تغییرات جسمی دوران بلوغ در دختران

تغییرات فیزیکی در طی دوران بلوغ - میترانیتا
اشتراک‌گذاری...
Print this page
Print
Email this to someone
email
Share on Facebook
Facebook
Share on Google+
Google+
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

بلوغ لفظی است که برای توصیف زمان تغییرات فیزیکی بدن از کودکی به بزرگسالی به‏ کار می‌‏رود. تغییرات زیادی طی بلوغ در بدن اتفاق می‏‌افتد که شامل ترشح هورمون‏‌ها، رشد پستان‏‌ها، بلندتر شدن قد، شکل گرفتن بدن و شروع پریود می‌‏شود.
بلوغ در دخترها زودتر از پسرها آغاز می‌‏شود و رشد سریع‌تر انجام می‏‌گیرد. در اینجا نگاهی به تغییرات جسمی که در طی بلوغ در دخترها صورت می‏‌گیرد می‌‏اندازیم.

پستان‏‌ها

وقتی‌که پستان‏‌ها شروع به رشد می‏‌کنند توده‌‏ای کوچک زیر نوک سینه به وجود می‌‏آید. همان‌طور که پستان‏‌ها رشد می‌‏کنند ناحیه تیره‌رنگ اطراف نوک آن (آرئول) بزرگ‌‌تر و تیره‌‏تر می‏‌شود. در ابتدای رشد، پستان‏‌ها حساس و دردناک هستند. این درد کاملاً طبیعی است و به ‌محض اینکه رشد پستان‏‌ها کامل شد درد نیز از بین می‌‏رود. رشد یکی از پستان‏‌ها قبل از دیگری غیرعادی نیست، گاهی دختران حس می‏‌کنند پستان‏‌هایشان به طور نابرابر در حال رشد هستند. در بعضی از دختران این تفاوت بسیار ناچیز و جزئی است. سرعت رشد پستان‏‌ها در هر فردی متفاوت است.

اگر توده یا درد مشکوکی در پستان‏‌های خود حس کردید، پزشک خود را مطلع کنید؛ اما به یاد داشته باشید که حتی وجود توده نیز در دختران جوان امری طبیعی است و به ندرت اتفاق می‌‏افتد که توده سرطانی باشد. طبیعی است بعضی از دختران متوجه توده‌‏ای کوچک، گاهی اوقات نرم، زیر نوک پستان‏‌های خود در ابتدای شروع رشد پستان‏‌ها می‏‌شوند. به مرور که پستان‏‌ها بزرگ می‏‌شوند این توده‏‌ها از بین خواهند رفت. با بدن خود بیشتر آشنا شوید تا اگر مشکلی برای پستان‏‌ها یا دیگر نقاط بدنتان به وجود آمد راحت‌‏تر متوجه شوید. سایز پستان‏‌ها در هر فردی متفاوت است. متأسفانه، فرهنگ غربی طوری وانمود کرده است که داشتن پستان‌های بزرگ بهتر است، البته این باور به هیچ‌وجه صحیح نیست.

مهم‌ترین عملکرد پستان‏‌ها شیر دادن به نوزاد است. اگر روزی مادر شدید اندازه پستان هیچ تأثیری روی توانایی شیر دادن یا جذابیت شما نخواهد داشت. برای بزرگ کردن پستان‏‌های خود هیچ دارویی مصرف نکنید یا هیچ کاری انجام ندهید. اگر فکر می‏کنید خیلی پستان‌هایتان کوچک هستند با پزشک خود مشورت کنید تا بهترین راه را به شما پیشنهاد دهد.

افزایش وزن

افزایش وزن بخصوص در ناحیه باسن اتفاق می‌‏افتد. احتمالاً قد شما خیلی سریع‌تر از قبل، بلند خواهد شد. پس نباید نگران اضافه‌وزن خود باشید، در واقع اگر کمی اضافه‌وزن نداشته باشید، بیمار هستید. چاق شدن به این معنی است که ظاهر بزرگسالی به خود می‏‌گیرید. به خوردن غذاهای سالم و ورزش کردن به طور مدام ادامه دهید. ماهیچه‏‌ها بزرگ‏تر و قوی‏‌تر می‌شوند، اما مانند ماهیچه‏‌های پسرها نخواهند شد.


موهای شرمگاهی و زیر بغل

تغییرات فیزیکی در طی دوران بلوغ - میترانیتا

در طی مراحل بلوغ رشد مو در قسمت‏های مختلف بدن شروع می‏‌شود. به موهایی که اطراف واژن رشد می‏‌کنند موهای شرمگاهی گفته می‏‌شود. در ابتدا این موها کم‌پشت هستند اما بعد از مدتی ضخیم‌‏تر و مجعدتر می‌‏شوند.
در آخر دوران بلوغ موهای زیر بغل نیز رشد می‏‌کنند. بعدازاینکه این موها ضخیم شدند عده‌‏ای تصمیم به تراشیدن آنها می‏‌گیرند. تراشیدن موهای زیر بغل تنها راه پاکیزگی نیست و به خود شما بستگی دارد.

رشد ناگهانی

در طی بلوغ شما وارد مرحله‏‌ای می‏‌شوید که سریع‌تر رشد می‌‏کنید و قد می‏‌کشید. اغلب، دست‏ها و پاها قبل از هر قسمت دیگر رشد می‏‌کنند، اما بقیه قسمت‏‌های بدن سریع به آن می‌‏رسند. همان‌طور که رشد می‏‌کنید، باسن پهن‌‏تر و کمر باریک‏‌تر می‏‌شود. بعضی از دخترها در طی بلوغ اضافه‌وزن پیدا می‏کنند که کاملاً طبیعی است. تنها با خوردن غذاهای سالم و ورزش کردن مداوم تعادل رژیم غذایی خود را حفظ کنید.

واژن

کلیتوریس هم کمی رشد خواهد کرد. لب‏های داخلی فرج کمی برجسته‌تر خواهند شد. لب‏های داخلی از لب‏های خارجی متمایز می‏‌شوند. لب‏ها کوتاه یا بلند، چین‌خورده یا صاف هستند.

ترشحات

اگر شاهد لکه‌‏های زرد /سفید رنگ روی لباس زیر خود بودید، نگران نشوید. این ترشحات طبیعی هستند، بدن برای تمیز و سالم نگه‌داشتن خود این ترشحات را تولید می‌‏کند. اگر در ناحیه واژن خارش داشتید یا ترشحات بد بو بودند، نشانه عفونت است که باید فوراً به پزشک مراجعه کنید.

پریود (عادت ماهانه)

یکی از بزرگ‌ترین تغییراتی که دخترها در طی بلوغ با آن روبرو می‏شوند شروع پریود (عادت ماهانه) است.

پوست

تمام تغییرات ایجادشده در بدن به دلیل ترشح هورمون‏‌ها است. افزایش ترشح هورمون‏‌ها در بدن باعث چرب شدن پوست و بروز آکنه می‏‌شود. شستشوی روزانه پوست کمک می‌‏کند که بروز آکنه تحت کنترل باشد. مراقب باشید پوست را محکم ماساژ ندهید یا از صابون‏‌های زبر استفاده نکنید چون شرایط را بدتر می‏‌کند.


جوش‏‌ها، آکنه و لک‏‌ها

تغییرات فیزیکی در طی دوران بلوغ - میترانیتا

یکی از تغییرات آزاردهنده در طی دوران بلوغ روی پوست صورت می‌‏گیرد. احتمالاً صورت شما جوش و آکنه می‏‌زند. پوست و موی شما به احتمال زیاد چرب‏‌تر می‌‏شود. پیاز مو (جایی که مو در سطح پوست رشد می‌‏کند) توسط سلول‏‌های پوست مرده مسدود می‏‌شود و باکتری در آن محل رشد می‌‏کند. این باکتری‏‌ها باعث جوش زدن صورت می‏‌شوند. جوش‌‏ها معمولاً روی صورت، شانه‏‌ها، بازو، کمر و قفسه سینه ظاهر می‏‌شوند. جوش‏‌ها قرمز، سفید یا سیاه هستند. این برجستگی‏‌های کوچک روی صورت باعث خجالت شما می‌‏شوند به طوری که گاهی اوقات حتی دوست ندارید از خانه خارج شوید. هیچ‌کس دوست ندارد صورتش جوش بزند، اما تقریباً همه دچارش می‏‌شوند. تنها سعی کنید با جوش‌‏ها کنار بیایید. جوش‌‏ها بعد از بلوغ کاملاً برطرف می‏‌شوند.

مراقبت از لک، آکنه و جوش صورت

هیچ‌کس نمی‌‏تواند به طور حتم بگوید که جوش‌‏ها چه مدت روی پوست شما می‏‌مانند. بعضی افراد فقط به مدت یک سال جوش می‏زنند، درحالی‌که گروهی این مشکل را سال‌های سال خواهند داشت. در پایین چند مورد که شرایط جوش صورت را بدتر می‏‌کند ذکرشده است.

ناراحتی

فشار دادن یا کندن جوش‌‏ها یا خراشیدن آنها در هنگام شستشوی صورت باعث بدتر شدن شرایط آنها می‏‌شود. جوش‏‌ها را به حال خود رها کنید.

مواد مصرفی برای پوست‏‌های چرب

ضد آفتاب‏‌های چرب، مواد آرایشی چرب و محصولات پوست و موی چرب تماماً باعث بدتر شدن آکنه می‏‌شوند. با دکتر یا مشاور خود درباره محصولاتی که با پوست و موی شما سازگار هستند، مشورت کنید.
نور آفتاب شدید

کلاه بپوشید، در سایه راه بروید یا از یک ضد آفتاب بدون چربی خوب استفاده کنید. قرار گرفتن در معرض آفتاب آکنه را بدتر می‌‏کند. همچنین خونسردی خود را حفظ کنید.


فشار روحی

تغییرات فیزیکی در طی دوران بلوغ - میترانیتا

گاهی اوقات اضطراب یا فشار روحی باعث بدتر شدن آکنه می‏‌شود. یاد بگیرید فشار روحی خود را کنترل کنید تا پوست بهتری داشته باشید!

پریود (عادت ماهانه)

دخترها معمولاً در زمان پریود با آکنه مواجه می‏شوند که کاملاً طبیعی است. باید بدانید که در زمان پریود پوستتان جوش می‏‌زند، بنابراین در این مدت بیشتر مراقب پوست خود باشید.
در پایین چند مورد که باعث بهتر شدن پوست می‏‌شود، ذکر شده است.

دارو

داروخانه ‏ها محصولات زیادی برای مقابله با آکنه دارند. این محصولات شامل کرم‏‌هایی است که روی جوش می‌‏مالید و دستمال‏‌هایی که صورت خود را با آن پاک می‌‏کنید. در بسیاری از شرایط، این محصولات به کنترل جوش‌‏ها کمک می‏‌کنند. مطمئن شوید که مطابق دستورالعمل ارائه‌شده روی بسته‌‏بندی از داروها استفاده کنید.

پوشاندن

دخترها دوست دارند با لوازم آرایش جوش‌‏های خود را بپوشانند. این کار کمک می‏‌کند که آکنه‌‏ها را مخفی کنید اما باید مواظب باشید زیرا گاهی اوقات آرایش به‌خودی‌خود باعث بروز آکنه می‏‌شود. بسیاری از لوازم آرایشی حاوی موادی هستند که باعث مسدود شدن روزنه‌‏های پوست می‌‏شوند و جوش صورت را بدتر می‌‏کنند. به این مواد تشدیدکننده جوش می‌‏گویند. اگر از لوازم آرایشی استفاده می‏‌کنید مطمئن شوید که حاوی مواد تشدیدکننده جوش صورت (موادی که روزنه‌‏های پوست را مسدود می‌‏کنند) نیستند. مورد دیگری که باید مراقب باشید استفاده از مواد ضدحساسیت است، بدین معنی که این مواد باعث ایجاد حساسیت پوستی نشوند.

مراجعه به یک متخصص

اگر جوش‏‌های صورتتان بدتر شد و محصولات موجود در داروخانه‏‌ها هم اثر نکردند از والدین خود بخواهید که شما را نزد متخصص پوست ببرند. پزشک قرص یا کرم تجویز می‏‌کند یا ممکن است از شما بخواهد که برای درمان‏‌های ویژه به مطب او مراجعه کنید. هرگز از داروهایی که برای دوستان شما تجویزشده است، استفاده نکنید. از پزشک درخواست کنید که داروهای شما را تأیید کند.

فشار روحی نداشته باشید!

به خودتان یادآور شوید تنها فردی نیستید که با مشکل جوش صورت روبرو می‏‌شود. اگر به هم سن و سال‏های خود در مدرسه و محله نگاهی بیندازید متوجه می‌‏شوید که اغلب با مشکل جوش صورت دست‌وپنجه نرم می‏‌کنند. اگر آنها با این مشکل کنار آمده‌‏اند شما هم می‏‌توانید با آن کنار بیایید. سعی کنید جوش‌‏های صورت خود را زیاد جدی نگیرید. هر بار که در آینه نگاه کردید و جوش‌‏های صورت خود را دیدید به آنها بگویید: سلام، گرسنه هستید؟ (و لبخند بزنید).
به یمن داروهای جدی باید گفت که امروزه داروهای ضد جوش زیادی در داروخانه‏‌ها موجود است. در اینجا راه‌حل ‏ مناسبی ارائه‌شده است: فشار روحی کمتر، به‌خودی‌خود، پوست شما را بهتر می‏‌کند!

عرق کردن

عرق کردن بیشتر و بوی تند عرق، بخش طبیعی بلوغ است. در طی بلوغ غدد عرقی نیز فعال‏‌تر می‏‌شوند. دوباره باید گفت که تمام این موارد به دلیل افزایش ترشح هورمون‌ها در دوران بلوغ است. هورمون‏‌ها روی غدد عرق تأثیر می‏‌گذارند و غدد عرق نیز با تولید ماده شیمیایی باعث می‌شوند که بدن شما بوی تندی ساطع کند. غدد عرق بی‌شماری زیر بغل شما وجود دارد بنابراین زیر بغل جایی است که اغلب بوی بد می‌دهد. استفاده از دئودورانت و شستشوی روزانه باعث می‏‌شود که احساس بهتری داشته باشید و خوش‌بوتر شوید. عرق کردن امری طبیعی است، بخصوص وقتی که گرمتان شده است یا عصبانی و مضطرب هستید. عرق کردن به بدن کمک می‏‌کند که در زمان لازم خود را خنک کند. اگر نگران بوی بد عرق خود هستید، راه‏‌های ساده‌‏ای برای برطرف کردن آن وجود دارد:

دوش بگیرید

اگر تابه‌حال هر روز دوش نمی‌‏گرفتید، زمان بلوغ بهترین زمان برای شروع این کار است. شستشو با آب گرم و صابون به شما کمک می‏‌کند که از شر بوی بد عرق نجات پیدا کنید. ممکن است لازم باشد بعد از نرمش و ورزش نیز دوش بگیرید. با این کار خوش‌بوتر می‏‌شوید، تمیزتر به نظر می‏رسید و احساس بهتری خواهید داشت.

لباس‏‌های تمیز

لباس‌‏ها به دلیل اینکه مستقیماً با پوست شما تماس دارند بوی بدن و بوی عرق را به خود جذب می‏‌کنند. اگر در آب‌وهوای گرم زندگی می‌‏کنید، احتمال اینکه بوی بد عرق حتی بعد از حمام روی بدن شما بماند، زیاد است. پس مهم است که بیشتر بدن خود را شستشو دهید. بیشتر از قبل باید لباس زیر خود را عوض کنید. وقتی‌که لباس‏‌های شما تمیز است احساس بهتری دارید زیرا بهتر می‏‌توانید همه چیز را کنترل کنید.


استفاده از دئودورانت

تغییرات فیزیکی در طی دوران بلوغ - میترانیتا

بار بعد که در داروخانه یا سوپرمارکت بودید از والدین خود بخواهید برایتان دئودورانت بخرند. دئودورانت‏‌ها انواع مختلفی دارند: صابونی، رولی، ژل، اسپری و غیره. دئودورانت‌‏ها راه خوبی برای از بین بردن بوی عرق هستند. معمولاً از آنها برای زیر بغل جایی که بیشترین میزان عرق وجود دارد، استفاده می‏‌کنید. ضروری نیست که همه از دئودورانت استفاده کنند، اما اگر احساس می‏‌کنید عرق شما بد بو است با استفاده از آن دلگرم‌‌‏تر می‏‌شوید.
اگر فکر می‏‌کنید زیاد عرق می‏‌کنید (لکه‏‌های بزرگ عرق روی پیراهن شما وجود دارد) می‌‏توانید از دئودورانت‏‌های ضد عرق استفاده کنید. این دئودورانت‏‌ها از مواد خاصی ساخته‌شده‌اند که از عرق کردن جلوگیری می‏‌کنند. امروزه بیشتر محصولات هم دئودورانت دارند و هم ضدعرق. زیاد و به طور مرتب از آنها استفاده نکنید. به یاد داشته باشید که عرق کردن خوب است. باعث می‏‌شود که بدن شما خنک شود و سالم بماند.

 

تغییرات جسمی زیادی طی بلوغ در پسران روی می‌دهد. در این مقاله به تغییرات جسمی که در دوران بلوغ در بدن پسرها اتفاق می‌افتد، نگاهی می‌‏اندازیم.

معمولاً اولین نشانه بلوغ در پسرها بزرگ شدن بیضه‌ها است. بافت پوست کیسه بیضه نیز تغییر می‌‏کند. آلت تناسلی بزرگ‌‌تر و پهن‌‏تر می‏‌شود.

بیضه‏‌ها و آلت تناسلی تغییر می‌‏کنند. توجه داشته باشید که آلت تناسلی در هر فردی از نظر اندازه و شکل متفاوت است. روند ۵ مرحله‏‌ای که اندام‏‌های تناسلی (آلت تناسلی، کیسه بیضه و موهای شرمگاهی) طی دوران بلوغ سپری می‏ک‌نند را مراحل تانر می‏‌نامیم.

مو در کل بدن شما رشد می‏‌کند. مو روی صورت، مانند ریش، قفسه سینه، سبیل یا خط ریش، پاها، زیر بغل و اطراف آلت تناسلی رشد می‏‌کند. معمولاً در ابتدای بلوغ این موها نازک هستند اما هر چه به انتهای دوران بلوغ نزدیک می‌‏شوید ضخیم‌تر و محکم‌‏تر می‏‌شوند.

شانه‌‏ها پهن‌‏تر می‏‌شوند، ماهیچه‏‌ها بزرگ‌تر و قوی‌‏تر می‌‏شوند و اضافه وزن پیدا می‏‌کنید. بعضی از پسرها از نظر فیزیکی سریع‌تر رشد می‏‌کنند. همه پسرها در یک زمان و با یک سرعت رشد نمی‏‌کنند. بعضی زودتر و بعضی دیرتر رشد می‏‌کنند.

ممکن است متوجه شوید «سیب آدم» که همان حنجره است در جلو گلو برجسته شده است. تن صدا خش‌دار و کلفت می‏‌شود. زمانی که رشد حنجره پایان یافت صدای شما حالت عادی پیدا می‌‏کند و احتمالاً کلفت‌‏تر از قبل خواهد شد. ممکن است صدای شما پشت تلفن مثل صدای پدرتان شود که می‏‌توانید با این کار دیگران را گول بزنید (البته توصیه می‌کنیم این کار را انجام ندهید!)
به نظر می‌‏رسد پستان‏‌ها کمی رشد می‏‌کنند. (امری کاملاً طبیعی است و معمولاً بعد از پایان دوران بلوغ برطرف می‌‏شود)

بدن شما شروع به تولید هورمون‌‏های جنسی می‏‌کند. در این مرحله است که احساسات جنسی و نعوظ بیشتر می‏‌شود. گاهی اوقات نعوظ به دلیل هیجان یا عصبانیت است و گاهی اوقات هم به‌خودی‌خود اتفاق می‌‏افتد. نعوظ در ابتدا ناراحت‌کننده است اما هیچ کس متوجه آن نمی‏‌شود. با ورزش کردن مشکل نعوظ را به راحتی برطرف کنید.

احتلام

ممکن است در خواب دچار احتلام شوید. احتلام به خروج منی در خواب گفته می‌شود که به طور ناگهانی و با فشار (پرتاب منی) صورت می‌گیرد.
احتلام در طی دوران بلوغ بسیار طبیعی است. ممکن است پسرها صبح بعد از بیدار شدن احساس کنند لباس زیر یا ملحفه آنها خیس است. احتلام به مرور و پس از اتمام روند بلوغ از بین می‌‏رود.

تستوسترون

بیضه‏‌های شما ماده شیمیایی یا هورمونی به نام تستوسترون ترشح می‏‌کند. تستوسترون باعث قد کشیدن و تغییر شکل شما می‏‌شود و همچنین باعث می‏‌شود بیضه‏‌های شما اسپرم تولید کنند.

گرسنگی و خواب‏‌آلودگی

ممکن است بیشتر از قبل احساس خستگی و گرسنگی کنید. به یاد داشته باشید بلوغ زمان رشد سریع است. به حداقل ۹ ساعت خواب و غذای سالم نیاز دارید تا رشد کنید.

ورزش مرتب

به ورزش‌هایی مانند دوچرخه‏‌سواری یا شنا بپردازید تا بتوانید آنها را به راحتی انجام دهید. در ورزش‌‏های تیمی شرکت کنید. ورزش باعث قوی‏‌تر شدن قلب و سالم ماندن می‏‌شود و ذهن شما را از تغییرات ناخوشایندی که با آن روبرو هستید دور نگه می‏‌دارد. همچنین کمک می‏‌کند تا راحت‌تر بخوابید.

نعوظ

نعوظ زمانی اتفاق می‏‌افتد که آلت تناسلی سفت و بزرگ می‏‌شود. این مسئله زمانی اتفاق می‏‌افتد که پسران افکار جنسی دارند یا به طور فیزیکی تحریک‌شده‌اند. در طی دوران بلوغ پسرها بیشتر از همیشه حتی گاهی بدون هیچ‏گونه تحریکی دچار نعوظ می‏‌شوند که کاملاً طبیعی است.

بسیاری از نعوظ‏‌ها به طور مستقیم نیست بلکه بعضی به سمت بالا یا طرفین است. تعداد زیادی از پسرها نگران این مسئله هستند که سایز آلت تناسلی آنها از دیگران کوچک‌تر است، اما باید بدانند که اکثر آلت‏‌های تناسلی در هنگام نعوظ به یک اندازه هستند. هرگز بدن خود را با دیگران مقایسه نکنید، بدن ما با یکدیگر متفاوت است.

تهیه و ترجمه توسط تیم تولید محتوای میترانیتا

دیدگاهتان را بنویسید