پوست نرمال و نگهداری از آن

پوست نرمال و نگهداری از آن - میترانیتا
اشتراک‌گذاری...
Print this page
Print
Email this to someone
email
Share on Facebook
Facebook
Share on Google+
Google+
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

پوست سد نفوذپذیری است که عملکرد اصلی آن حفظ آب پوست و محافظت از بدن در برابر عملکردهای فرسایشی هوا است. اکثر افراد دوست دارند از پوست نرمال خود محافظت کنند؛ ولی نمی‌دانند چگونه باید این کار را انجام دهند. تصور عوام از پوست نرمال، پوستی عالی و بدون عیب و نقص است که سطحی صاف، بدون لکه و جوش‌های سرسیاه دارد و هیچ گونه چین و چروک و لکه‌های آفتاب ‌سوختگی روی آن دیده نمی‌شود؛ پوستی که نه خیلی چرب است و نه خیلی خشک و به طور طبیعی مرطوب است. چنین پوستی در دنیای واقعی وجود ندارد. افراد اندکی دارای این نوع پوست هستند. توجه داشته باشید که فقط به خاطر چند نقطه درخشان روی پوست نمی‏توان گفت که پوست چرب است یا با داشتن چند ناحیه خشک اطراف چشم نمی‏توان گفت که پوست خشک است، مخصوصاً اگر در سایر نواحی، پوست نرمال باشد.

نشانه‌های پوست نرمال

  • اگر پوست چرب یا خشک نباشد و همه پوست صورت نرمال باشد.
  • چربی یا خشکی پوست بسیار کم است و به راحتی می‌توان مشکل را حل کرد.
  • محصولات مراقبت پوست مخصوص پوست‌های چرب برای پوست نرمال، بیش از حد خشک هستند و محصولات مخصوص پوست‌های خشک برای این نوع پوست، بیش ‌از‌ حد چرب هستند.
  • منافذ پوست نرمال را می‌توان مشاهده کرد؛ ولی بزرگ و آشکار نیستند.
  • در پایان روز، پوست خشک یا چرب نیست.
  • چین و چروک کمی در پوست مشاهده می‏‌شود.
  • پوست‌های نرمال نسبتاً صاف‌اند و لکه‌های قهوه‌ای و قرمز کمی دارند.
  • خیلی از افراد به شما می‏گویند ای کاش پوستشان مثل شما بود.

اگر پوستتان تمام شرایط بالا را دارد احتمالاً پوستی نرمال دارید. با این ‌حال به خوبی از پوست خود مراقبت کنید چون گذشت زمان باعث ایجاد آفتاب‌سوختگی، چین و چروک، جوش و خشکی بخصوص در اطراف چشم می‌شود. برای مراقبت دقیق از پوست نرمال، باید این پوست را دقیق بشناسید.

برای تعیین پوست نرمال چه عواملی را باید در نظر گرفت؟

داشتن پوست نرمال (پوستی عالی) یک استثنا است و قاعده کلی ندارد و اکثر زنان برای داشتن پوستی نرمال تلاش می‏کنند؛ ولی باید توجه داشت که ممکن است پوستتان نرمال باشد ولی عالی نباشد یا در طی زمان تغییر ‏کند. در حالی‌ که پوست نرمال یک پوست کامل نیست ولی چرب، خشک و مستعد لکه نیست و ممکن است دائماً تغییر کند.

هنگام تعیین نوع پوست باید به این نکته نیز توجه کنید که گاهی محصولات مراقبت پوست تأثیری منفی روی پوست می‌گذارند و باعث بروز مشکلات پوستی می‌شوند که قبلاً نداشته‌اید.

مراقبت از پوست‏های نرمال

مشکلات پوست‌های نرمال را اغلب نمی‌توان مشاهده کرد؛ بنابراین اگر مشکل خاصی روی پوست خود مشاهده نکردید احتمالاً پوستتان نرمال است. داشتن پوست نرمال به این معنا نیست که به مراقبت‏‌های پوست نیاز ندارید. حتی افرادی که پوستی بی‌‏عیب و نقصی دارند باید مراقبت‌‏های ویژه‏‌ای برای حفظ زیبایی پوست خود انجام دهند. در صورت استفاده از محصولات مراقبت از پوست اشتباه و یا تغییر سطح هورمون، پوست شما چرب یا خشک می‌شود یا حتی جوش می‌زند. نور خورشید از بدو تولد به پوست آسیب می‌زند؛ بنابراین برای حفظ سلامت و جوانی بلند مدت پوست باید به این موضوع نیز توجه کرد و مراقبت‌های لازم را انجام داد.

برای پوست‌های نرمال باید از محصولاتی استفاده کرد که پوست را خشک یا چرب نکند و به کلاژن و لایه‏‌های بیرونی صدمه نزند. برای جوانی و نرمی پوست و همچنین جلوگیری از ایجاد منافذ باید مواد حیاتی به پوست برسد. به تغذیه خود توجه کنید. حتی اگر وزن نرمالی دارید، باید مواد مغذی مصرف کنید و برای حفظ جوانی و سلامت پوست رژیم متعادلی داشته باشید.

اگر پوستتان نرمال است، نیازی نیست که برای حفظ آن مثل سایر افراد کارهای زیادی انجام دهید؛ ولی به هر حال باید مراقبت‌هایی برای پوست‌های نرمال انجام دهید، چون این نوع پوست‌ تحت تأثیر شرایط مختلف آب و هوایی، تغییرات هورمونی، استرس و آسیب‌های آفتاب تغییر می‌کند.

بهترین راه برای مراقبت از پوست نرمال، استفاده از محصولات ملایمی است که با ساختار پوست مطابقت دارند، سلامت پوست را حفظ می‌کنند و از پیری پوست جلوگیری می‌کنند.

تهیه و ترجمه توسط تیم تولید محتوای میترانیتا

دیدگاهتان را بنویسید