نتایج تحقیقات علم رشد در بلوغ زودرس

نتایج تحقیقات علم رشد در بلوغ زودرس - میترانیتا
اشتراک‌گذاری...
Print this page
Print
Email this to someone
email
Share on Facebook
Facebook
Share on Google+
Google+
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

میزان رشد در دوران بلوغ مهم‌‏ترین عامل نگران‌کننده در نزد خانواده‌‏ها و پزشکان است. باید گفت گاهی اوقات به اشتباه تصور می‏شود که بلوغ زودرس باعث کوتاهی قد می‏‌شود، درحالی‌که در بسیاری از شرایط فیزیولوژیکی، مکانیسم‌های خاص بین رشد قبل از بلوغ و رشد دوران بلوغ وجود دارد. بلوغ زودرس باعث عدم تنظیم این مکانیسم‌ها می‏‌شود زیرا زمانی که بلوغ زودتر از موعد اتفاق می‌‏افتد مدت زمان رشد قبل از بلوغ کوتاه می‎شود.

علم رشد در تشخیص بلوغ زودرس

در تشخیص بلوغ زودرس سرعت اولیه قد کشیدن افزایش می‌‏یابد و سن استخوانی بیشتر می‌‏شود. در مطالعات اخیر که درباره بلوغ زودرس در دختران انجام‌شده است ویژگی‏‌های اصلی علم رشد به‌طور کامل در نظر گرفته‌شده است. سرعت اولیه رشد بین ۸ تا ۱۰ سانتی‌‏متر در یک سال است که به ترتیب بین ۲+ تا ۴+ سانتی‌متر در این سنین است و به‌طورکلی باعث ۱/ ۵+ تا ۲/ ۵+ سانتی‏‌متر افزایش قد می‏‌شود. سن استخوانی واقعی به ترتیب سن تقریباً ۳ سال است که باعث کوتاهی قد در بزرگسالی می‌‏شود (۵- تا ۱۱- سانتی‏‌متر نسبت به استاندارد قدی). این الگوی رشد رابطه مستقیمی با تأثیرات استروژن‏‌ها ندارد اما استروئیدها و عامل رشد انسولین مانند ‎(IGF)‐I‎‏ باعث افزایش هورمون رشد می‏شود.

بلندی قد بزرگسالی در بلوغ زودرس درمان‌نشده

تخمین واقعی میزان کاهش قد در بلوغ زودرس مشکل است. زنجیره تاریخی بیمارانی که درمان‌نشده‌اند نشان می‏‌دهد قد واقعی آن‌ها در دخترها ۱۵۲ و در پسرها ۱۵۶ سانتی‌متر است که کاهشی در حدود ۱۰ سانتی‏متر در دخترها و ۲۰ سانتی‌‏متر پسرها دارد. بااین‌وجود این آمار از تعداد محدودی بیمار بین سال‏‌های ۱۹۵۰ تا ۱۹۶۰ تهیه‌شده است. بسیاری از زنجیره‏‌های تاریخی نشان می‏‌دهند ارتباط منفی بین سن آغاز بلوغ زودرس و بلندی قد در بزرگسالی وجود دارد که در بسیاری از موارد نمی‌‏توان بلندی قد را تعیین کرد. بلوغ زودرس باعث می‌شود که کودک رشد کافی نداشته باشد و قد او در بزرگ‌سالی کوتاه شود.

بلوغ زودرس یا دیررس

اگر کودکی زودتر یا دیرتر از زمان طبیعی بالغ شود، آن را بلوغ زودرس یا بلوغ دیررس می‌‏نامند.
در بعضی حالات بلوغ زودرس یا دیررس باعث ایجاد شرایط نهفته می‌‏شود. درصورتی‌که دلایل آشکاری از قبیل بیماری‌های مزمن وجود نداشته باشد، نیاز به انجام آزمایش‌ها برای تشخیص هرگونه مشکل وجود دارد.


تأثیرات بلوغ زودرس و دیررس در خانم‌‏ها

نتایج تحقیقات علم رشد در بلوغ زودرس - میترانیتا

تحقیقات زیادی روی زمان آغاز بلوغ در خانم‏‌ها انجام‌شده است. مهم‌ترین نگرانی این است که آیا رسیدن به سن بلوغ در زمان‏‌های متفاوت نسبت به دیگران خوب است یا نه؟ تمام تحقیقات انجام‌شده نشان می‌‏دهند که بلوغ زودرس ازنظر روانی روی دخترها تأثیر می‏‌گذارد. بسیاری از خانم‏‌ها که با بلوغ زودرس مواجه می‎شوند دید منفی نسبت به بدن خود دارند. فشاری که از طرف اجتماع روی خانم‌‏ها است باعث می‏‌شود دوست داشته باشند لاغر بمانند. دخترهایی که بلوغ زودرس دارند بزرگ‌تر و چاق‏‌تر از دخترهایی هستند که به‌موقع بالغ می‏‌شوند. این دخترها به دلیل اینکه با دوستان خود مقایسه می‌‏شوند از اعتمادبه‌نفس پایینی برخوردار هستند. معمولاً این دختر‏ها در بین هم سن و سال‏‌های خود جایگاه خوبی ندارند و برای فرار از این مخمصه تنها کاری که انجام می‏‌دهند این است که به‌جای انتخاب دوست مناسب در بین هم سن و سال‏ه‌ای خود با افراد بزرگ‌تر دوست می‌‏شوند. دوستی با اشخاص بزرگ‌تر برای افراد کم‌تجربه و افرادی که هنوز از نظر ذهنی به تکامل نرسیده‏‌اند، خوب نیست. رفت‌وآمد با افراد بزرگ‌تر ممکن است باعث سوء رفتار یا عادات ناپسند شود. گروهی از دانشمندان در سال ۱۹۹۶ به این نتیجه رسیدند دخترهایی که زود به بلوغ می‏‌رسند فرصت کافی برای لذت بردن از دوران کودکی خود ندارند و خیلی زود به دنیای بزرگسالی وارد می‌‏شوند. این افراد زمان کمی برای شکل دادن به حس شناخت خود دارند، باید دانست شکل‎گیری بی‌موقع باعث بروز مشکلات در تصمیم‌گیری درباره آینده می‏‌شود. تحقیقات دیگری که در سال ۱۹۸۷ انجام شد نشان می‌‏دهد که شکل ظاهری در افرادی که بلوغ زودرس دارند بیش از هر چیز دیگر از اهمیت خاص برخوردار است. اشخاصی که زود رشد می‏‌کنند هیچ‏گونه رضایتی نسبت به بدن خود ندارند و بیشتر سعی می‏کنند مراقب ظاهر خود باشند. مهم‌‏ترین عاملی که باعث این نارضایتی می‏‌شود چاق‏‌تر بودن این افراد نسبت به هم سن و سال‏‌های آن‌ها است.


تأثیرات بلوغ زودرس و دیررس در مردان

نتایج تحقیقات علم رشد در بلوغ زودرس - میترانیتا

بلوغ زودرس در پسرها برخلاف دخترها، مضر نیست. تحقیقات زیادی روی بلوغ زودرس در پسرها مانند دخترها انجام‌نشده است اما تنها چیزی که مورد قبول است این است که بلوغ زودرس در پسرها به‌عنوان یک فرصت خوب در نظر گرفته می‌‏شود. به دلیل اینکه در بسیاری از فرهنگ‏‌ها، داشتن ظاهر ورزشکاری و قدرت مردانه از اهمیت خاصی برخوردار است. با دانستن این مطلب، پسرهایی که بافت ماهیچه‌‏ای و چالاکی بیشتری دارند بیشتر مورد استقبال پسرهای دیگر قرار می‌‏گیرند که هنوز روند بلوغ را طی نکرده‌‏اند. این تمام اتفاقاتی است که برای پسرهایی که زودتر به بلوغ می‏‌رسند، می‌‏افتد. پسرهایی که زودتر به بلوغ می‌‏رسند قوی‏‌تر و بهتر از هم سن و سال‏‌های خود به نظر می‏‌رسند. دیگران کاملاً از آن‌ها تقلید می‏‌کنند و این کار باعث افزایش اعتمادبه‌نفس آن‌ها می‌‏شود. بر اساس تحقیقات چند تن از دانشمندان که در سال ۱۹۸۷ انجام‌ گرفته است شکل ظاهری نقش گسترده‏‌ای در دوران نوجوانی دارد. تحقیقات نشان می‏‌دهد کسانی که زود به بلوغ می‏‌رسند از بلندی قد و تصویر بدنی خود بسیار راضی هستند. پسرهایی که بلوغ زودرس دارند افراد شادی هستند و حتی بعدازاینکه قد و وزن آن‌ها کنترل شد، خوشحال‌‏تر به نظر می‌‏رسند. پسرهایی که تازه به بلوغ رسیده‌‏اند در کلاس هفتم خود را جذاب‏تر می‏‌بینند و در کلاس دهم احساس می‏‌کنند که قوی‏‌تر شده‏‌اند. مطالعات نشان م‌‏دهد که این افراد بی‌شک فرصت برتری برای شرکت در ورزش‏‌های گروهی را دارند. دانش‌آموزی که دیر به بلوغ رسیده است (در کلاس یازدهم) می‌‏گوید هرگز علاقه‌‏ای به پرداختن به ورزش‌‏های مورد علاقه خود نداشته است. او می‏‌گوید احساس می‏‌کرده بدن او از نظر فیزیکی مناسب ورزش کردن نیست؛ اما در حال حاضر یکی از بهترین ورزشکاران غیرحرفه‏‌ای در گروه خود است. در حال حاضر باور دارد که یکی از بهترین‏‌ها است اما هنوز هم اعتماد به نفس کافی ندارد. پسرهایی که دیر بالغ می‏‌شوند همین حس را دارند. افرادی که دیر به بلوغ می‏‌رسند با دیدن دوستان خود که بزرگ و قوی شده‌‏اند، ناراحت و سرخورده می‏‌شوند. شرکت در مسابقات و فعالیت‌‏های ورزشی نیازمند قدرتمند بودن است. پسرهایی که بدن آن‌ها آمادگی شرکت در ورزش‏‌های وزنه‏‌برداری را ندارد بیشتر و بیشتر تلاش می‏‌کنند تا بتوانند با دوستان خود رقابت کنند. این کار باعث آسیب دیدن ماهیچه‌‏ها و استخوان‏‌های آن‌ها می‏شود. بلوغ دیررس باعث می‏‌شود دیگران به دیده تحقیر به آن‌ها نگاه کنند. افرادی که دیر به بلوغ می‏رسند در مقایسه با دوستان خود احساس بی‌‏عرضگی دارند. این افراد به دلیل داشتن ماهیچه ‏های ضعیف و قدکوتاه از شانس کمتری برای موفقیت در ورزش برخوردار هستند. به یاد داشته باشید ورزش یکی از مسائل مهم در تمام فرهنگ‏‌ها است.

تهیه و ترجمه توسط تیم تولید محتوای میترانیتا

دیدگاه ها بسته شده است