حمام‌کردن نوزاد

حمام‌کردن نوزاد - میترانیتا
اشتراک‌گذاری...
Print this page
Print
Email this to someone
email
Share on Facebook
Facebook
Share on Google+
Google+
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

اگر بعد از عوض‌کردن پوشک ، نوزاد را با دقت بشویید، زیاد نیازی به حمام‌کردن او نیست. اصولاً سه بار حمام در هفته برای نوزاد کافی است. حمام بیش از اندازه پوست نوزاد را خشک می‌کند. می‌توانید فوراً بعد از حمام به بدن نوزاد خوشبوکننده و لوسیون مرطوب‌کننده بزنید تا پوست او خشک نشود.

در یکی دو هفته اول که هنوز ناف نوزاد از بدن او جدا نشده است، می‌توانید او را با ریختن کمی آب در وان کوچکی در اتاق حمام دهید. اتاق را گرم کنید و ملافه، پتو و بالش نوزاد را عوض کنید و وسایل مورد نیاز نوزاد را در نزدیکی خود قرار دهید.

برای شستن صورت نوزاد از پارچه‌‌ای مرطوب استفاده کنید تا صابون داخل چشم او نرود. سایر نواحی بدن نوزاد را بشویید. زیر بغل، پشت گوش، اطراف گردن و به ویژه ناحیه تناسلی نوزاد را با آب و صابون بچه بشویید. بعد از حمام، دور نوزاد را حوله بپیچید.

زمانی که زخم ناف خوب شد، می‌توانید نوزاد را کاملاً در آب قرار دهید. حمام اول نوزاد باید تا حد امکان کوتاه و سریع باشد. ممکن است نوزاد اوایل برای حمام کردن بی‌قرار باشد؛ ولی به مرور زمان به حمام‌کردن عادت می‌کند.

اکثر والدین بر این باورند که حمام‌کردن نوزاد در وان یا تشت راحت‌تر است. وان را با ۵ سانتی‌متر آب گرم پر کنید. قبل از ریختن آب روی پوست نوزاد، دمای آب را تنظیم کنید و دست خود را در آن قرار دهید. پوست نوزاد خیلی نازک است و اگر آب خیلی گرم باشد، ممکن است پوست او را بسوزاند. در بسیاری از موارد می‌توانید دمای آبگرمکن را تنظیم کنید.

آمادگی قبل از حمام‌کردن

قبل از درآوردن لباس نوزاد از گرم‌بودن اتاق مطمئن شوید. شما به یک ظرف کوچک برای آب‌کشی نوزاد نیاز دارید. برای شستن سر نوزاد از شامپو بچه استفاده کنید. اگر در حین حمام‌کردن نوزاد کار واجبی پیش آمد، حتماً دور نوزاد یک حوله گرم بپیچید. هیچ‌وقت نوزاد را تنها در وان قرار ندهید. اگر نوزاد به حمام‌کردن علاقه نشان داد، زمانی بیشتری برای حمام‌کردن او اختصاص دهید تا از آب‌بازی لذت ببرد. هر چه نوزاد از حمام‌کردن لذت بیشتری ببرد، از آب کمتر می‌ترسد. با بزرگ‌ترشدن نوزاد می‌توانید عمق آب را بیشتر کنید. زمانی که سر نوزاد را آبکشی می‌کنید دست خود را جلوی پیشانی او قرار دهید تا آب درون چشم او نرود؛ چون اگر شامپو داخل چشمش برود، چشمش می‌سوزد و گریه می‌کند.

باید نوزاد را در آرامش کامل حمام کنید. نیازی نیست که برای نوزادان کوچک اسباب‌بازی در آب گذاشت، نوزاد به تنهایی از آب لذت می‌برد. وقتی نوزاد به اندازه کافی بزرگ شد، می‌توانید انواع اسباب‌بازی‌ها را در آب بریزید. در آن زمان می‌توانید توجه نوزاد را به اسباب‌بازی‌ها و وسایل مختلف جلب کنید.

بعد از حمام‌کردن نوزاد از حوله‌ای مناسب برای خشک‌کردن آن استفاده کنید. چون پوست نوزاد در هنگام حمام کمی لیز می‌شود، او را محکم بگیرید. به آرامی او را نوازش کنید. بعد از حمام نوزاد به آرامی ‌می‌خوابد.

تهیه و ترجمه توسط تیم تولید محتوای میترانیتا

دیدگاهتان را بنویسید