مردانه دارد و در پزشکی به آن ریزش موی آندروژنیک می‌گویند.

در این نوع ریزش مو، ژن‌ها بر نحوه رشد موها تأثیر می‌گذارند. این ژن‌ها به هورمون‌های آندروژن و تستوسترون حساسیت نشان می‌دهند و باعث کاهش فولیکول‌های مو می‌شوند. فولیکول‌های مو روزنه‌هایی هستند که مو از آنجا رشد می‌کند.

کاهش فولیکول‌های مو موها را کم‌پشت می‌کند و در نهایت هیچ مویی باقی نمی‌گذارد. اغلب مردان طاسی را در قسمت جلوی سر تجربه می‌کنند؛ در حالی که زنان در بالای سرشان موهایشان کم‌پشت می‌شود.

طاسی منطقه‌ای (آلوپسیا آره‌آتا)

طاسی منطقه‌ای نوعی بیماری سیستم ایمنی است که سیستم ایمنی به فولیکول‌های مو حمله می‌کند و قسمت‌هایی بدون مو روی پوست سر یا بدن به وجود می‌آورد. در موارد وخیم قسمت‌های بدون موی زیادی روی بدن به وجود می‌آید یا موهای کل سر یا بدن می‌ریزد، اگرچه در بعضی موارد موها فقط کم‌پشت می‌شوند و موهای هیچ منطقه‌ای از بدن کامل از بین نمی‌رود. ریزش مو معمولاً دائمی نیست. برای بسیاری از افراد، موها بعد از یک سال دوباره رشد می‌کنند.

تریکوتیلومانیا (بیماری کندن مو)

تریکوتیلومانیا نوعی رفتاری وسواسی است که فرد موها را از پوست سر، مژه و ابرو می‌کشد و جدا می‌کند. معمولاً پیش از کندن مو، فشار روحی افزایش می‌یابد و پس از آن فرد احساس آرامش می‌کند. تریکوتیلومانیا باعث ریزش موی شدید می‌شود.

تغییر میزان هورمون‌ها

زایمان، مصرف قرص‌های جلوگیری از بارداری یا تغییر دوره قاعدگی بر دوره رشد موها تأثیر می‌گذارد و باعث ریزش مو می‌شود. موها بعد از مدتی دوباره رشد خواهند کرد.

سایر دلایل ریزش مو

علاوه بر موارد بالا، ریزش مو دلایلی دیگر نیز دارد که در زیر برشمرده‌ایم:

  • قارچ پوستی روی پوست سر که بیماری رایجی در کودکان است.
  • فشار روحی یا جسمی مثل جراحی، بیماری یا تب بالا نیز باعث ریزش مو می‌شود. یک تا سه ماه بعد از فشار جسمی یا روحی ریزش مو دارید. موها در طول چند ماه رشد می‌کنند.
  • محصولات حالت‌دهنده مو، موها را محکم به عقب کشیدن، بافتن محکم گیس‌ها یا بستن مو به صورت دم‌اسبی باعث ریزش مو از خط رویش مو به ویژه دور صورت و پیشانی می‌شود. استفاده بیش از حد از اتوی فر یا رنگ نیز باعث ریزش مو می‌شود. هنگامی که استفاده از این محصولات را قطع کردید یا شیوه حالت‌دادن به مو را تغییر دادید، ریزش مو نیز قطع می‌شود.
  • سن نیز در ریزش مو تأثیر دارد. هرچه سن بیشتر شود، موها راحت‌تر می‌شکنند و دیگر موی زیادی از فولیکول‌های مو رشد نمی‌کند.
  • تغذیه بد به ویژه کمبود پروتئین یا آهن در رژیم غذایی ریزش مو به دنبال دارد. موهای شما بعد از تغییر نوع تغذیه و دریافت کافی این مواد مغذی دوباره رشد می‌کند.
  • بیماری‌های تیروئید مثل کم‌کاری یا پرکاری تیروئید.
  • بیماری‌هایی مانند لوپوس، سیفلیس یا سرطان باعث ریزش مو می‌شوند. موها خودشان دوباره رشد می‌کنند، اگرچه ممکن است به درمان نیز نیاز داشته باشید.
  • عوارض جانبی داروهایی مثل ضد انعقادکننده‌ها یا درمان‌های پزشکی مثل شیمی‌درمانی بر موها تأثیر می‌گذارند. معمولاً بعد از توقف داروها یا پایان درمان، موها دوباره رشد خواهند کرد.
  • جراحت پوست سر مانند زخم شدن.
  • زنانی که ریزش موی ارثی دارند و می‌خواهند قرص‌های جلوگیری مصرف کنند باید نوعی را انتخاب کنند که باعث ریزش مو نشود.
تهیه و ترجمه توسط تیم تولید محتوای میترانیتا

دیدگاهتان را بنویسید