درمان شوره سر

درمان شوره سر - میترانیتا
اشتراک‌گذاری...
Print this page
Print
Email this to someone
email
Share on Facebook
Facebook
Share on Google+
Google+
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

شوره سر هیچ ضرری ندارد، بنابراین می‌توانید بدون مراجعه به پزشک و نسخه آن را درمان کنید. شانه کردن موها و استفاده از شامپوی ضد شوره دو راه آسان و سریع برای درمان شوره سر است.

موها را با ضربه‌هایی آرام از پوست سر به طرف پایین شانه کنید؛ با این کار چربی از پوست سر؛ یعنی قسمتی از سر که باعث شوره می‌شود، به طرف رشته‌های مو حرکت می‌کند و موها را براق و سالم نگه می‌دارد.

شامپوهای ضد شوره

همه شامپوهای ضد شوره مثل هم نیستند. بعضی از این شامپوها ترکیبات فعال متفاوتی از قبیل مواد زیر دارند:

  • ترکیبات قطران زغال‌سنگ
  • پیریتیون روی
  • اسید سالیسیلیک و جیوه
  • اسید سالیسیلیک
  • سولفات سلنیوم
  • کتوکونازول

اگر از شامپویی استفاده کردید و بعد از مدتی اثر خود را از دست داد، باید از شامپویی دیگر استفاده کنید.

تعداد دفعات استفاده از شامپوی ضد شوره متفاوت است، گاهی باید هر روز استفاده کنید و گاهی باید چند بار در هفته استفاده کنید. پیش از مصرف حتماً دستورالعمل روی بطری را بخوانید.

هنگامی که موهایتان را با شامپو می‌شویید، شامپو را به خوبی روی پوست سر بمالید و سپس برای ۵ دقیقه یا مانند دستورالعمل روی بطری، روی موهایتان بگذارید و سپس بشویید.

موهایتان را کامل بشویید شامپوی باقیمانده ممکن است پوست سر را تحریک کند.

هنگامی که شوره سر کمتر شد و تحت کنترل قرار گرفت، استفاده از شامپوی ضد شوره را کمتر کنید؛ مثلاً هفته‌ای یک‌بار.

درمان شوره سر - میترانیتا

چه چیزهایی به درمان شوره سر کمک نمی‌کند؟

مرطوب کننده‌ها

لوسیون‌های مرطوب‌کننده پوسته‌ها را نرم‌تر و لکه‌ها را قرمزتر می‌کنند.

تغییر شامپو

هیچ نوع شامپویی باعث شوره سر نمی‌شود؛ پس نیازی به تغییر شامپو نیست. البته شامپوهای درمانی به درمان شوره سر کمک می‌کنند.

تغییر مراقبت مو روزانه

هیچ شامپو یا نرم‌کننده مناسبی وجود ندارد. مسئله مهم‌تر دفعات استفاده از این مواد است. هرچه بیشتر موهایتان را با شامپو بشویید بهتر نتیجه می‌گیرید. التهاب شوره‌ای سر و شوره به دلیل زیاد شامپوزدن به موها و خشک شدن پوست سر به وجود نمی‌آید. رنگ مو و نرم‌کننده‌ها دلیل شوره سر نیستند و آن را بدتر نمی‌کنند.

شیوه زندگی و درمان‌های خانگی

علاوه بر شامپوهای معمولی، می‌توانید مراحل زیر را برای کاهش بروز شوره دنبال کنید:

  • استرس خود را کنترل کنید. استرس بر سلامتی شما تأثیر می‌گذارد و شما را مستعد بیماری‌های مختلفی می‌کند. حتی ممکن است باعث شروع شوره سر شود یا علائم آن را بدتر کند.
  • موهای خود را با شامپو بشویید. اگر پوست سرتان چرب است، شامپو روزانه به جلوگیری از شوره سر کمک می‌کند.
  • از محصولات حالت‌دهنده استفاده نکنید. اسپری‌های مو، ژل‌های حالت‌دهنده، موس‌ها و واکس مو چربی پوست و مو را بیشتر می‌کنند.
  • غذاهای سالم مصرف کنید. رژیم غذایی حاوی روی، ویتامین ب و نوع خاصی از چربی به جلوگیری از شوره سر کمک می‌کند.
  • کمی آفتاب بگیرید. نور خورشید برای درمان شوره خوب است؛ ولی به این دلیل که قرار گرفتن در معرض اشعه فرابنفش به پوستتان آسیب می‌زند و احتمال سرطان پوست را افزایش می‌دهد، حمام آفتاب نگیرید. فقط کمی از وقتتان را زیر نور آفتاب بگذرانید. حتماً به پوست و بدنتان کرم ضد آفتاب بزنید.

داروهای جایگزین

یکی از درمان‌های جایگزین برای کاهش شوره استفاده از شامپوی حاوی روغن درخت چای است. روغن درخت چای که از درخت چای استرالیایی گرفته می‌شود قرن‌هاست که به عنوان ضدعفونی‌کننده،آنتی‌بیوتیک و عامل ضد قارچی استفاده می‌شود. در حال حاضر، این نوع روغن در شامپوهای طبیعی استفاده می‌شود. این نوع روغن در بعضی افراد واکنش‌های آلرژیک به دنبال دارد.

درمان‌های طبیعی برای شوره

درمان‌های طبیعی که به رفع شوره کمک می‌کنند از این قرارند:

درمان شوره سر - میترانیتا

روغن درخت چای

کمی از این روغن را به پوست سر خود و روی پوسته‌های سر بزنید. این روغن ممکن است باعث بروز حساسیت شود؛ بنابراین از آن فقط برای مدت کوتاهی استفاده کنید.

درمان شوره سر - میترانیتا

آلوئه‌ورا

مایع درون برگ‌های گیاه آلوئه‌ورا شوره را کاهش می‌دهد. بعضی بررسی‌ها نشان داده است که آلوئه‌ورا پوست خارش‌دار و پوسته‌پوسته را در افراد مبتلا به درماتیت سبوره‌ای کاهش می‌دهد. برگ آلوئه‌ورا را برش بزنید و مایع درون آن را مستقیم روی ناحیه مبتلا بزنید یا از ژل آماده آلوئه‌ورا در مغازه‌ها استفاده کنید.

درمان شوره سر - میترانیتا

جوش شیرین

این ماده غذایی آشنا نیز می‌تواند مؤثر باشد. موهایتان را خیس کنید و جوش‌شیرین را چند بار در هفته به پوست سر خود بزنید. باید چند هفته به طور مداوم استفاده کنید تا پوست سرتان بهتر شود.

درمان شوره سر - میترانیتا

روغن زیتون

برای رفع موقتی پوسته‌های شوره، کمی روغن زیتون روی پوسته‌ها بزنید و بعد از یک ساعت همان محل را با شانه یا برس شانه بزنید. زیاد این کار را انجام ندهید وگرنه موهایتان چرب خواهد شد.

ذهنتان را آزاد کنید

در بعضی افراد، افسردگی و اضطراب باعث افزایش شوره می‌شود. حتی اگر افسرده نیستید و اضطراب ندارید، استرس مزمن برای پوست خوب نیست و شوره نیز ازجمله مشکلات پوستی است. اگر متوجه ارتباطی بین حالت خود و بروز شوره شدید، این مراحل به شما کمک می‌کند.

  • راهی سالم برای کاهش استرس خود پیدا کنید. مدیتیشن، تمرین و مراجعه به روانشناس در صورت بدتر شدن استرس به شما کمک می‌کند.
  • اگر افسردگی فصلی دارید، در طول زمستان از اشعه فرابنفش استفاده کنید.
  • اگر ترجیح می‌دهید که مکمل مصرف کنید، با دکتر خود مشورت کنید تا عوارض جانبی را بررسی کند؛ حتی اگر محصول طبیعی بود باز هم با دکتر خود مشورت کنید.
تهیه و ترجمه توسط تیم تولید محتوای میترانیتا

دیدگاهتان را بنویسید