روش‌های جلوگیری از بارداری

روش‏های جلوگیری از بارداری - میترانیتا
اشتراک‌گذاری...
Print this page
Print
Email this to someone
email
Share on Facebook
Facebook
Share on Google+
Google+
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

روش‏‌های مختلفی برای جلوگیری از بارداری زوج‌‏های جوان وجود دارد. بهتر است پیش از استفاده از آنها به پزشک مراجعه کنید و روش مناسب و کارساز را انتخاب کنید. در زیر به برخی از روش‏های جلوگیری از بارداری اشاره شده است.

روش‏های جلوگیری از بارداری

این روش‏ها مانع رسیدن تخمک به اسپرم می‌شوند، روی هورمون‏‎ها تأثیری نمی‏‌گذارد، با شیردهی تداخل ندارد و هیچ گونه عوارض جانبی قابل‌‏توجهی در پی ندارند.

کاندوم مردانه

کاندوم مردانه پوشش نازکی است که از لاتکس یا پلی اورتان ساخته ‏شده است و متناسب با طول آلت در حالت نعوظ و پرتاب منی هنگام رابطه جنسی استفاده می‏‌شود. برای استفاده از کاندوم به معاینه فیزیکی قبلی نیازی نیست. کاندوم از انتقال HIV و بسیاری دیگر از بیماری‌‏های مقاربتی نیز جلوگیری می‏‌کند. برخلاف بسیاری از قرص‌‏های ضدبارداری، شما و همسرتان می‌‏توانید فوراً و به راحتی از کاندوم استفاده کنید.

کاندوم زنانه

کاندوم زنان کیسه پلی اورتان نازکی است که برای جلوگیری از بارداری و محافظت در برابر بیماری‏های عفونی، هنگام رابطه جنسی استفاده می‏‌شود. حلقه نرم اطراف کاندوم کیسه را در جای خود نگه می‌‏دارد. برای استفاده از کاندوم زنانه به معاینه فیزیکی نیاز نیست و می‏‌توانید به محض آماده شدن برای رابطه جنسی از آنها استفاده کنید.

دیافراگم

دیافراگم وسیله گنبدی شکل کم‌‏عمقی است که آن را با اسپرم‌‏کُش پر می‏‌کنند و پیش از رابطه جنسی درون واژن قرار می‏‌دهند. این وسیله از عبور اسپرم از دهانه رحم جلوگیری می‌‏کند. زنانی که پس از زایمان می‌‏خواهند از دیافراگم استفاده کنند باید شش هفته بعد از زایمان به پزشک مراجعه کنند تا پزشک این کار را برای آنان انجام دهد؛ چون اندازه و سایز آنها پس از زایمان تغییر کرده است.

کلاهک دهانه رحم

کلاهک دهانه رحم، یک فنجان سیلیکونی است. کلاهک را همراه با اسپرم‏‌کُش قبل از رابطه جنسی داخل واژن قرار دهید. این دستگاه متناسب با دهانه رحم است و از ورود اسپرم به رحم جلوگیری می‏‌کند. این کلاهک فقط با نسخه پزشک ارائه می‌‏شود. زنانی که زایمان کرده‌‏اند باید ده هفته بعد از زایمان از کلاهک استفاده کنند.

روش‏های هورمونی

روش‏‌های جلوگیری با هورمون‏ مصنوعی هستند و برای از بین بردن تخمک، نازک کردن پوشش رحم، جلوگیری از لانه‌‏گزینی، ضخیم‌‏تر شدن مخاط دهانه رحم و جلوگیری از ورود اسپرم به تخمک استفاده می‌شوند. باید از این روش‌ها بنا به نظر پزشک استفاده شود. این روش‌ها از عفونت‏‌های منتقل‌‏شده از طریق رابطه جنسی محافظت نمی‏‌کنند.
بهتر است بعد از زایمان و در حین شیردهی از این روش‌‏ها استفاده نکنید، چون استروژن، کمیت و کیفیت شیر مادر را کاهش می‏‌دهد و ممکن است در چند هفته اول بعد از زایمان خون لخته شود.

مینی قرص با قرص‌های ضدبارداری

مینی قرص‌‏ها که قرص‌‏های ضدبارداری خوراکی هستند، مقدار کمی پروژسترون دارند. این قرص‌های جلوگیری از بارداری در بسته‏‌های ۲۸ تایی عرضه می‏شوند و مصرف روزانه یک قرص، دوز ثابتی از هورمون به بدن می‌رسد. مینی قرص‏‌ها باید هر روز سر ساعت مشخص مصرف شوند.
مینی قرص جایگزین خوبی برای زنانی است که می‏‌خواهند از قرص‌‏های ضدبارداری خوراکی استفاده کنند ولی به دلایلی نمی‌‏توانند از استروژن استفاده کنند یا در حال شیر دادن به بچه هستند. اگر نوزاد فقط از شیر مادر تغذیه نمی‏‌کند، می‌‏توانید درست بعد از زایمان از این قرص‏‌ها استفاده کنید. اگر نوزاد فقط از شیر مادر تغذیه می‌‏کند، بهتر است شش هفته بعد از زایمان صبر کنید و سپس شروع به استفاده از این قرص‏‌ها کنید.


قرص

روش‏های جلوگیری از بارداری - میترانیتا

 

قرص‌های جلوگیری از بارداری حاوی استروژن و پروژسترون هستند. باید این قرص‏‌ها را هر ۲۱ روز بخورید و سپس مدت هفت روز قطع کنید.

حلقه مهبلی

حلقه مهبلی، حلقه انعطاف‏‌پذیر و شفافی است که در آغاز سیکل قاعدگی درون واژن (مهبل) قرار می‏گیرد. حلقه به طور مداوم دوز پایین استروژن و پروژسترون آزاد می‌کند. حلقه مهبلی باید هر ۲۸ روز یک‏بار عوض شود.

چسب ضدبارداری

چسب ضدبارداری یک مربع چهارگوش نازک است که مثل چسب بانداژ روی پوست چسبانده می‌‏شود. چسب دوز پایینی از استروژن و پروژسترون آزاد می‌‏کند. جسب را باید هر هفته به مدت سه هفته متوالی عوض کنید سپس یک هفته قبل از شروع سیکل، استفاده از آن را متوقف کنید.

آمپول

آمپول‏های جلوگیری از بارداری دارای پروژسترون هر سه ماه یک‏بار تزریق می‏‌شوند. این آمپول‏‌ها برای کسانی است که به دنبال یک روش مطمئن جلوگیری از بارداری هستند و نمی‌‏توانند یا نمی‌‏خواهند از IUD استفاده کنند یا استروژن مصرف کنند یا در مصرف قرص کم‌‏حافظه هستند. ولی این روش برای زنانی که در یک سال آینده قصد بارداری دارند، مناسب نیست چون بعد از آخرین آمپول، یک سال طول می‌کشد تا بدن برای بارداری دوباره آماده شود.
بسیاری از متخصصان توصیه می‏‌کنند که مادران شیرده، شش هفته پس از زایمان این روش را شروع کنند و مادرانی که نوزادشان از شیر آنها تغذیه می‌‏کنند، می‏توانند سه هفته بعد از زایمان از این روش استفاده کنند.


دستگاه‏‌های داخل رحمی

روش‏های جلوگیری از بارداری - میترانیتا

 

IUD وسیله کوچک T شکلی است که از پلاستیک انعطاف‏‌پذیر ساخته شده است و پزشک آن را داخل رحم قرار می‌دهد. از این روش به طور طولانی‌مدت می‌توانید استفاده کنید و قابل بازگشت است. زنان می‌توانند حدوداً شش هفته بعد از زایمان، وقتی رحم حالت اولیه خود را بدست آورد، این وسیله را درون رحم خود قرار دهند. IUD از ایجاد بیماری‏‌های قابل ‏انتقال از طریق رابطه جنسی جلوگیری نمی‌‏کند.

روش‏‌های طبیعی

برای جلوگیری از بارداری می‌توانید از روش‌های طبیعی استفاده کنید. اگر آدم منظم و دقیقی باشید، این روش بهترین روش جلوگیری است. هیچ هزینه‌‏ای به همراه ندارد و عوارض جانبی ایجاد نمی‌کند، ولی از انتقال بیماری‌های قابل ‏انتقال از طریق رابطه جنسی محافظت نمی‏‌کند.

روش آمنوره شیردهی

در این روش اصل بر این است که شیردهی باروری را به تأخیر می‌اندازد. اگر تمام شرایط آن را داشته باشید این روش ۹۸ درصد مؤثر است: کمتر از شش ماه بعد از زایمان، نوزاد فقط از شیر مادر تغذیه می‏‌کند و هنوز سیکل قاعدگی وجود ندارد.


روش آگاهی از باروری (FAM)

روش‏های جلوگیری از بارداری - میترانیتا

 

در این حالت، با یادداشت دقیق سیکل ماهانه می‏‌توانید روز باروری خود را پیش‌‏بینی کنید. در برخی از روش‌‏ها به تغییرات فیزیکی مرتبط با باروری مانند نوسانات دمای پایه بدن و تغییرات بافت مخاط دهانه رحم نیاز است. روش آگاهی از باروری مشکلاتی به همراه دارد. به عنوان مثال، پس از حداقل سه ساعت خواب بی‏‌وقفه باید دمای پایه بدن خود را هر روز سر ساعت یکسانی اندازه‌گیری کنید.

عقیم کردن

در این روش به طور دائم از بارداری جلوگیری می‌شود. این روش گران و پیچیده است و فقط تعداد کمی از مردان و زنان پس از انجام آن دوباره بارور می‌‏شوند. پیش از انجام آن کاملاً مطمئن شوید که بچه نمی‏‌خواهید. این روش روی هورمون‏‌ها، میل جنسی، یا شیردهی تأثیر نمی‏‌گذارد.

وازکتومی

وازکتومی یک عمل جراحی بی‌‏خطر و مؤثر برای عقیم‌کردن مردان است. پزشک دو لوله مجرای منی را مسدود می‏‌کند، این لوله‌‏ها اسپرم را از بیضه به کیسه‏‌های بیضه می‌‏رساند، این کیسه‏‌ها دارای مایع منی قبل از انزال هستند. (این اسپرم‏‌ها بعداً توسط بدن جذب می‏‌شوند.) مردانی که وازکتومی می‏‌کنند، همچنان می‏‌تواند رابطه جنسی و انزال داشته باشند. مایع منی دیگر حاوی اسپرم نیست، بنابراین توانایی بارور کردن تخمک را ندارد.

عقیم‏ سازی زنان (توبکتومی)

این روش یک گزینه جراحی و غیرجراحی است. بستن لوله‏‌های رحمی یک روش جراحی است که پزشک لوله فالوپ را می‌‏بندد، بنابراین تخمک‌‏ها به اسپرم نمی‏‌رسند. ممکن است پزشکان این روش را در حین زایمان انجام دهند. در غیر این صورت باید شش هفته پس از زایمان صبر کنید.
در صورت موفق نبودن روش‌‏های بالا می‌‏توانید از قرص‏ ضدبارداری اورژانسی استفاده کنید. اگر روش جلوگیری از بارداری خود را منظم انجام ندهید یا استفاده صحیح از این روش را فراموش کنید، استفاده از قرص‏‌های بارداری احتمال بارداری را کاهش می‏‌دهد. رایج‌‏ترین روش استفاده از قرص‌‏های پیشگیری، استفاده اورژانسی از این قرص‌‏ها است.
بسته به نوع روش جلوگیری از بارداری، یک بسته قرص بارداری اورژانسی را در دسترس قرار دهید. قرص‌‏های ضدبارداری اورژانسی را فوراً بعد از رابطه جنسی استفاده کنید، احتمال تأثیر آن بیشتر است.

سؤالات رایج درباره روش‌‏های جلوگیری

آیا مصرف قرص‏‌های ضد‏بارداری در آینده روی باروری تأثیر می‏‌گذارد یا خیر؟

نگران نباشید، قرص‌‏های ضد‏بارداری باعث کاهش باروری نمی‏‌شوند اگرچه ممکن است پس از قطع مصرف قرص‏‌ها مدتی طول بکشد تا سطح هورمون‏‌ها تنظیم شود. این موضوع ممکن است برای زنانی که می‏‌خواهند بلافاصله پس از قطع مصرف قرص جلوگیری، باردار شوند نگران‏‌کننده باشد.

پس از قطع مصرف قرص چه مدت طول می‏‌کشد تا باروری برگردد؟

اگر قصد دارید باردار شوید ممکن است سه ماه طول بکشد تا هورمون‏‌ها تنظیم شوند. این موضوع کاملاً طبیعی است. در برخی موارد خاص ۶ ماه نیز طول می‏‌کشد.

از کجا بدانم پس از قطع مصرف قرص، تخمک‏‌گذاری در بدن من صورت می‏‌گیرد یا خیر؟

اگر پس از ۶ ماه قطع قرص، پریودی شما منظم نشد، احتمالاً تخمک‌‏گذاری شما منظم نیست و باید به پزشک مراجعه کنید. می‌توانید برای تعیین تخمک‌‏گذاری، آزمایش تشخیص تخمک‏‌گذاری انجام دهید و دمای پایه بدن و علائم مختلف بدن را بررسی کنید.

برای بارور شدن بعد از مصرف قرص باید چه کار کنم؟

سعی کنید سلامتی خود را حفظ کنید، رژیم غذایی مناسب و ورزش داشته باشید و از مکمل‌های مفید استفاده کنید. می‌توانید بهترین زمان تخمک‏‌گذاری را پیش‌بینی کنید.

تهیه و ترجمه توسط تیم تولید محتوای میترانیتا

دیدگاهتان را بنویسید